Home » Axxis (Harrie Oelers) – We willen niet zozeer iedereen een lesje leren

Axxis (Harrie Oelers) – We willen niet zozeer iedereen een lesje leren

door Maurice van der Zalm
412 views 6 minuten leestijd

Met Retrolution laat het Duitse Axxis weer van zich horen. Het album grijpt terug naar de roots van de (hard)rockmuziek en wil met de samensmelting van Retro en Revolution laten zien dat de maatschappij terug verlangt naar oude kwaliteit. Binnen de muziekindustrie betekent dit het gebruik van onder meer oude versterkers en analoge opnamen. Voor de gelegenheid heb ik, als een soort traditie ondertussen, de gelegenheid om de band wat vragen te stellen.
 Allereerst wil ik je vertellen dat het materiaal op het nieuwe album goed klinkt, helemaal in de Axxisstijl. Hoe zijn de reacties tot dusver?
De reacties op het nieuwe album zijn erg goed en ik ben daar ook heel erg blij mee. Wanneer ik kijk naar de diverse charts ben ik positief verbaas. Daarbij zijn alle Axxisfans die het album nu hebben gehoord vol lof over het nieuwe album.
Ten aanzien van het vorige album heeft er een verandering plaatsgevonden in de besetting van de band. Stefan Weber heeft de plaats ingenomen van Marco Wriedt. Wat is er gebeurd?
Vlak nadat we het vorige album Kingdom Of The Night II hadden opgenomen besloot Marco om de band te verlaten om zich compleet te kunnen focussen op zijn eigen project 21 Octayne. Ik moet zeggen dat het niet het meest ideale moment was, zo vlak na de opnames. Het leverde mij een nogal bittere nasmaak op tot gevolg.
Hoe zijn jullie er bij gekomen om Stefan te vragen als nieuwe gitarist?
We kenden Stefan van een vorige tour toen hij in zijn band Lion Twin speelde als opener voor Axxis. In die band was hij de tweede gitarist en speelde hij alleen maar rhythm-gitaar. Na de tour ontmoette onze bassist Rob (Schomaker) Stefan bij een concert waar hij als enige gitarist op het podium stond en Rob was erg onder de indruk van zijn gitaarspel en nodige daarop Stefan uit om een keer naar onze oefenruimte te komen. En zo is het gegaan.
Op welke manier is zijn aanwezigheid hoorbaar in de nieuwe composities op Retrolution?
Zijn manier van spelen is een goede mix van het spel in de old-school rock en de, laten we het de new-school noemen. Zijn solo’s zijn regelmatig lekker snel van aard maar aan de andere kant zijn zijn solo’s ook erg emotioneel en weet precies de juiste toon te raken. Het is erg leuk voor mij om de opnames met hem te doen.
Hoe zijn jullie gestart met het schrijven van het nieuwe album. Had je eerste de titel van het album in gedachten en heb je toen de muziek geschreven met een ‘retrovibe’ of is de titel gekomen toen de nummers al geschreven waren?
Bernie en ik zijn gestart zonder een bepaalde strategie in gedachten. Maar we herkenden al vrij snel dat onze ideeën erg geïnspireerd waren door de rock uit de jaren zeventig en tachtig. Aan het eind was de albumtitel eigenlijk een logisch gevolg van wat we hadden geschreven. Het kwam gewoon vanzelf op in mijn gedachten. Het grootste probleem was om de term Retrolution in te vullen met een afbeelding die dat ook zou kunnen weergeven.
Nu het over de nummers van het album hebben vraag ik me af of op dit nieuwe album een compositie staat waarin jullie je druk maken over dingen die in de wereld gebeuren. Op Kingdom Of The Night II staat een compositie over mishandeling van vrouwen en de ervaringen bij de noodlottige gevolgen bij de Love Parade. Op het nieuwe album hoor ik bijvoorbeeld de compositie Somebody Died At The Party.
Somebody Died At The Party laat de dunne scheidslijn zien tussen plezier maken aan de ene kant en de problemen die aan de andere kant kunnen ontstaan. We zien veel ongelukken met jonge mensen die zoveel drinken dat ze in een coma raken. Ze dansen, schreeuwen, zingen en hebben vooral veel lol. Tot dusver is er in principe niets aan de hand. Maar regelmatig verliest iemand de controle over zichzelf, vaak door een mix van alcohol en drugs waardoor ze geheel knock-out gaan. Met dit nummer willen we graag de aandacht vestigen op dit soort dingen die gebeuren in onze maatschappij.
We willen niet zozeer iedereen een lesje leren met dit soort nummers. We willen gewoon graag de aandacht vestigen op dit soort problemen die iedereen in zijn of haar omgeving ervaart.
Daarnaast ben ik heel nieuwsgierig over de compositie All My Friends Are Liars. Waar gaat dit nummer over?
Bernhard heeft helaas persoonlijk ervaren in zijn vriendenkring hoe sommigen dingen lopen wanneer een koppel besloot om uit elkaar te gaan. In deze zaak gaan mensen ineens anders over de ander praten dan dat zij daarvoor deden. Gelukkig gebeurt dit niet bij iedereen zo, maar in dit geval ervoer Bernhard dat zo. Het gedrag heeft hem wat verward.
Het is opvallend hoe goed rock- en metalalbums het doen in de hitparades. Kingdom Of The Night II (behaalde een 24e plaats), Avantasia en Powerwolf bijvoorbeeld behaalden allemaal hoge plaatsen. Heb je hier een verklaring voor? Is er iets veranderd in de muziekindustrie volgend jou?
Ik denk dat er de laatste jaren heel veel dingen veranderd zijn in de muziekindustrie. De baby-boom-generatie is nu volwassen en deze grote groep mensen luistert naar rock- en metalmuziek. Dat zijn een heleboel mensen. Dat verklaart misschien het grote succes van de festivals zoals Wacken Open Air, de metalcruises zoals 70.000 tons of metal, waar we net hebben gespeeld in de Caribbean, en nu Full Metal Mountain en Metal Music for Après Ski.
Binnen de muziekindustrie hebben jullie nu al enkele jaren je eigen label. Hoe gaat het daarmee?
We hebben de afgelopen jaren heel veel geleerd en leren iedere dag nog bij wanneer het gaat over de industrie, de financiën, de distributie, adverteren en promotie. Het kost wel heel veel tijd om een label te runnen. Veel tijd gaat op aan bureaucratie, papierwerk en aan telefoongesprekken. Financieel moet er veel gecontroleerd worden en er komt een hoop administratie bij kijken.
Jij en Bernhard werken nu al enige decennia samen. Wat is jullie geheime wapen voor deze lange samenwerking?
We weten echt niet hoe we het samen zo lang volhouden. Onze relatie duurt eigenlijk al langer dan iedere andere relatie die ooit gehad hebben met een vrouw. We werken gewoon samen aan eenzelfde doel. Dat verbindt en is in de laatste decennia niet veranderd.
Heb je, met zelf zoveel ervaring, wat adviezen voor de jongere bands?
Je hebt geluk nodig en je moet gewoon goed zijn. Niet alleen moet je goed een instrument kunnen bespelen maar je moet ook gewoon goede nummers kunnen schrijven. Dat is het moeilijkste van alles. Veel jonge mensen zijn niet altijd even zelf-kritisch en denken dat het nummer dat ze zojuist hebben geschreven het beste is dat deze planeet ooit heeft gehoord. Wanneer je zo denkt, kun je jezelf ook nooit ontwikkelen. Maar dat is juist het moeilijkste om te leren.
Tot slot. Bernhard heeft een award gewonnen. Waarvoor was dit?
Hij kreeg de culturele prijs in zijn woonplaats Lünen voor het werk dat hij heeft gedaan met kinderen daar op het gebied van muziek. Daarnaast heeft hij de plaats ook meer populair gemaakt doordat hij in Axxis speelt.
Ere wie ere toekomt, zou ik zo willen zeggen. Met het album Retrolution zet Axxis zich niet alleen op de Duitse kaart, maar toont de band zich als een voorbeeld voor jongere bands zonder oud te klinken.

Kijk ook eens naar