Het duo Black Satellite, bestaande uit vocalist Larissa Vale en gitarist Kyle Hawken stond onlangs nog als voorprogramma van Cradle of Filth in de Tilburgse 013. Voor veel mensen in Nederland waarschijnlijk een eerste kennismaking. Toch hebben ze er in hun eigen land, de Verenigde Staten, al flink wat tours op zitten. Een mooi moment wat beter kennis te maken, dus ik sprak via Zoom met Larissa.
Waarom hebben jullie ervoor gekozen als duo te werken?
Bandleden kwamen en gingen aanvankelijk. We wilden echter dat niemand ons kon tegenhouden die eerste plaat te maken. Dus we besloten het gewoon met zijn tweetjes te doen en mensen in te huren voor de live optredens.
Hoe hebben jij en Kyle elkaar ontmoet?
We zaten samen op school en gedurende onze studietijd waren we altijd bezig met het schrijven van muziek. Toen we afstudeerden en naar New York verhuisden besloten we er full-time me aan de gang te gaan.
Dat ging heel goed als ik kijk hoe snel jullie on tour waren met mensen als Nita Strauss. Hoe hebben jullie hem dat gelapt?
Ik kan het niet echt zeggen. Het is een beetje maf hoe het allemaal is gegaan. Ons album had een première in Billboard, we stonden ons eerste jaar al in Huffington Post, Loudwire en Alternative Press Magazine. We tekenden een management deal en even later kregen we allerlei toffee tours aangeboden. We heben relatie snel succes gehad. Binnen een paar jaar. En het zou nog sneller gegaan zijn zonder COVID. We hadden eigenlijk in 2020 onze eerste twee tours geboekt, maar die gingen natuurlijk niet door. Ik denk dat we de afgelopen drie jaar maar liefst 12 tours hebben gedaan om die verloren tijd goed te maken.
Jullie zijn vooral begonnen met het maken van covers, zoals van Type O Negative en Rammstein. Vanwaar die keuze?
We kozen voor die nummers omdat we wilden gaan voor liedjes die vocaal uitdagend zijn en voor veel mensen heilig zijn. Nummers waarvan mensen zouden twijfelen of ze een cover wel tof zouden vinden die door een vrouw wordt gezongen. Maar de covers zijn zeer goed ontvangen en ik denk dat dit zo is omdat we de nummers niet één op één hebben gekopieerd maar onze eigen arrangementen er van hebben gemaakt. Dat moet ook wel want Peter Steele en Till hebben erg lage stemmen. Ik omzeil dat door gewoon te schreeuwen. Dat is zeer effectief gebleken als aanpak.
Hoe komen de originele nummers tot stand?
Ik schrijf veel thuis op mijn gitaar. Ik neem ze dan vaak op op mijn telefoon. Dus als we dan in de studio komen hebben we de basisideeën al redelijk uitgewerkt. Dan gaat de producer aan de slag om onze ideeën te filteren, suggesties te doen en dingen toe te voegen. Het is dus echt een samenwerking in de studio. Een kwestie van verschillende breinen in een kamer zetten en kijken wat er dan uit komt.
Jij en Kyle wonen beiden in New York?
Ja, maar ik ben geboren in Washington DC en grotendeels in Europa opgegroeid vanwege het werk van mijn vader. Ik verhuisde elf jaar geleden echt voor de muziek naar New York. Het is nog steeds één van de interessantste steden van de wereld maar is ook wel een beetje veranderd sinds COVID. Veel van mijn favoriete restaurants zijn bijvoorbeeld gesloten en nu mensen meer thuiswerken heeft de binnenstad ook een andere vibe. Veel artiesten en vrienden hebben de stad ook verlaten. Nu ben ik ook zowat altijd op tour dus ben ik er helaas ook weinig.
Er zit nogal wat nu metal in jullie muziek. Is dat de muziek waarmee je bent opgegroeid?
Ik heb een oudere broer en ik hoorde altijd harde muziek uit zijn kamer komen. Dus het zijn Schuld! De eerste bands waar ik verliefd op werd waren acts als Korn en Marilyn Manson. De eerste band die ik live zag was TOOL. Dat was zelfs een familieuitje.
Foto’s: Priscilla Derks