De combinatie female fronted metal en Bulgarije lijkt voor mij bij voorbaat een kansloze missie. Maar dat nieuwsgierigheid loont werd duidelijk na beluistering van het album For All Beyond van de Bulgaarse band Metalwings. Wat de muziek van deze band voor mij bijzonder maakt is de toevoeging van Keltische invloeden aan de overwegend symfonische metal. In een genre wat propvol is weet Metalwings zich daarmee te onderscheiden. Reden genoeg om frontvrouw en violiste Stela Atanasova van de Bulgaren enkele vragen voor te leggen.
Metalwings is nog niet echt bekend in Nederland. Stela, kan je iets vertellen over het ontstaan van Metalwings?
Ik formeerde de band in het najaar van 2010 in Sofia, met het idee om originele muziek te maken in de stijl van symfonische metal met zangeressen. De hoofdthema’s van onze nummers gaan over magische, mystieke en geheime reflecties van de wereld waarin we leven. In de loop van de tijd zijn mijn ideeën over muziek veranderd. Eigenlijk ben ik op zoek geweest naar nieuwe bronnen om de impact aan te vullen. Wanneer je een band hebt, moet je je iedere dag ontwikkelen en naar wegen zoeken om op wat voor manier dan ook als muzikant beter te worden. Op dit moment is mijn belangrijkste doel om Metalwings nog meer onderscheidend te maken tussen alle andere bands in deze stijl.
Bulgarije is voor mij geen bekend land wanneer het om rockmuziek en metal gaat. Ik ken alleen de groep Pantommind. Heeft Bulgarije een rock en metal scene? En waar moet ik dan aan denken?
In Bulgarije is er een rock- en metalscene en een groot publiek voor deze muziek. De reden waarom je nog niet veel over onze scène hebt gehoord, is dat we op dit gebied geen goed ontwikkelde industrie hebben en dat de meeste lokale bands in de rock of metal alleen op zichzelf vertrouwen. We hebben geen promoters en boekingsagenten. We zijn allemaal afhankelijk van ondersteuning van buitenlandse bureaus en van ons eigen geld. Maar ik kan wel zeggen dat we geweldige muzikanten hebben, erg goede bands en een ongelooflijke wens om mensen buiten Bulgarije te bereiken.
Hoe komen jullie nummers tot stand?
Het proces van het schrijven van nummers begint meestal met dat ik het hele nummer creëer, zoals melodie, harmonie, structuur en songteksten. Daarna leg ik het voor aan de andere bandleden. Vervolgens gaan we gezamenlijk verder werken aan het arrangement. Tegelijkertijd neem ik ook de orkestpartijen op. Voor ons is een nummer pas helemaal gereed wanneer we allemaal tevreden zijn met elke toon, nuance of detail ervan.
In april 2018 brachten jullie het album For All Beyond uit. Kunnen jullie er kort iets over vertellen? Wat is het thema en hoe kwam de plaat tot stand?
Het album For All Beyond bestaat uit tien nummers en twee bonusnummers. Elk nummer is anders en heeft een andere boodschap en schoonheid. Het belangrijkste idee achter het album is om mensen te laten nadenken over hun tijd, leven, dromen en toekomst en een sprankje hoop te geven aan iedereen die de weg kwijt is. We hebben dit album opgedragen aan iedereen die grenzen wil verleggen en ervoor kiest om te leven als vrije en dappere ziel. Max Morton van de band Morton werkte ook mee aan het album als gastvocalist. Het album is gemixt en gemasterd in zijn Morton Studio. De orkestpartijen in het nummer For All Beyond worden uitgevoerd door Sofia Session Orchestra.
Wie zijn jullie invloeden en naar welke muziek luisteren jullie graag?
Een grote invloed op mij als muzikant heeft klassieke muziek. Ik luister graag naar Mozart, Beethoven, Wagner. Wanneer je vraagt naar onze favoriete rock- en metalmuziek zijn we allemaal fans van verschillende bands en verschillende stijlen. Ik luister graag naar Queen, Nightwish en de andere bandleden luisteren naar Slayer, Dimmu Borgir, Epica, Dream Theater en nog veel meer.
Ik ontkom niet aan de indruk dat jullie klassiek geschoold zijn. Is dat ook zo?
Ja, dat klopt. Ik ben klassiek geschoold. Dat heb je dus goed aangevoeld.
Typerend en onderscheidend voor jullie muziek vind ik de keltische invloeden. Hoe is dat zo gekomen?
Ik hou van veel Keltische en etnische muziek. Hoewel Bulgaarse volksmuziek ook zeer interessante etno-motieven heeft, heb ik besloten dat het in onze muziekstijl veel authentieker is om Keltische invloeden te gebruiken. Vooral gezien de solo-instrumenten die wij in onze band gebruiken, zoals de viool en de Ierse fluit. Die instrumenten zelf passen heel goed bij Keltische invloeden.
Ik ben geen echt grote fan van female fronted en gothic bands. Maar jullie hebben mij echt geraakt. Horen jullie dat vaker?
Nee, dat horen we niet vaak. We zien het wel als een groot compliment en vinden het leuk dat je dit met ons wilt delen.
Tujni Serza zingen jullie in het Bulgaars. Het nummer valt in vergelijking met de andere nummers op het album enigszins uit de toon. Ik vind dit nummer rijp voor een toekomstige Bulgaarse inzending voor het Eurovisie Songfestival……
Ik schreef Tujni Serza in het Bulgaars, omdat heel lang fans uit Bulgarije en het buitenland ons vroegen om een lied in het Bulgaars te schrijven. Dit nummer is een soort compliment voor iedereen. Bovendien vragen we met dit nummer in Bulgarije aandacht voor diabetes. Ik denk dat dit nummer iedereen in het hart raakt die dit nodig hebben. Eerlijk gezegd ben ik niet van plan om mee te doen voor het Eurovisie Songfestival….
Hoe zijn jullie bij Max Morton terecht gekomen? Hij heeft immers een behoorlijke reputatie.
We hebben anders ook een behoorlijke reputatie, haha. Ik ken hem van een ander project waaraan we eerder hebben gewerkt. Toen ik overwoog wie ik moest uitnodigen om de mannelijke zang uit te voeren, was Max de eerste persoon aan wie ik dacht. Ik ben blij dat hij het accepteerde omdat zijn zang past in het algemene concept van onze nummers.
Ik vind jullie videoclips van Fallen Angel In The Hell en zeer recent For All Beyond schitterend. Wie bedenkt de scripts en waar hebben jullie deze opgenomen?
Het script is geschreven door Petar Tomov. Hij is de regisseur van al onze videoclips. Daarbij kreeg hij voor deze video ook hulp van assistent-regisseur Ivaylo Stanchev. Fallen Angel In The Hell is gefilmd boven de grot genaamd “God’s Eyes” ook wel bekend als Prohodna Cave. Het bevindt zich in Centraal-Bulgarije. For All Beyond werd gefilmd rond een eeuwenoude boom genaamd “Gorun”, die een onderdeel was van het grote Bulgaarse bos. Sommige opnames zijn ook gemaakt op de Ropotamo-rivier en Sinemoretz.
Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? Nieuw album? Optreden?
We werken al aan ons volgende album, waarvan ik hoop dat het in 2020 uitkomt. We overwegen ook nieuwe projecten en video’s. Over het algemeen doen we waar we van houden en onze plannen zijn om dat te blijven doen!
Hebben jullie nog een boodschap voor de lezers en bezoekers van Rockportaal?
Bedankt allemaal voor het luisteren en ondersteunen van Metal Music! Bedankt voor dit geweldige interview! Met vriendelijke groeten uit Bulgarije!
Met dank aan Mike de Coene van Hardlife Promotion.
Bulgaarse symfonische metalband Metalwings slaat haar vleugels uit
468
vorig bericht