Home » Antler Records – Early Years Volume 1

Antler Records – Early Years Volume 1

door Filip van der Linden
922 views 3 minuten leestijd

De hele catalogus van Antler Records is in handen van Starman Records en zoals beloofd komen er daarvan met enige regelmaat heruitgaves en verzamelaars. De eerste verzamelaar is Antler Records – Early Years Volume 1. Als samensteller deed Starman Records een beroep op Lieven De Ridder van het bevriende Walhalla Records. Die gebruikte dezelfde succesformule als voor zijn eigen verzamelaars (de reeks Underground Wave, The End Of The Corridor, The Whispering Trees, …): een vinyl only release, enkele bekendere bands om de aandacht te trekken en hele hoop obscure tracks waarvoor zelfs de kenners in de achterste kamers van hun geheugen moeten gaan zoeken.

Deze verzamelaar zoekt het zoals de naam het aangeeft in de begindagen van Antler Records. In het begin van de jaren ’80 zetten jongelui zich af tegen de rest van de maatschappij en de meest interessante jongeren deden daarvoor een beroep op een goedkope synthesizer en een viersporen-bandopnemer. Antler Records was in België één van de pioniers die alternatieve synthwave en postpunk onderdak bood.

De bekendste bands op deze verzamelaar zijn The Neon Judgement, Siglo XX en Luc Van Acker. Van die laatste krijgen we het cult-nummer Onze Vader, met punkpoëet Didi de Paris. Als openingstrack valt dat een beetje tegen. Ondanks de cultstatus heeft deze track de tand des tijds niet goed doorstaan. Van The Neon Judgement horen we hier Sweet Revenge, een track van hun debuutalbum Suffering dat enkel op cassette is uitgekomen. Siglo XX is aanwezig met Obsession, ook bij hen van hun debuutalbum. Van deze band bracht Starman Records zopas nog het Double Album opnieuw uit op vinyl.

Heel wat van de bands op deze verzamelaar hebben ooit slechts één album of een paar singles uitgebracht en zijn daarna van de radar verdwenen. Sommige hebben wat langer sporen nagelaten in de Belgische muziekgeschiedenis. In Fizik (aanwezig met het rockende Next To Me) zat bijvoorbeeld Patrick Provoost die later zou opduiken in His Royal Fume en Red Zebra.

The Singles had een jonge Ben Crabbé als drummer. Hem zagen we terug als drummer van De Kreuners en als tv-presentator. Maar ook zonder die referentie is The Last Dance een heel interessante track, in de traditie van The Machines en Nacht Und Nebel. The Singles stonden met deze The Last Dance overigens in 1984 reeds op de Antler-verzamelaar A From Antler. Daar stonden toen ook The Neon Judgement en Siglo XX op, maar met een andere track dan op deze nieuwe verzamelaar. Exq’s is hier aanwezig met het donkere, dansbare Obscurity. Johan Overloop van Exq’s hoorden we bijna 40 jaar na deze release terug als guest-toetsenist op het album Sonic Cure van stonerrockband Wheel Of Smoke. Of het moet gaan over een naamgenoot en veel toeval.

Gewoon leuk zijn Misery van Suspects (een beetje Suicide en Front 242), Whatever van The Motives (Lavvi Ebbel meets The B-52’s) en The Healer van Men 2nd (knap uitgewerkte intro die overgaat in springerige synthpop).

Niet te vermijden op deze verzamelaar van de begindagen van Antler Records is de allereerste single-release van het label: van Neue Sachlichkeit krijgen we die single integraal, met de A- en de B-kant. Misschien had één van de twee al kunnen volstaan. De keuze zou dan makkelijk vallen op Painless Rage (The Sound meets The Cure).

De laatste vermelding over deze verzamelaar is er één voor Sovjet War. Vorig jaar kwam hun comebackalbum Psychopuppets uit bij Tracks & Traces (ook onder de vleugels van Starman Records) en daarop hoorden we onder meer een 2021-versie van The Nuthouse. Op de nieuwe verzamelaar kan je nog eens het origineel terughoren.

Het leukste aan dit verzamelalbum is dat er Volume 1 bij vermeld staat. Dat wil zeggen dat er nog minstens een paar volgen.

Kijk ook eens naar