De liefhebbers van symfonische theatrale metal en fans van Fleshgod Apocalypse hebben hun hart op kunnen halen met het fantastische album Glare Of Deliverance van het Italiaanse Genus Ordinis Dei. Met de sterke composities en de bijbehorende prachtige video’s zet de band een totaalpakket neer waar je optimaal van kunt genieten. Gitarist/producer Tommaso Monticelli (Tommy) hebben we een aantal vragen voorgelegd.
Genus Ordinis Dei is een band die ontstaan is met allemaal afgestudeerde musici. Wat is het voordeel dat jullie allemaal een graad in muziek hebben?
Tommy: Hallo, ik ben Tommy en toevallig het enige lid in de band die niet afgestudeerd is aan een conservatorium maar ik moet zeggen dat het wel geweldig om te mogen spelen met zulke muzikanten aan je zijde. Ik ben ook niet zo’n fan van de ‘artistieke scholen’ maar ik kan je wel zegen dat we allemaal gewoonweg een enorme passie hebben voor (onze) muziek en dat is gewoon geweldig.
Hoe kwamen jullie eigenlijk op het idee om dan ook symfonische deathmetal te gaan spelen?
Tommy: Deze vraag is niet heel gemakkelijk om te beantwoorden. We kunnen onze vorm van muziek het etiket Symphonic deathmetal meegeven, maar het omschrijft onze muziek ook weer niet heel helemaal. Op het laatste album Glare Of Deliverance hebben we een aantal dikke groovepartijen, melodische zangpartijen, wat theaterelementen, een pink floydstijl en zoveel meer in onze muziek gestopt. Het is daarom bijna niet mogelijk om de muziek van Genus Ordinis Dei te labelen en dat is wel weer een goed ding voor ons. Maar waarom we voor deze vorm van muziek hebben gekozen? We hebben er eigenlijk niet voor gekozen, het is een muzieksoort, een stijl dat als vanzelf is ontstaan en ik weet zeker dat het zich verder gaat ontwikkelen op het volgende album dat we gaan schrijven en opnemen.
Behalve jullie bijzondere muziek is ook de naam van de band niet geheel gemiddeld. Waar komt de naam Genus Ordinis Dei vandaan?
Tommy: Dat is eigenlijk een lang en nogal merkwaardig verhaal. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat we de naam G.O.D. zouden gaan gebruiken en dat zou dan op ieder album terug moeten komen in de titels. Wat trouwens een idee is dat we hebben doorgezet met titels zoals Glare Of Deliverance en Great Olden Dynasty. Dus ons eerste album zou in eerste instantie de titel Genus Ordinis Dei: The Middle (the birth of the divine order) meekrijgen. Ongelukkigerwijs bleek dat het acronym G.O.D. onmogelijk terug te vinden was op het internet bij de zoekmachines. Dus, nadat we het album in 2013 zelf hadden uitgebracht, besloten we om onze naam te veranderen in de naam Genus Ordinis Dei en toen we het album uitbrachten bij het Deense label Mighty Music in 2016 kreeg het album gewoon de titel The Middle mee.
In het verleden hebben jullie gewerkt met Lacuna Coil en Simone Mularoni. Gebeurde het per ongeluk dat jullie wegen zich kruisten?
Tommy: Wel, we ontmoetten Lacuna Coil in de beginjaren van de band. We kregen contact mede doordat ze in de buurt leefden en ze een beroemde metalband zijn. Toen eenmaal het contact er was dachten we: “Waarom niet?” We begonnen te werken met Maki die ons hielp bij het produceren van onze EP en we hadden daardoor ook onze eerst professionele tour toen we Lacuna Coil begeleidde op hun Delirium World Tour in 2016. Met Simone Mularoni begon het allemaal een paar jaar geleden. We produceerden op dat moment ons eerste album zelf in onze eigen stad in het TNT Recording Lab. Voor het masteren besloten we om Simone te vragen. Hij is volgens ons de beste metalproducer van Italië en we vroegen hem gewoon om onze EP te mixen en te masteren. Voor ons twee album Great Olden Dynasty zijn we afgereisd naar San Marino naar zijn Domination Studio en zijn daar drie weken gebleven. We hebben van begin tot het eind hier aan het album gewerkt. Het heeft ertoe geleid dat we nog steeds goede vrienden zijn van elkaar en in de toekomst sluit ik het helemaal niet uit dat onze paden elkaar weer gaan kruisen. Wie weet?
Met het album The Middle hebben jullie de eerste stap gezet naar en trilogie, voor zover ik het heb begrepen. Wat kun je me vertellen over de trilogie?
Tommy: Het klopt helemaal. We zijn een verhaal begonnen over een trilogie vanuit het centrale punt (The Middle) en het volgende hoofdstuk zal The Beginning zijn. Het is een verhaal over The Fallen, de afvallige zoon van God, die opstaat uit zijn ballingschap en hunkert naar wraak op zijn vader. Tot dusver lijkt het verhaal weer een “Paradise Lost” maar de redenen van de verbanning en het verhaal eronder, én de grote finale zijn een mysterie dat zal worden onthuld in de volgende hoofdstukken The Beginning en The End. Eigenlijk is Glare Of Deliverance een spin-off en de meeste personages uit de composities op Great Olden Dynasty zijn betrokken bij het grote plan van The Fallen. Ze behoren tot de oude dynastie van The Fallen zelf. Het plot is momenteel misschien nog niet helemaal helder, maar ik beloof je dat alles in de volgende hoofdstukken onthuld en duidelijk wordt.
Op het album Glare Of Deliverance hebben jullie belsoten dat jij het album zou produceren in plaats van Simone Mularoni. Was daar een reden voor?
Tommy: Ik ben in 2017 met mijn eigen studio gestart en nadat ik de twee singles Nemesis en Hail And Kill had geprobeerd dachten we dat het wel tijd was om het hele album gewoon zelf te produceren. En we zijn er dolblij mee. We hadden nu meer controle over iedere stap die we namen tijdens de productie. En ik moet zeggen dat het merendeels ook qua kwaliteit beter is geworden. Simone is de beste producer maar ik had een bepaald geluid in mijn hoofd dat ik op deze manier ook daadwerkelijk vorm kon geven. Ik heb deze kans gegrepen en het heeft uitstekend uitgepakt.
Glare Of Deliverance zou gezien kunnen worden als een conceptalbum waarbij de geschiedenis van de inquisitie centraal staat. Hoe kwamen jullie bij dit thema?
Tommy: Het hele idee voor het verhaal is eigenlijk al jaren oud. Ik kan me nog goed herinneren als de dag van vandaag dat we opschreven in een notebook. Het plot en de hoofdstukken terwijl we heerlijk in het café in onze stad zaten met elkaar. Uiteindelijk na twee jaar vonden we het wel goed genoeg om er wat van te maken en besloten dat de tijd rijp was om het van verbeelding om te zetten naar iets tastbaars.
In Nederland zien we de inquisitie toch als een zwarte bladzijde in onze geschiedenis. Is dat hetzelfde in Italië?
Tommy: Natuurlijk is het ook een controversiële kant van de kerk hier. Ik weet niet of ik het zou betitelen als goed of kwaad maar doordat ik er meer over ben gaan lezen kreeg ik wel een meer realistische kijk op het hele gebeuren. Het heeft er wel op een bepaalde manier voor gezorgd dat de Europese cultuur is wat hij is en ik zie het meer als een interessante bladzijde uit onze geschiedenis. Geweld was toegestaan en pijn en lijden waren toegepast in de naam van God. Tegenwoordig klinkt dat natuurlijk allemaal vreselijk, maar het was toen wel een andere tijd en wereld. Fascisme was een donkere zwarte bladzijde. De inquisitie duurde ongeveer 1000 jaar en ik zou het meer als een houding willen omschrijven dan als een periode of gebeurtenis.
Voor mij is het album meer dan een collectie van tien individuele composities. Met de prachtige video’s erbij zou je het bijna kunnen zien als een soundtrack. Was het een droom van jullie om zo’n verhaal te maken waarbij audio en video elkaar aanvullen en versterken?
Tommy: Oh absoluut. In de basis zijn we allemaal nerds en we droomden er al jaren van om een soort van televisieserie te maken met heavy metalmuziek als een soundtrack. We zijn heel erg blij dat mensen zichzelf in het verhaal kunnen verliezen en de kwaliteit van de video’s was wat we in gedachten hadden. Je hebt het daarmee goed gezegd, dat het inderdaad een droom is die is uitgekomen.
Er komt een moment dat de wereld weer veilig is na de lockdown. Ik neem aan dat jullie je muziek dan ook live neer willen gaan zetten. Op welke manier zullen de visuele aspecten ook zichtbaar zijn op het podium?
Tommy: Dat is een nieuwe uitdaging die we te lijf moeten gaan. We zijn er momenteel hard mee aan het werk maar ik kan je helaas niet meer zeggen dan dit. Ik kan je wel verklappen dat onze liveshows een nieuwe dimensie zullen gaan toevoegen aan dit multi-dimensionale project.
Jullie muziek kan vergeleken worden met de collega’s van Fleshgod Apocalypse. Zijn zij een voobeeld voor Genus Ordinis Dei?
Tommy: Hun toewijding is simpelweg een inspiratie voor iedereen die op het punt staat om een carrière te beginnen als artiest. Mensen vergelijken ons inderdaad vaak met Fleshgod Apocalypse en dat maakt ons ook wel trots omdat het een geweldige band is en daarbij ontzettend aardige jongens.
Wat gaat de nieuwe stap worden voor de band nu Glare Of Deliverance uit is?
Tommy: We zetten nu alles in het werk om straks weer de weg op te kunnen. Daarnaast zijn we gestart met het maken van nieuw materiaal voor 2021. Ondertussen werken we nog Glare Of Deliveance omdat het vijfde hoofdstuk op 25 januari beschikbaar komt. Nieuwe merch is klaar om uitgebracht te worden en veel materiaal ten opzichte van Glare Of Deliverance is in de maak. Het houdt ons wel bezig tot de zomer. Dus houd ons zeker in de gaten want de reis van Eleanor is pas net begonnen.
Tommaso Monticelli (Genus Ordinis Dei) – De reis van Eleanor is pas net begonnen.
305
vorig bericht