Een iets ouder publiek dan ik gewend ben vult vandaag de kleine zaal van de Effenaar. Dat is niet zo vreemd want de hoofd act van vanavond maakte vooral furore in de jaren negentig. Mooie avond dus om dit publiek ook gelijk kennis te laten maken met wat jongere bandjes die de avond openen.
Het accentvolle accent van Patty heeft een zekere charme en het jeugdige enthousiasme een grote gun-factor. Tegelijkertijd schemert de relatieve onervarenheid van de band wel door in het herhalen van praatjes tussen de nummers door die het tempo er een beetje uit halen. Echter, met een geluid wat zo maar op 3FM zou kunnen en toch een alternatief publiek kan aanspreken is dit zeker wel een bandje om in de gaten te houden.
Zanger/gitarist Daniel is bezig een tourrecord te vestigen en dat blijkt want zijn stem heeft er flink onder geleden. Grappig genoeg geeft dat eigenlijk wel een extra interessant rauw randje aan zijn stem.
De ervarenheid van deze band (ze tourden bijvoorbeeld al met Puddle of Mudd) blijkt uit hun perfecte act. Hij weet daar ook indrukwekkende verhalen over te vertellen gevuld met busongelukken en gestolen instrumenten. Waar andere bands vragen aan mensen om mee te klappen geeft Daniel gewoon stil het voorbeeld en volgt de zaal. Slimme vondst is het om bij het nummer It’s Okay de tekst in het clipje op de schermen voorbij te laten komen zodat iedereen het moeiteloos mee kan zingen. Als afsluiter gaat Daniel tenslotte met microfoonstandaard en gitaar midden in de zaal staan tussen het publiek om zo het energie niveau in de zaal nog eens extra op te krikken.
Voor het hoofdprogramma begint eist geluidsman Benj Heard nog even de aandacht op. De soundcheck bestaat uit het zelf spelen en zingen van twee nummers waaronder een niet onverdienstelijke Supremes cover. Hij heeft zelfs een papiertje bij met een te scannen QR-code zodat de bezoekers zijn muziek kunnen opzoeken.
Leuk is het als de band even het podium verlaat voor een intiemere sessie waarin Alex alleen met gitaar publieksverzoekjes speelt. Het maakt de afstand tussen publiek en muzikant op geslaagde wijze kleiner wat het gevoel geeft bij een heel bijzondere avond te zijn.
Uiteraard worden we op het laatst (voor het uit 1 nummer bestaande toegift) getrakteerd op de grote hit Wherever You Will Go.
Na het optreden staat hij nog geduldig de fans te woord bij de merch. Foto’s met hem zijn alleen voor mensen die een VIP-ticket hebben (tegenwoordig komt een artiest van optreden bijna niet meer rond) maar handtekeningen deelt hij graag uit. Ook de andere bandleden blijken sympathieke figuren met tijd voor een praatje. Ik gun Alex en zijn band dan ook zeker een herhaling van al het succes uit de nineties.