Als Duitser ben je al snel controversieel als je de tweede wereldoorlog als inspiratie gebruikt. Althans, in de muziekscene, want bij het maken van films en televisieseries speelt dat veel minder. Waarschijnlijk omdat het dan duidelijk(er) is dat het gaat om anti-oorlogsproducties. Feindflug gebruikt de oorlog als thema om de ontreddering, maar ook het geweld een plek te geven. Het instrumentale album begint met een sample van Adolf Hitler die in september 1939 het begin van de tweede wereldoorlog aankondigt. Het einde van het album wordt vorm gegeven door het gekerm en geschreeuw tijdens Vergeltung. Leitbild schetst het verwrongen beeld van de übermensch over andere mensen, terwijl de uitroep ‘Stukas!’ de meest bekende sample is op Stukas Im Visier. De muziek is een samenspel van industrial, EBM, rhythmic noise en electro. Het is een soort marsmuziek die uiterst dansbaar is. De pompende beats en krachtige melodie zorgen ervoor dat het letterlijk heerlijk weg stampt op de dansvloer. Soms gaat de versnelling, zoals op Lagerhaft, in een te hoog tempo om de muziek nog bij te kunnen benen. Hitler speelt ook een rol in Groessenwahn, terwijl Foltersequenz door het elektronisch geweld ook klinkt als een foltering voor de oren. Feindflug levert een energieke plaat af die ondanks de donkere boodschap een pepmiddel is voor de liefhebber.
Feindflug is eigenlijk een relatief kort leven beschoren. Iets meer dan tien jaar (tussen 1997 en 2006 worden er releases uitgebracht). Het thema is altijd de tweede wereldoorlog. Om te voorkomen dat de band als rechts extremistisch en als neonazi’s gezien wordt heeft men dit zelf openbaar en met klem tegengesproken. De controverse blijft echter bestaan. Op hun facebook pagina staat zelfs een gedeeld bericht van een christelijke groep die hen van Satanisme beschuldigd. Het is maar net wat je wil horen.
Feindflug facebook