Home » Big Canyon, Epica, Juliet’s Not Dead, Jupiter Hollow, Kneel Before The Death, Riverside, Symphony Of Sweden en Villain Of The Story

Big Canyon, Epica, Juliet’s Not Dead, Jupiter Hollow, Kneel Before The Death, Riverside, Symphony Of Sweden en Villain Of The Story

door Maurice van der Zalm
301 views 12 minuten leestijd

Het overkomt me toch geregeld dat bepaalde bands hoogstaande composities neerzetten waar ik geen weet van heb. Zo bestaat het Finse Kneel Before The Death sinds 2013, maar kom ik ze nu eigenlijk pas echt tegen. Met de nieuwe single Rise droppen ze dan ook meteen een neurobommetje in mijn hoofd. Via het (vrij onbekende) label Ranka Kustannus brengen ze Rise als eerste single uit voor het label. KBTD maakt bij het maken van muziek gebruik van invloeden uit de deathmetal, deathcore, blackmetal met diverse symfonische elementen. Het zorgt voor een geluid dat ergens het midden houdt tussen Lorna Shore en Orbit Culture en dat hakt er stevig in. Met de single Eternal Sleep uit 2023 begon de band aan een nieuw hoofdstuk met een geupdate line-up en nieuwe zanger Markus Raito. Daarna volgde nog I Am The One en Unity. Met de aandacht van het nieuwe label achter zich, zal de band in het voorjaar 2025 met het debuutalbum op de markt komen.

past years to create a distinct sound that combines aggression with orchestral grandeur. Their 2023 single “Eternal Sleep” marked the beginning of a new chapter for KBTD, featuring an updated lineup and a new vocalist, followed by two more tracks, “I Am The One” and “Unity”. In late 2024, the band was signed by Ranka Kustannus (known for working with Arion, Enemies Everywhere, Kalmah, Cyan Kicks).

The new single Rise is their first release with the label and showcases their signature style, brutal vocals, grand orchestration, heavy breakdowns, and a powerful chorus. The track was mixed and mastered by Jonathan Dolese (Cane Hill, Downswing) at KonKrete Studios. A debut album from KBTD is expected in Spring 2025.

Verborgen wijsheid, lang verloren geheimen en esoterische kennis: met de gloednieuwe single ‘Arcana’ kondigen de koplopers van symfonische metal EPICA (NL) een nieuw hoofdstuk aan in hun ruim twee decennia durende carrière. Dit is de eerste nieuwe eigen release van de band sinds zijn hitlijst-album ‘Omega’ (uitgebracht in februari 2021) en de EP ‘The Alchemy Project’ uit november 2022 (waar zeven nummers op staan die EPICA samen met andere muzikanten schreef). De nieuwe song biedt een blik op de toekomstige muziek van EPICA, die in 2025 gereleaset zal worden.

De videoclip van ‘Arcana’ werd geregisseerd door filmmaker-muzikant Remko Tielemans (bassist bij de Nederlandse metalband Textures).

Arcana begeleidt je door de universele stadia van spirituele evolutie in het leven. Het leidt de weg naar een hoger bewustzijn en spiritueel zelfbewustzijn”, aldus frontvrouw Simone Simons. “Het schrijven van dit nummer ging op geheel spontane wijze, waardoor het vrij snel tot stand kwam. Het voelde zo natuurlijk aan, dat het zichzelf als het ware schreef. Het bevat klassieke EPICA-elementen, maar heeft ook een aantal muzikale kleuren die wellicht doen denken aan alternatieve rock uit de jaren ’80, of aan moderne metal.

‘Arcana’ is nu beschikbaar op alle streaming platforms. Tegelijk met ‘Arcana’ staat nu ook de exclusieve Efteling-samenwerking ‘The Ghost In Me (Danse Macabre)’ online, EPICA’s monumentale herbewerking van het in 1874 gecomponeerde wereldberoemde muziekstuk van de Franse componist Camille Saint-Saëns. Het live-debuut van ‘Arcana’ vond plaats tijdens EPICA’s twee epische ‘Symphonic Synergy’-shows in de AFAS Live in Amsterdam in september 2024, waar EPICA optrad met een volledig orkest en koor en gastmuzikanten, en daar ook ‘The Ghost in Me (Danse Macabre)’ uitvoerde met een kinderkoor.

Volgende maand – op vrijdag 6 december en zaterdag 7 december – zal EPICA opnieuw twee ‘Symphonic Synergy’-concerten geven; ditmaal in een van de meest iconische locaties van Latijns-Amerika, namelijk in Auditorio Nacional in Mexico-Stad (met een capaciteit van 10.000 zitplaatsen).

Villain Of The Story komt met nieuwe single Face It en presenteert daarmee meteen de nieuwe zanger. Hierover zegt de band:

Face It is about someone being in a bad place mentally, but getting love and support from someone close to them, eventually healing enough to be in a better place to extend that same support for others.

The song goes through the process of wanting to heal inside but feeling stuck. You desperately beg to feel better and lean on someone that cares for you for support. While the comfort and support can help, sometimes it’s hard to truly believe things can change. In the end we can only try to be there for each other and keep trying to grow and learn more about ourselves.

We are thrilled beyond words to bring our friend Cody Crook into the VOTS family. We’ve known each other since this band first formed through the Minnesota local scene. At one point Cody’s previous band and ours played shows together all the time and we were super bummed when they (The Following) broke up. 

After Logan left the band, we heavily weighed our options. Should I (Christian) take over all vocals? Should we get a new singer, and if so, should it be someone we already know or try auditioning anyone we can find? After much consideration I felt that I would not be the best voice to front our band. While I do some singing here and there, generally speaking I just don’t feel my voice is the ‘right sound’ for our overall brand.

Any band that changes vocalists faces the challenge of not wanting to have someone ‘try’ to replace the previous member, while also not wanting to drift too far from the sound that you’ve established and listeners are used to. I can’t help but feel we hit the jackpot with Cody. Not only does he have a great voice that fits our sound and also is different, but the energy he’s brought to the table has been great and incredibly infectious. Oh and he has cool hair too, prob the most important thing to bring up.

If there’s a silver lining to this change, it’s that we’ve reworked the entire album into something we’re even more excited about. We’ve replaced the 4 singles with new songs and have made an entire storyline out of it. We’re hyped to have something beyond just the music to collaborate on and we can’t wait to share more about it. 

For what fans can expect with this album, I’ll say over the last couple records we’ve split our sound into a rock side and a metal side, and have been leaning more on the rock side. With this new album we’re still keeping both sides to our sound, but at least for this release we’ve leaned more on our heavier side.

As an artist you’ll never please everyone and we’re only making music that we enjoy listening to, but I feel it’s important to stay transparent with our listeners who’ve grown to ‘expect’ certain things from us. You’ll get a lot of what you’re used to, but we’ve experimented a bit and overall I’d say the tone of this next record is darker and intense. We may do more rock stuff in the future as we love that kind of music, but a more aggressive energy is what we are feeling right now.
”      

Big Canyon is een energieke, hardrockband dat met het debuut Horizon hoge ogen gooide in het Verenigd Koninkrijk. Met hun mix van stevige riffs, een goede melodie en klassieke rockelementen spreken de heren een groot publiek aan. Het tweede album is half november uitgebracht en de eerste single Rescue Me is van een video voorzien.

Het is al een tijdje stil rond Riverside, maar dat betekent natuurlijk niet dat er niets gebeurt. Deze proggrootheden kondigen deze week hun nieuwe livealbum Live ID aan. Het concert is op 1 juni 2024 opgenomen in Warschau. Een concert waar het laatste album ID.Entity centraal stond, maar aangevuld werd met meer werk uit het grote oeuvre van de band. Het album zal op 24 januari 2025 uitgebracht worden door InsideOut Music.

Zanger/bassist Mariusz Duda zegt erover:
“I would argue that RIVERSIDE always come across better in concerts than on studio albums. In fact, it’s only during live performances that our songs gain their full potential. What’s more, some song arrangements are much better in live versions than in studio recordings. There are a lot of nuances, quirks, and, above all, explanations of what RIVERSIDE’s music is all about. That’s why “Live ID.” is not just an ordinary live album. It’s an album that reveals the band’s true identity.“ 

Symphony Of Sweden bestaat uit Pontus ‘Evan’ Hagberg en Linus ‘Lee’ Wester en is geen onbekende bij Rockportaal. Afgelopen week bracht het duo de laatste single We Go Off Tonight uit.

Lee: “We’ve always loved experimenting, and this time we wanted more — more energy, more layers, and more impact. It’s the ultimate party anthem, blending real drums, electronic beats, and killer melodies. When that big drum hits, there’s no way you’ll stay seated!”

Evan voegt daaraan toe: “We aimed for a hybrid that combines heavy metal riffs with a super catchy chorus. Something in the spirit of bands like Electric Callboy but still uniquely us. Henrik Bodin-Sköld played a huge role in bringing this to life with his incredible guitar riffs. Once we had that foundation, the production just clicked into place.”

Eind november brengt Juliet’s Not Dead de single Battle Scarred (waarvan je de akoestische versie in de video hieronder kunt zien). Het is afkomstig van het album This World Is Ours dat gepland staat voor 7 februari 2025.

Zanger/gitarsit Stevie Stoker: “Battle Scarred is so powerful, not just in sound but in its meaning. Many of us have had moments where we have suffered from depression. A couple of years ago I was in a really dark place and I had to rely on the people around me to pull me through. I have to say without them I’m not sure where I’d be. 
Battle Scarred actually started out as three different song ideas that we reworked in our pre-production process and it didn’t fully come to life until we got into the studio with our producer (Romesh Dodangoda). I remember  playing with lyric lines and that’s when it came to me that this was basically a conversation I’ve had with myself many times. The uncontrollable back and forth of a troubled mind is evident in these lyrics, and it almost feels like it’s about to explode. For me putting this down on paper was in a way a kind of therapy and I’m so pleased that we can now share it with everyone. It means so much to me.
We talk a lot nowadays about mental health and about ways of coping, which is great, however, I still feel like men in particular keep things bottled up, often until its too late. Which is why we are using this song to shine a light on two amazing organisations that are helping people who need support. Durham Mental Health Alliance, which is local to us and Samaritans, on a wider national level. Even our very own Niall Whittaker is climbing Kilimanjaro in December to help raise money for Samaritans. 
The song is accompanied by a video which visually pulls together some of the themes. It stars British actor, Darren Morfitt, who is a friend of the band. His CV is mad and includes Dr Who, Coronation Street & Dog Soldiers. 
We were honoured when he accepted our invitation to feature in the video. Darren plays a character facing his own internal struggles and you see him collapse and then explode and he battles with his demons. It’s powerful stuff and we hope that it resonates with people.”

Over het album zegt Stevie Stoker: “I love this album, not only do I think it’s the best music we’ve ever written, but it was also the most enjoyable writing and recording process I’ve ever been a part of. Jack & I wrote for most of 2023. We were even recording demos while on tour around Europe. From the get-go we knew what we wanted to say with this collection of songs. As a band you come up against so many challenges and we wanted this album to reflect all of the emotions, difficult decisions, and strong bonds we’ve made over the last couple of years.

“Getting the songs ready to record for the final time is always my favourite part of the process but also one of the trickiest. We demo them fully, so every layer and part is where it should be and critique and change bits until we are happy with it. However it’s sometimes difficult to know when you’re done. Thankfully we had the right production team behind it, approaching it with a clear view of what we wanted the final result to be. Romesh (Dodangoda) and the boys at Longwave made our job easy and we literally smiled and laughed our way through it. We hope anyone who hears it will hear the joy behind the music no matter the subject.” 

Jupiter Hollow brengt met Incivility de laatste video van het jaar. Jupiter Hollow startte volgens mij ergens als duo in een slaapkamer, maar heeft zich verder ontwikkeld en alles gaat er steeds professioneler uitzien. De muzikale inzet van Grant en Kenny blijft gelukkig onveranderd sterk met een voorliefde voor theatrale zang in een progressief bedje.

Kijk ook eens naar