Metal mengen met folk. Dat is eerder gedaan. Denk vooral aan Duitsland waarin acts als Subway To Sally of Saltatio Mortis volle zalen trekken. Daarnaast is er de folk-metal stroming waarin metal acts als Finntroll of Heidevolk invloeden van folklore (hymnen en sagen) gebruiken. Het grote verschil met de muziek van Ball Noir is echter dat alle voorgaande stromingen metal als belangrijkste basis hebben. Het Nederlandse Ball Noir draait het om. Balfolk is de basis en de rock/ metal invloeden vullen aan. In die zin heeft men een gat in de markt gevonden. Traditionele instrumenten als draailier en harp vervullen een centrale rol. Om dat te bereiken klinkt de gitaar meestal wat meer naar achteren in de mix. Liefhebbers van vlammend gitaarwerk zullen daarom iets minder aan hun trekken komen. Er blijft echter meer dan voldoende te genieten, ook voor rock/ metal fans. Opener ‘Bitter Dreams’ klinkt bijvoorbeeld als een eigenzinnig progressief rocknummer (met korte gitaar solo). Het daaropvolgende ’Last Day’ is een stap terug in tempo en hardheid, maar overtuigd door de uitgebalanceerde mix van de genoemde muziekstijlen. Bovendien laat zanger Lennart van Meegen, met goede rockstem, horen het harde en rustigere werk aan te kunnen. Het dromerige ‘Dancing Flame’ en het, eveneens instrumentale, meer rock georiënteerde ‘Ceasars Descent’ laten de veelzijdigheid horen van Ball Noir. Ball Noir presenteert met hun debuut een prima rockend Balfolk album af waarop het geweldig dansen en headbangen is. Er zijn maar heel weinig bands die dat op deze manier voor elkaar krijgen.