In september brengt de Belgische death metalband Carnation hun tweede album, Where Death Lies uit bij Seasons of Mist. Reden genoeg voor Rockportaal om even te spreken met frontman Simon.
Het belangrijkste verschil met het vorige (debuut)album (Chapel of Abhorrence) is wat Simon betreft dat ze daarvoor uitgebreid te tijd konden nemen. Omdat het een debuut was, was er ook geen deadline en konden ze blijven herschrijven. Voor dit album was het moeilijker, het publiek zat tenslotte te wachten op een nieuw album binnen een bepaalde tijd. Maar toch, “Ondanks de druk hebben we een goed album kunnen schrijven en een goede evolutie kunnen maken.” Die evolutie zit hem onder meer in de invloeden van andere stijlen op het death metal album, zoals die uit de black metal.
Zoals veel bands kwam Carnation voor de keuze of ze de release van het album vanwege de Corona-crisis moesten uitstellen. Het is tenslotte moeilijker om de kosten van het album terug te verdienen zonder de live shows en de daar verkochte cd’s en shirts. De promotie zal nu vooral via digitale content gaan zoals video-clips, live streams en playthrough video’s. Simon verduidelijkt, “We zaten goed op schema en wilden eigenlijk niet teveel tijd laten zitten tussen het eerste en het tweede album. Destijds wisten we natuurlijk ook niet hoe de situatie in september (de geplande release datum) zou zijn. Die is wellicht minder gunstig dan verwacht. We waren klaar met het album vroeg in april en de bal bij het label was ook al aan het rollen als het ging om de planning van de release.”
Vervelen doet Simon zich niet tijdens de Corona-crisis, “We hebben het best druk want zo’n release voorbereiden is best veel werk. We hebben veel fotoshoots gehad, live streams en video clips opgenomen. We moesten ook onze eigen webshop klaarstomen voor de release en er waren best veel interviews. Daarnaast hebben we veel vergaderd over hoe we het album toch kunnen promoten nu er geen live concerten mogelijk zijn.”
Het album is opgenomen in Polen (door Wojtek & Sławek Wieslawski in de Hertz Recording Studio) en België en de mastering vond plaats in Zweden. Simon licht hier over toe, “Onze geluidsman, drummer en bassist zijn naar Polen gereden omdat de twee technici in de Poolse studio daar bekend staan om hun goede drumsound. Zo zijn er albums opgenomen van bands als Vader, Behemoth en At The Gates.” De rest was opgenomen in hun Belgische studio omdat die volstond voor de andere instrumenten en zang.
De eerste single, Sepulcher of Alteration is intussen een week of wat uit. De band wist eigenlijk al bij de opname van het album dat dit de eerste single ging worden. “De melodie is herkenbaar, en het is iets wat kan blijven hangen en de aandacht van de luisteraar kan krijgen. Er zitten melodieuze en groovy stukken in maar is toch hard en snel.”
Het album is vernoemd naar de albumtrack Death Lies. Dit zal ook een single worden waarschijnlijk. Omdat Sepulcher of Alteration niet echt lekker bekt kozen ze ervoor om dat nummer te verwerken in de album titel.
De nummers gaan over de zoektocht naar onsterfelijkheid en reïncarnatie. De protagonist probeert in elk nummer zijn beperkte fysieke bestaan te overstijgen door bepaalde uitdagingen aan te gaan of straffen te ondergaan. Het is niet specifiek 1 protagonist echter, maar het is meer dat de luisteraar die protagonist is. Zelf gelooft Simon niet in reïncarnatie maar vind hij het wel een heel interessant concept.
De nummers zijn in eerste instantie geschreven door gitarist Johannes. Daarna worden ze instrumentaal getest door de hele band en voegen de drummer en bassist hun partijen toe. Simon zegt, “Op het moment dat dat alles geschreven is begin ik aan de teksten en probeer ik een gevoel te krijgen wat ik in teksten kan vertalen.”
Simon gaat altijd indrukwekkend uitgedost het podium op met schmink en kettingen om zijn lijf. “Ik vind het zelf interessant te werken met visuele aspecten in een live show. Ik wilde iets doen dat een visuele weergave is van onze live sound. Voor dit album is de look een beetje aangepast met de sound. Dat past ook prima bij de single (Sepulcher of Alteration) die de begraafplaats van de gedaanteverandering betekent.”
In september kan iedereen getuige zijn van de gedaanteverandering als het nieuwe album gereleased wordt. Verwacht binnenkort ook de recensie van dit album op Rockportaal.
Carnation: we hebben een goede evolutie kunnen maken
369
vorig bericht