Net als No Trespassing is dit een album met hoofdzakelijk instrumentale nummers. Daarbij neemt Andrew Roussak alle instrumenten zelf voor rekening. Het spreekt voor zich dat keyboards (onder andere Kurzweil en Hammond) daarbij zwaar de overhand hebben. Een enkele gitaarsolo komt van de hand van zijn goede vriend Oli Weislogel.
In tegenstelling tot de titel en de hoes van dit album doen vermoeden is Storm Warning geen concept album of een album wat gebaseerd is op een centraal thema. Op het schijfje staan totaal acht nummers die Roussak in de loop der jaren heeft gecomponeerd en verder uitgewerkt. Ondanks de diversiteit en uiteenlopende invloeden is toch sprake van een coherent geheel. Iets waar (met respect) zogenaamde doe-het-zelf muzikanten nog wel eens de mist ingaan.
Storm Warning trapt af met Enter Code. De intro kent elektronische effecten en het nagebootste geluid van een kraaiende haan. Wat later volgt een klassiek getint piano-intermezzo dat overgaat in een portie wervelend Hammond orgel spel. Bringing Peace And Progress klokt acht minuten en kent een stevig intro met ruige gitaarriffs en opzwepende drums. Gaandeweg het nummer horen we een aaneenschakeling van vlotte synthesizer solo’s die me doen denken aan Erik Norlander. Af en toe gaat de voet van het gaspedaal met korte pianostukken. Na een break van een korte solo op basgitaar kantelt het nummer in een stuk wat duidelijk Roussak’s voorliefde voor ELP laat horen. Left Alone Outside gaat na een rustige intro uptempo verder. Na een afwisseling van toetsen en gitaarspel door Andrew Roussak en Oli Weislogel horen we voor het eerst ook vocalen. In dit geval van Max Kottler. Een zeer getalenteerde zanger die zang studeert aan de hoge muziekschool in Freiburg. Zijn fraaie stemgeluid matcht uitstekend met de muziek die gaandeweg doet denken aan Keith Emerson.
Regata Storica tapt aanvankelijk uit een heel ander vaatje. Hier komt duidelijk Roussak’s klassieke scholing op piano naar voren. Het vervolg is een portie heerlijke instrumentale retro-prog met duidelijke invloeden van alweer ELP (in het bijzonder Tarkus). Ook het relatief korte en rustige Chasing Shadows kent een klassiek piano intro, waarna we de prachtige stem horen van Nadia Ayche. Een zangdocente met ervaring in het zingen in musicals, wat duidelijk hoorbaar is. Vocaal gezien vind ik dit het beste nummer en tevens het rustpunt op Storm Warning.
Titelnummer Storm Warning is overwegend uptempo en een afwisseling van door Keith Emerson en Rick Wakeman beïnvloede muziek. Can She Excuse My Wrongs is een nummer wat geschreven is door John Dowland, een Britse componist uit de eind 16e begin 17e eeuw. We horen een klassiek intro met gesamplede klavecimbel. Het vervolg kent duidelijke referenties aan Rick Wakeman (album The Six Wives Of Henry VIII) met een afwisseling van uiteenlopend toetsenwerk. De apotheose van het album is het uit drie delen bestaande en ruim tien minuten klokkende Malta Sketches. Het is een afwisseling van moderne en klassiek muziek waar Andrew Roussak zich uitstekend uitleeft op uiteenlopende toetsen. Op part c, Sunset In Valetta horen we zangeres Salina Waidmann. Ook zij is zangdocente, met een fraaie zangtechniek en soul in haar stem.
Storm Warning is mijn hernieuwde kennismaking met Andrew Roussak, na hem enige jaren uit het oog te zijn verloren. Het album is voor mij de bevestiging dat ik er destijds niet naast zat. Ik raad liefhebbers van in deze recensie genoemde referenties aan kennis te maken met de muziek van deze begenadigde muzikant. Wil je meer weten over Andrew Roussak en zijn muziek, lees dan ook het interview op deze website.