Je kent het wel. Dat album dat steeds weer in je playlist verschijnt. Een plaat die herinneringen oproept. Een klassieker die bekend of onbekend is voor het grote publiek. Rockportaal plaatst regelmatig een recensie van een classic album. Dit keer het onnavolgbare Dead Magic van Anna von Hausswolff.
Anna von Hausswolff staat voor de combinatie (kerk)orgel met donkere popmuziek. Op Dead Magic komt het tot volle wasdom. Mede ook met dank aan de geweldige stem van Anna. Haar bereik is ongekend. De schoonheid zit ook in het hypnotiserende van nummers als The Mysterious Vanishing of Electra en het dreigende meer dan zestien minuten durende Ugly and Vengeful. Het eerstgenoemde nummer wordt langzaam opgebouwd naar een steeds dwingender geluid. De zang van Anna is meegaand en diep. De ijselijke kreten maken duidelijk dat er meer aan de gang is. Ugly and Vengeful is een hypnotiserende trip door duisternis. Wanneer de krachtige engelenstem van Anna het overneemt komt er een moment van bezinning. Het laatste deel wordt ondersteund door tribal aanvoelende drums en een steeds waanzinniger klinkende orgel. De steeds meer schreeuwende zang van Anna doet de rest. The Marble Eye staat geheel in het teken van het kerkorgel. Iets wat Anna van Hausswolff vaker doet en zal doen (zie ook de hele plaat van All Thoughts Fly uit 2020). Het afsluitende Källans a°teruppsta°ndelse gaat in dezelfde sfeer door. Mede door de dromerige zang en het rustigere karakter is het een mooie afsluiter van de plaat. Keren we automatisch terug naar de opener van de plaat. Het uitstekend opgebouwde The Truth, The Glow, The Fall. In iets meer dan twaalf minuten laat Anna von Hausswolff in een nummer al horen waarom deze hele plaat met recht een eigenzinnig en uiterst mooie klassieker genoemd mag worden.