Voor het derde album Aesthesis heeft de band de zaken in de voorbereiding eens omgedraaid. Voor de nieuwe composities zijn ze uitgegaan van de teksten die geschreven waren. Dat was even nieuw toen ze met het eerste nummer The Burning Number begonnen. Vanuit de teksten werd er gejamd wat ervoor zorgde dat vooral gitaristen Clint Vincent en Luke Palmer uit hun comfort zone warden getrokken. Dat resulteert in sterkere en betere gitaarpartijen, met daarbij veel ruimte voor de zang. En dat is niet verkeerd, want het stemgeluid van zanger Kim Benzie ligt goed in het gehoor. Of het nu in het intetogen YANA of in het meer stevige Change The Concept (dat de veranderende schrijfwijze treffend weergeeft) of X is. Ten aanzien van de vorige albums klinkt het geluid een stuk voller en is er gebruik gemaakt van meer muzikale lagen.
In de opener In Plain Sight komt dat treffend naar voren. De combi van de heldere vocalen en het volle geluid doen denken aan Yes, maar dan minder complex. Een gevoel dat ook in The Burning Number en The Lie We Live naar voren komt. Aan de andere kant steekt de band de grens van rock en mainstream regelmatig over en neigt het geluid naar een stevige versie van Maroon 5. Juist die mix, die afwisseling maken Aesthesis heel interessant. Als single is gekozen voor het nummer While You Wait en ik moet zeggen dat ze daar goed aan doen. Het klinkt goed, heeft een mooie afwisseling in rustige en krachtige stukken en zeker drummer Luke Williams geeft het geluid een extra dimensie. Een rol die hem uitstekend past en die hij ook toepast in het mooie, serene nummer Silence. Op de Cd wordt de luisteraar nog extra getrakteerd op twee akoestische versies van The Lie We Live en While You Wait. Deze versies geven voor mij aan dat de nummers ook in deze versie keihard overeind blijven.
Voor velen in Europa zal Aesthesis de kennismaking zijn met Dead Letter Circus. Houd je van melodische gangbare rocknummers die sfeervol worden uitgevoerd, kun je Dead Letter Circus rustig oppakken.