De naam Anja Huwe zal waarschijnlijk enkel bij de oudere kenners van de postpunk een belletje doen rinkelen. Deze Duitse zangeres was de frontvrouw van de legendarische band Xmal Deutschland. Die Duitse band bestond grofweg van 1980 tot 1990 en daarna deed Anja Huwe heel hard haar best om ver weg te blijven van de muziekindustrie.
Haar generatiegenote en oude vriendin Mona Mur kon haar toch overtuigen om opnieuw de studio in te duiken. Dat deed ze dus met Mona Mur als producer en leverancier van ritmes en beats en met Manuela Rickers, de voormalige gitariste van Xmal Deutschland. Mona Mur mag dan niet zo bekend zijn, de referenties op haar wikipedia-pagina zijn indrukwekkend: FM Einheit, leden van Einstürzende Neubauten en Yello, JJ Burnel van The Stranglers en En Esch (ex-KMFDM).
Mur en Huwe hebben samen het album Codes gemaakt. De thema’s zijn niet vrolijk: angst, pijn, verlies, geweld en eenzaamheid. Maar ook schoonheid, verlangen, hoop en de wil om te overleven. De voorafgaande single was Rabenschwarz (pikzwart), een uitzinnig nummer dat met de hypnotiserende, apocalyptische gitaar van Rickers, de typische elektronische geluiden en beats van Mur en Huwe’s onmiskenbaar energieke en expressieve zang, je vol in het gezicht raakt. Het klinkt modern, maar alle ingrediënten moet je toch als oude en vertrouwde postpunk aanduiden.
Met de ietwat vertrouwde zang en gitaarklanken kunnen de oude fans van Xmal Deutschland zich eindelijk laven aan ‘nieuw werk’. Voor alle anderen is dit gewoon een topnummer die het beste van industrial electronics, gothic rock en synthwave combineert. Met deze track steken Anja Huwe en Mona Mur hun middelvinger op naar iedereen die hun ‘oude’ muziek de voorbije decennia recycleerde tot iets ‘nieuws’ en ‘autenthieks’.
Jammer genoeg is Rabenschwarz de uitzondering op het album. Pariah en Living In A Forest komen nog enigzins in de buurt, maar de andere tracks laten de liefhebbers van het genre vast onverschillig: makke en tamme elektro met spoken word die meer naar triphop ruikt dan naar synthwave of postpunk. Het absolute dieptepunt is de tandenloze, etherische ballade Hideaway waar Codes mee afsluit.
Wel goed nieuws is er voor de fans van Xmal Deutschland. Hetzelfde label dat voor Anja Huwe’s comeback met Codes tekende, brengt ook twee albums van Xmal Deutschland opnieuw uit, met bonustracks.