Home » Civil War – The Last Full Measure

Civil War – The Last Full Measure

door Maurice van der Zalm
332 views 2 minuten leestijd

689_civilwar_cmykCivil War zal onbewust altijd gerelateerd zijn aan Sabaton. Is dat terecht. Ja en nee. Door het vertrek in 2012 uit Sabaton van Daniel Mullback, Rikard Sundén, Daniel Myhr en Oskar Montelius is Civil War ontstaan, maar Civil War heeft met het derde album The Last Full Measure ondertussen bewezen goed op eigen benen te staan met een geluid dat overeenkomsten kent met het ‘battlemetal’geluid van Sabaton, maar wel veelzijdiger is.
Oskar Montelius heeft de band in 2015 verlaten, maar gitarist Petrus Granar die sinds 2014 aan de line-up is toegevoegd, zet met gitarist Rikard Sundén een vol en strak geluid neer. Een geluid dat op The Last Full Measure een logisch vervolg is op het vorige album Gods And Generals. De powermetal komt sterk naar voren in Road To Victory. Maar eveneens in het naar Powerwolf lonkende People Of The Abyss of in het rustigere A Tale That Never Should Be Told. Juist in deze compositie komt het keyboardgleuid van Daniel Myhr lekker naar voren en zorgt zo voor genoeg diepte en gevoel in het nummer. De meer heavymetalkant is gelukkig ook aanwezig op The Last Full Measure. In Deliverance, Savannah ligt een goede rockriff aan de basis en is een perfect uitgangspunt voor het rasperige stemgeluid van Nils Patrik Johansson (Astral Doors). Je kunt het stemgeluid van hem irritant vinden. Zelf vind ik het uitstekend passen in het totale geluid van Civil War. Zeker ook in de folkgerichte nummers Tombstone en America ligt het goed in het gehoor. Het was even wennen, maar vooral de mix van het ‘hoempa’-gedeelte en de uptempometal in Tombstone geeft de compositie een fris en aanstekelijk karakter mee. Het is misschien even wennen, maar al gauw weet dit feestnummer je te boeien.
Het album eindigt met het titelnummer en dat is een compositie die strak en sterk is in zijn opbouw en de uitvoering.
Hiermee eindigt Civil War een album dat prettig in het gehoor ligt, zeker veelzijdig te noemen is en voor een divers publiek zeker aan te bevelen is. Geen moeilijke composities, geen franjes, maar gewoon goede (power-/folk-/heavy-)metal dat menigeen laat genieten.

Kijk ook eens naar