Kijken naar een documentaire over Adrian Borland en daarna luisteren naar een The Sound-tribute band, het kon zopas in Oostende.
Na de film volgde in Oostende het optreden van A New Dark Age, een tribute band die zich focust op The Sound. De band bestaat uit geroutineerde muzikanten uit bands als Daan en The Whodads, maar alles draait toch rond zanger Peter Slabbynck. Die stond met zijn band Red Zebra in het begin van de jaren ’80, net als The Sound, een paar keer op de rand van een internationale doorbraak (en in het voorprogramma van The Sound), maar kon nooit echt helemaal doorbreken buiten de Belgische landsgrenzen. In de nadagen van Red Zebra smokkelde hij reeds bv. Winning van The Sound in de liveset, de eerste stap naar een avondvullend programma.
In Oostende begint Slabbynck, die de docu voor het eerst te zien kreeg, ietwat aangedaan aan het optreden. De anders zo expressieve zanger is weinig van zeggen tussen de nummers door. Ook gitarist Steven Janssens zet het publiek eerst op het verkeerde been; in openingsnummer I Can’t Escape Myself speelt hij een geluid dat wel mooi past bij zijn vetkuif en zijn cowboyboots, maar dat we niet meteen associëren met de donkere jaren ’80. Voor Heartland ruilt hij zijn witte gitaar voor een zwarte Fender en dan zit hij meteen wel in de juiste sfeer. Het publiek reageert eerst maar flauw op nochtans prachtige nummers als Sense of Purpose, Contact The Fact en Skeletons. Ook bij Judgement, Desire, The Fire en Silent Air blijft het voor het publiek bij wat meedeinen op de weergaloos gebrachte muziek.
Haal A New Dark Age naar Nederland, waar er nog meer The Sound-fans moeten zijn dan in België. Dichter dan dit kom je niet meer bij The Sound.