Aan het begin van het jaar verscheen How To Replace It, het achtste studioalbum van Antwerp’s Finest dEUS. De alternatieve rockband rondom multi-talent Tom Barman speelde sindsdien al op heel wat plekken, maar een show in good old 013 in Tilburg ontbrak nog op de tourlijst. Terwijl de weersomstandigheden niet ideaal zijn staan de bezoekers aan de Brabantse popzaal braaf in de rij en ondertussen worden er al verwachtingen uitgesproken. Zouden ze vanavond weer wat klassiekers van stal halen?
Soapstarter, een indiepopband uit Gent heeft de eer om voor hun landgenoten te mogen openen en dompelen de zaal onder met hun dromerige klanken. Denk daarbij aan namen zoals Tame Impala, waardoor de stijl psychedelische popmuziek al snel om de hoek komt zeilen. Muzikaal is dan ook alles dik in orde, maar de band uit Gent verzuimt het om tot echte climaxen te komen in hun nummers. Telkens bouwt Soapstarter op naar het moment waarop het echt los zou kunnen gaan en dan zwakt het ineens weer af. Het geheel wordt dan ook ietwat gezapig, de aandacht van het publiek in Tilburg weet de band dan ook niet de gehele show vast te houden. Gelukkig blijft het wel redelijk stil in de zaal, de dutch disease heeft kennelijk geen zin om met een regenpak naar Brabant te komen.
Iets over negenen klinken er paukenslagen door de grote zaal in Tilburg. De show van dEUS is dan ook echt begonnen en onder luid gejuich betreden de heren het podium en vervolgens het publiek vanaf de allereerste tonen van How To Replace It meteen in te pakken. Alles lijkt direct te kloppen, het stemgeluid van frontman Tom Barman, het geweldige gitaargeluid, het belooft een mooie avond te worden. Met het spelen van de openingstrack kunnen we ook meteen noteren dat we ook nummers van het gelijknamige nieuwe album mogen verwachten. dEUS heeft alles dan ook piekfijn uitgedacht, oftewel zoals ze zelf al zingen, zie hebben met Tom Barman The Architect in hun midden. We mogen dan ook meteen publiekfavoriet afstrepen vanavond en zo zouden er nog velen volgen. De band bestaat ondertussen ruim 30 jaar en heeft in die jaren het nooit geschuwd om iets nieuws te proberen. Soms worden de heren ook wel de Radiohead van dEUS genoemd en wie gelijkenissen zoekt kan er velen vinden. Zo zijn de heren ontzettend instrumentaal, hebben een markante frontman, hebben een voorliefde voor filmmuziek, maken geen alledaagse muziek en ook kan het wel eens duren voordat er weer een nieuw album wordt uitgebracht.
dEUS speelt vol vuur vanavond, we zien een band die continu in beweging is, zelfs als classic Instant Street wordt gespeeld. Zo gaan de heren helemaal los, de scheurende gitaren doen de menigte opveren. Geen enkel bandlid staat dan ook stil, toetsenist Klaas Janszoon komt vanachter zijn toetsen vandaan en ook gitarist Mauro Pawlowski geeft alles. Zo blijkt het dat nummers van jaren terug nog steeds niet vervelen. Het publiek in Tilburg wordt dan ook ondergedompeld met de nodige nostalgie, we gaan terug in de tijd van de eerste albums van de heren uit Antwerpen. Daarnaast doet de lichtman ook nog een extra duit in het zaakje door een mooie lichtshow neer te zetten. Op de achtergrond lijkt het een maar een simpele rail te zijn met wat lampjes, maar als het blijkt dat deze moving heads ook kunnen draaien en er een visueel spektakel van kunnen maken oogt het geheel ineens wat anders.
De fans worden dan ook getrakteerd op een band in bloedvorm en hoort dat het nieuwe werk van How To Replace It perfect past bij het oudere materiaal. Zo komen het nieuwe album ruimschoots aan bod, maar het publiek lijkt vooral verrast als bijvoorbeeld de klassieker Hottellounge (Be The Death Of Me) wordt ingezet. De telefoons worden erbij gepakt, kennelijk moet het moment worden vastgelegd. Dit fenomeen hebben we eigenlijk de rest van de avond niet veel gezien, de dEUS-bezoeker was er meer voor de band, niet voor de foto’s. Er is zelfs geen bataljon aan persfotografen aanwezig in de fotopit. Frontman Tom Barman vraagt zich dan ook af waarom de barriers er vanavond staan. Liever had hij zijn publiek dichter bij het podium staan. Dat publiek blijft ook maar doorgaan en hunkert naar meer muziek, zelfs als de band na ruim anderhalf uur het podium verlaat.
De echte fans hebben al gezien dat de grootste hit Suds & Soda de laatste tijd niet meer op de setlist staat en we mogelijk nog èèn of uiterlijk twee nummers mogen verwachten, maar niets blijkt minder waar. Nadat de reguliere (en voorspelde) Sun Ra heeft geklonken laat dEUS de zaal voor een laatste maal ontploffen. Terwijl kennelijk alle nummers van de setlist al zijn gespeeld heeft de band nog een cadeautje voor 013 in petto. Klaas Janszoon haalt de viool tevoorschijn en dat kan maar èèn ding betekenen. Ja! Tilburg mag voor een laatste maal helemaal losgaan met dEUS. Een verpletterende Suds & Soda klinkt en Antwerp’s Finest zet de boel nog een keertje op zijn kop! Twee uur lang hebben we mogen genieten, springen, schreeuwen en losgaan. dEUS is dan ook na al die jaren nog steeds niet te evenaren!