Met het net uitgekomen “Box” heeft het Nederlandse Aestrid een muzikale parel in handen. “Box” is een album dat je pakt, meeneemt en niet meer los laat schreef ik in mijn recensie. Een eigentijdse mix van New wave, krautrock en elektronische muziek. Een band die dus alle aandacht verdient en die geven we hen ook graag met dit interview. Een band met een eigen mening (zoals het hoort), dat is duidelijk!
Aestrid, een opmerkelijke keuze voor de naam van je band. Zeker gezien de geschiedenis erachter. Welke inspiratie haal je uit Astrid (de overleden verloofde van je vader en de beste vriendin van je moeder)? Nostalgie en herinneringen vormen voor een groot deel de bron van wat Aestrid is.
De band naam heeft een persoonlijke achtergrond, net als de muziek. Wat heeft je tekstueel geïnspireerd op “Box”? Wat mij precies inspireert leg ik liever niet uit, omdat ik dan de muziek in een bepaald kader plaats. Ik wil degene die de muziek luistert niet op voorhand sturen in zijn/haar gevoel. Voor mij kan een nummer 1 moment zijn of een complex gevoel. Voor de luisteraar laat ik dat deel open door er niet over uit te wijden.
“Box” bewijst dat Aestrid een breed scala aan muzikale invloeden heeft. Hoe zou je zelf de muziek omschrijven van “Box”? Box is ontstaan uit een spontaan proces. We hebben onze tanden in de demo’s gezet met de drive die bands als The Sound, Fugazi en New Order hadden. Onbevreesd en met volle overgave.
Andere invloeden zijn film, kunst en suspens (zoals op facebook vermeld). Welke films, kunst en suspens bedoel je dan? Films van o.a. Sophia Coppola en David Lynch, tentoonstellingen van bekende fotografen zoals Andreas Gursky zijn dingen die bijblijven. Ze hebben geen directe invloed, maar het zijn dingen die ons erg aanspreken, evenals soundtracks van films.
Aestrid is begonnen als een soloproject. Wanneer heb je besloten om er een band van te maken? Inmiddels zelfs uitgegroeid tot een viertal? Al vrij snel is Aestrid uitgebreid tot een band, met diverse formaties door de jaren heen. Op dit moment is de kern van Aestrid zo’n 3 jaar oud.
Wat is er voor jou veranderd nu het een band is geworden? Welk positief of minder positief effect heeft het? Of hou je alle touwtjes strak in handen? Ik kom met de ideeën voor Aestrid en die worden aangevuld met het spel van de anderen. Het is een chemie die precies goed werkt voor mij.
Hoe zijn jullie terecht gekomen bij het Londense Function Records? Via onze boeker Full Spectrum in Haarlem, die ook een aantal bands van Function boekt in de Benelux.
Opent dit nu deuren op de Engelse markt? Of valt dat effect tegen? Kan me namelijk voorstellen dat jullie muziek het heel goed zou doen in de UK. We gaan het zien, we zijn er klaar voor. Het is een kwestie van veel tijd en moeite investeren. Engeland vergt veel van je, maar daar deinzen we niet voor terug. Voor ons is alles wat we doen 100%, anders hoeft het niet voor ons. Elke avond willen wij op het scherpst van de snede spelen.
Als je zou mogen kiezen, met welke band zou je dan het liefst op toer gaan? Waarom? The Cure, New Order of het Berlijnse Apparat, zouden we heel tof vinden om mee op pad te gaan. Het zijn allen bands die met hun optreden een hele zaal naar zich toe kunnen bewegen. Iets wat bij Aestrid ook vaak lukt.
Is het nu een voor- of nadeel dat jullie uit Nederland komen? Hoe gezond is het huidige muziekklimaat in Nederland voor een band als Aestrid? In Nederland zal Aestrid als een niche gezien worden vrees ik. Dat is niet erg, maar het klimaat in Nederland is voornamelijk gericht op de mainstream door zenders als 3FM. Er zouden juist in deze tijd meer zenders moeten zijn als het terziele gegane Kink FM… Aestrid richt zich op Nederland, maar onze aandacht is gelijk voor de rest van Europa en Engeland. Als je vurig gelooft in je muziek en je weet dat je iets speciaals in handen hebt, maakt het niet uit waar je vandaan komt. Tijdens shows denkt men vaak dat we niet uit Nederland komen. Dat is een mooi compliment.
Welk effect heeft het dat ‘crisis’ en ‘bezuinigingen’ hoog op de agenda staan in Nederland en Europa? Of merk je er eigenlijk weinig van? Elke muzikant die begint te zeuren over crisis en bezuinigingen, moet maar ophouden met muziek maken. Juist NU is de tijd om het heft in handen te nemen. Meer dan ooit ben je als muziekant nu in controle van je eigen muziek. Je kunt alles zelf doen en je eigen podium creëren. Je hebt geen geld nodig om muziek te kunnen creëren. In tijden van crisis worden de mooiste dingen gemaakt. Kijk terug naar de jaren 80 of de periode vlak na de 2e Wereldoorlog, zoals Krautrock in Duitsland.
Heb het gevoel dat Nederland tegenwoordig overspoeld wordt door formules als the voice of.. En andere muziekwedstrijden. Heeft dit volgens jullie nu een negatief of positief effect voor de Nederlandse muziekmarkt? Al die formules zijn de laatste strohalmen van de oude muziekindustrie zoals we die zo goed kennen. Bands en acts die hun muziek presenteren als een product zijn een trend waar ik geen onderdeel van wil zijn. Muziek maken heeft iets puurs en onvoorwaardelijks als het net gemaakt is. Ik snap niet waarom het daarna dan in een mal gegoten moet worden om het ‘verkoopbaar’ te maken en het te gaan richten op een bepaald publiek. Aestrid zal ook nooit haar muziek ontlenen aan reclame, om met onze muziek in te spelen op het gevoel van een potentiële consument en een product te gaan kopen. Dat sturen van gevoelens is iets wat bij mij recht tegen de haren instrijkt. Ik kan iedereen aanraden om de show van (de inmiddels overleden) komiek Bill Hicks, Relentless eens te bekijken. Ondanks dat het uit de jaren 90 komt, is hij actueler dan ooit in 2013.
Als je het komende jaar in beeld brengt. Wat wil je dan bereikt hebben met Aestrid? Gespeeld hebben op mooie plekken, mensen ontmoeten, avonden creeeren waar iedereen zich in de muziek van Aestrid kan laten storten zoals hij/zij wil. Onvoorwaardelijk en ongestuurd. Op die momenten gebeuren de mooiste dingen…
Iets wat je altijd wilde zeggen, maar wat nog nooit gevraagd werd… Play from your fucking heart!
Aestrid; muziek is puur en onvoorwaardelijk!
305
vorig bericht