In 2021 maakte ik kennis met Avaland en besloot mijn review met de woorden “Want ik zit zeker klaar om het vervolg op Theory Of Sorcery te horen.” En in 2023 gaat het dan ook gebeuren. De symfonische metalband vol fantasie brengt op 31 maart The Legend Of The Storyteller uit via Rockshots Records.
Ten aanzien van het debuut zal dit album wat steviger klinken. De epische elementen van de powermetal zijn aanwezig en het geheel is niets minder dan een muzikale reis door twaalf theatrale composities. Natuurlijk is er ook weer een keur aan gasten te horen op het album zoals Zak Stevens (ex-Savatage/TSO), Madie (ex-Nightmare/Faith In Agony), Pierre “Cara” Carabalona (Eltharia), Ivan Castelli (Lionsoul), Angèle Macabiès, Jens Ludwig (Edguy) and Bruno Ramos (Sortilège/ex-Manigance).
Adrien G. Gzagg (auteur, componist, zanger, toetsen en orchestra) zegt het volgende over het album:
“This album, as the first one, is a journey, a trip out of our world, into the universe of Avaland. We enjoy seeing Avaland as a great saga, as a movie, or series. We feel like listening to Avaland is like watching Game Of Thrones, The Lord Of The Rings, or reading comics, it’s an escape from everyday life. For this album, we took a lot of inspiration from Game Of Thrones and Arthurian Myths. We love fantasy and mythologies and we also find ourselves having a great fascination for alchemy and esoterism. Time is also a great subject, it’s mystical… in fact, time will be at the center of this saga. This new opus is showing a heavier and darker atmosphere of Avaland’s theatrical universe. Are you ready to be part of “The Legend Of The Storyteller”?”
De eerste single Crimson Tyranny (ft Cara, Madie en Zak Stevens) is nu al te beluisteren.
“This song is the first one I composed for this album. It defines the atmosphere for this new album: darker than “Theater Of Sorcery”, but also more epic, especially with its mighty chorus (with some Blind Guardian influences). It’s a mind-sticking song, beware of this infernal hook “Crimson! Tyranny!”. The title of the song is a tribute to “In the Court of the Crimson King” by King Crimson.” voegt Adrien G. Gzagg toe.