De samenwerking tussen de Brusselse multi-instrumentalist Déhà en de Poolse dark ambient artiest Marla van Horn levert een waar duister kunstwerk op. Het is alsof de hel en verdoemenis die de aarde de laatste jaren getroffen heeft samenkomt in Earth And Her Decay. De mannenzang is klassiek, schreeuwend vanuit zijn tenen en gruntend. De vrouwenstem creëert een mooi contrast. De complete plaat is elegant sfeervol. De dark ambient keyboard wordt tot leven gewekt door ondersteuning van live drums en elektrische gitaar. Het tweetal bedient daardoor fans van beide muziekwerelden. Earth And Her Decay past in alles bij deze donkere tijden. Hebben we net Corona gehad zitten we nu in Europa middenin een oorlog. Toch klinkt er naast melancholie ook hoop in de muziek. De boodschap is namelijk ook een rituele ode aan de natuur en de levenscyclus. Niet voor niets start de plaat met een Purification Ritual. Muzikaal weten Déhà en Marla van Horn afwisseling te brengen. Zelfs binnen de nummers. Luister daarvoor als voorbeeld maar eens naar de imposante afsluiter Dead Leaves. Wat betreft lengte de opus magnum van deze plaat. Een ander hoogtepunt wordt gevormd door de nummers Black Blood en White Blood. Black Blood lijkt met zijn drie minuut dertig een imposante opmaat te zijn voor het net meer dan tien minuten klokkende White Blood. Dit nummer wordt langzaam opgebouwd en vooral de zang haalt alles uit de kast. Zoals eerder aangegeven is Earth And Decay een waar duister kunstwerk. Het klinkt als de duistere filmmuziek van ons huidige leven.
Déhà & Marla van Horn
Déhà & Marla van Horn – Earth And Her Decay
420
vorig bericht