Het nieuwe album O ligt nu een maandje in de schappen en iedereen wil nu wel eens horen hoe de mannen van De Staat deze nummers live gaan vertolken. Er is reikhalzend uitgekeken naar deze show, want de show van de Nijmegenaren is al een tijdje uitverkocht. De Staat heeft een behoorlijke live-reputatie en de vorige keren dat Torre Florim en zijn mannen een bezoek brachten aan de Effenaar bliezen ze keer op keer het dak er af. Wat hebben ze vandaag in petto?
Voordat we hier achter komen is het taak aan Jo Goes Hunting om de zaal op te warmen. Het is al bijzonder druk als ze het podium oplopen. Achter Jo Goes Hunting gaat de multi-instrumentalist Jimmi Jo Hueting schuil. Vorig jaar verscheen van hen de EP Glow, waarop Jimmi praktisch alles zelf heeft ingespeeld. Het is lastig om dit allemaal live zelf te doen, dus treedt hij aan met een band. Jo Goes Hunting speelt wat duistere muziek en de synthesizers en drums passen hier prima bij. Ook de vocalen lenen zich prima voor deze muziekstijl, maar het publiek kan hier maar amper aan wennen. Deze staan meer op hun horloge en telefoon te kijken onder het genot van een biertje. Als deze muziek je ook niet grijpt dan heb je een moeilijk voorprogramma. Er is simpelweg geen gulden middenweg. Ook de harde extremen in synthesizer en dreunende bassen maken het er niet gemakkelijker op.
Na een snelle ombouw is het tijd voor De Staat. De formatie uit Nijmegen trapt meteen af met de single Peptalk en vanaf dat moment zit de stemming er meteen in. In een daverende set vol nieuwe nummers laat Torre Florim en zijn band meteen horen waarom iedereen zo graag naar de volle zaal van de Effenaar is gekomen. Het overdonderende effect wat deze mannen op het publiek loslaten is vanaf moment 0 te merken. De Nijmegenaren spelen in een rap tempo en laten geen moment onbenut. Hierdoor krijgt de Effenaar een strakke show voor hun kiezen, waarop continu te dansen en te springen valt. Op Down Town wordt volop meegezongen. Frontman Torre weet het publiek op te jagen en iedereen kijkt graag naar zijn verrichtingen. De band is ook in topvorm en op de achtergrond toont een flink scherm allerlei visualisaties waaronder de voorkant van het recent uitgebrachte album O
Na ongeveer een half uur laat men het tempo ietsjes vieren. Het is ook niet vol te houden om continu te blijven dansen. Wel blijven de blikken naar het podium gericht en we zien hoe Torre met een videocamera bezig is. Door deze op zichzelf te richten zien we hem op het grote scherm en daaromheen het publiek in de Effenaar. Een nieuw trucje waarbij het nummer Help Yourself prima past. Tijdens deze track mag het publiek ook in de microfoon meezingen en horen we dat er niet in iedereen een zangtalent zit verscholen. Er is volop interactie met het publiek. Torre geeft aan wanneer men weer mag gaan dansen en dat gebeurt volop. De band hoeft ook niet te klagen, want er zijn veel fans bij vanavond die de nummers woord voor woord kunnen meezingen. De Staat is de afgelopen jaren een vaste waarde geworden in het Nederlandse circuit. Dit Nederlandse circuit smult dan ook vanavond van het hippe Input Source Select.
Het optreden gaat in een sneltreinvaart voorbij. Gelukkig hebben de mannen een behoorlijk toegift in petto. Zo keert de band terug met Rooster Man, van het album Machinery en gaan we nog verder terug in de tijd met The Fantastic Journey of the Underground Man, wat natuurlijk van het debuutalbum kwam. Zo schotelt De Staat naast het nieuwe materiaal wat oude hits voor en mogen we daar ondertussen ook Sweatshop aan toevoegen? De ideale mix tussen gitaren, beats, bassen en vocalen maken het tot een perfecte avond waarop iedereen volop heeft kunnen genieten. De Staat weet wel hoe ze de aandacht op zich kunnen vestigen. Zo bedacht meesterbrein Florim een videoclip die inmiddels zo’n anderhalf miljoen views heeft gekregen. Witch Doctor deed al een aantal zalen in een circlepit veranderen en dat is in de Effenaar niet anders. Onder leiding van artistiek leider Torre in het midden van de zaal wordt de Effenaar een geweldige ronddraaiende kolkende bende. Festivals en zalen zijn gewaarschuwd De Staat komt er aan!
Foto’s door Marc Koetse – Rockportaal.nl