Een zondag middag in de kelder van Dynamo. De kelder van Dynamo… dat brengt herinneringen terug uit de tijd dat het oude gebouw er nog stond… Die trap af, de klapdeuren door, de DJ achter kippengaas, een donker hol in. Midden in 4 kolommen met aan iedere pilaar een brullende speaker en midden op de vloer een paar headbangende kerels… Tijden veranderen. De kelder van het huidige Dynamo gebouw is nog niet zo lang geleden opgeknapt, voorzien van een mooi podiumpje en voorzien van de benodigdheden voor een concert. Het doet wel erg braaf aan in vergelijking met wat er vroeger stond, maar het zal de kwaliteit van het geluid zeker goed doen. Vanavond zijn we op uitnodiging van onze collega fotograaf en recensent Ton Dekkers bij Dynamo in de kelder voor een drietal bands. Beyond God, Kowai en Ex Libris. Ook doen we nog even snel een interview met Dianne van Giersbergen (nee, da’s geen familie van…). Dit zal binnenkort ook op Rockportaal te lezen zijn.
Kowai komt op onder begeleiding van indrukwekkend intro muziek, die gelijk over gaat in het eerste nummer. In de eerste minuut zijn er nog wat probleempjes met de microfoon van de grunts. Deze zijn echter heel snel opgelost, bij het tweede refrein is de combinatie uitstekend. De toetsenist blijkt ook een goede zangstem te hebben. De hoeveelheid publiek is nog steeds maar minimaal, maar dat maakt de band zo te zien niet uit. De stukjes duet in het nummer zijn de moeite waard, de stemmen passen bij elkaar. De band heet iedereen welkom in “Eindhovuh de gekstuh”! Ook wordt er verteld dat er een invaller is op gitaar, namelijk de geluidsman! Deze is ook blond, maar dan anders… De zangeres geeft aan toe te zijn aan iets rustigers na het eerste geweld en de band zet hierop het nummer Inhale in. Bij Man’s Downfall vallen de grunts op. Deze klinken lekker, maar de mimiek van de betreffende gitarist is er nog niet. Althans, de blik lijkt die van iemand die geconcentreerd aan het gitaarspelen is, maar niet zijn hart en ziel gooit in wat hij grunt. Zowel gitaarspel als grunt klinken overigens als een klok, hier is niets op aan te merken.
Als tussenstopje zingt Dianne nog even Happy Birthday voor Ton, in de stijl van Marilyn Monroe toen die dat deed voor J.F. Kennedy. Ton krijgt dan ook een hartelijk applaus van de zaal, voor het organiseren van de middag maar natuurlijk ook voor zijn verjaardag.
Bij de volgende song wordt wat medewerking van de zaal verlangd. Dianne vraagt of we de tekst We Sail willen beantwoorden met een hartelijk Hey! Dit gaat de zaal maar redelijk af, er zijn per slot van rekening ook niet al te veel mensen in de zaal aanwezig. Het volgende nummer My Dream I Dream is tot nu toe mijn favoriet van het nieuwe album. Het nummer wordt (op een paar maten na) compleet in 5/4 maat gespeeld. Het begin is heerlijk rustig met alleen de toetsenpartij die Dianne begeleid. Langzaam aan wordt dit uitgebreid met de drums en gitaar, waarbij Dianne echt een paar ontzettende vocale uithalen laat horen die live minimaal net zo goed klinken als op het album. Bij Song of Discord zit er voor Dianne gelukkig een lekker rust momentje in waar de band zich lekker uit kan leven. Dianne komt tijdens het nummer dan ook van het podium afgestapt en gaat tussen het publiek naar de band staan kijken.
De bands vanavond spelen allen niet op grote podia, maar dat kan ook niet gezien de muzikale niche waarin ze zich bevinden. Dit geldt nog het meeste voor Ex Libris, maar tot op zekere hoogte ook voor de andere bands. Dit is natuurlijk een bewuste keuze, maar maakt wel zonde dat niet meer mensen kunnen genieten van de muzikale talenten die we vanavond voorbij hebben zien komen. Ik kan in ieder geval niet wachten op de volgende keer dat de oren zo verwend worden.