Smaken naar meer, dat is wat het deed toen Komatsu in november 2011 haar allereerste wapenfeit op de menigte afvuurde. Gezien de positieve ontvangst was Rockportaal toentertijd niet de enige waarbij het water in de mond liep. Nog geen anderhalf jaar later hebben de heren en dame in kwestie voorzien in een rits aan mooie (support) shows, een wijziging in de personele bezetting doorgevoerd en de handtekening gezet onder een contract bij Suburban Records. Het label waar langspeeldebuut Manu Armata eind februari op zal verschijnen. Men zou met minder genoegen nemen.
Het feit dat Suburban een relatief jonge band als Komatsu onder de gelederen neemt biedt perspectief voor andere hardwerkende bands met een vet eigen geluid. Mooi! En alsof dat niet voldoende is, wordt het debuut ook nog eens op vinyl uitgebracht door het onlangs opgerichte Eindhovense label Lighttown Fidelity. De buitenwereld is Komatsu gezind. Aan haar om het nu waar te maken.
Openers ‘A New Low’ en ‘Fasten Your Belts’ laten geen moment onbenut om de hooggespannen verwachtingen in te willigen. Welhaast direct maken we kennis met de muur van sludge welke Komatsu zo typeert. Waar we op de voorloper diende te wachten tot aan track twee alvorens kennis te maken met het stemgeluid, laat zanger/gitarist Maurice Truijens zich ditmaal direct gelden. Met verve. Het schuurt en brult. Tekstueel simpel doch doeltreffend gaan one-liners als ‘NEW LOW!’ en ‘FASTEN YOUR BELTS!’ live voor menig meeblèrend keelgat en gebalde vuist zorgen.
Komatsu excelleert – eveneens als op voorloper ‘Komatsu’ – wanneer het opgaat in compromisloos instrumentaal vernuft en subliem verwerkte samples. De krachtige en vuige stoner riffs naar de voorgrond gestuwd door het slopende drumwerk. Getuige hiervan zijn de nummers ‘Blackwater’, ‘Kamikaze’ en geweldenaar ‘Too Rare To Die’. Eerstgenoemde verschaft met behulp van het hoge epische gitaargeluid een trance-like state. ‘Kamikaze’ overdonderd – na een kleine minuut durende intro – met afwisseling tussen een uptempo / opzwepend geluid, en trage distorted doom stukken. ‘Too Rare To Die’ doet aan als een combinatie van Otep en Karma To Burn. Onheilspellend als in ‘Where The River Ends’ van de female fronted metal groep uit Los Angeles, woest overdonderend als in, wel ja, iedere track op ‘Almost Heathen’ van het stoner trio. Op het laatste moment weet Komatsu nog eenmaal te verbazen met het prachtig ingetogen en melancholische ‘Evil Be Gone’. Een geweldige afsluiter die de diversiteit en muzikaliteit van de bandleden tekent.
Met een kritisch oog zijn hier en daar wat minpunten te bespeuren. Zo vallen enkele zanglijnen behoorlijk uit de toon, en lijkt het bereik van Maurice af en toe niet toereikend. Het betreffen verwaarloosbare steekjes op een beestachtig goed en divers album. Komatsu floreert op haar debuut en sluit zich met ogenschijnlijk gemak aan bij de top van de Nederlandse rock scene.
De CD release van Manu Armata staat gepland voor zondag 24 februari in de Alstadt te Eindhoven.
Komatsu – Manu Armata
267
vorig bericht