Hoewel ik Devin Townsend (solo, als band en als project) al jaren ken, is het er nooit van gekomen om me echt te verdiepen in zijn muziek. Na het vierluik Ki, Addicted, Construction en Ghost uit 2009 en 2011 en de liveregistratie By A Thread uit 2012 is in september zijn nieuwe geesteskind Epicloud op de markt gebracht. Met deze nieuwe, alweer vijftiende, cd probeer ik de veelzijdige muzikant en componist toch maar eens te doorgronden. De muziek op Epicloud is niet voor één gat te vangen en lijkt een vervolg te zijn op het eerdergenoemde vierluik waarin de diverse stijlen die deze (geniale) Canadees gebruikt nu op één schijf te vinden zijn. Centraal thema is de positiviteit waar we ons bewust van moeten zijn. Zijn keuze om gebruik te maken van een gospelkoor is bijzonder, maar geeft de cd een hele mooie aanloop naar steviger werk via True North waarin Anneke van Giersbergen haar entree wederom maakt bij Devin Townsend. Langzaam bouwt het nummer en de kracht hierin zich op om uiteindelijk weer te eindigen met de pure harmonie van het gospelkoor. Het Lucky Animals daarna is een nummer dat je wellicht niet helemaal bij Devin Townsend zou kunnen vinden passen. Het nummer is aanstekelijk, weinig complex, maar blijkt een nummer te zijn dat zich in je hoofd lijkt te nestelen. Het hek is van de dam en Liberation is echt een geweldig (heavy) metalnummer met een goed gitaargeluid en een zeer bombastische, krachtige atmosfeer. Dit geluid komen we later in de nummers Kingdom en More! eveneens tegen. Wat minder heftig, maar zeker meeslepend in de muziek zijn de nummers Where We Belong, Grace, Hold On en het prachtige Angel. Vele lagen muziek en een rijk geluid in een rustig tempo waarin de zang van Anneke in combinatie met het koor warmte geven aan het geluid. Save Our Now is de vreemde eend in de bijt op dit schijfje. Het klinkt poppy en heeft echt hitpotentie met een herkenbaar refrein en eenvoudige melodie. Tussendoor heeft Devin Townsend dan ook nog besloten om twee prachtige ballads te plaatsen tussen het geweld en de passievolle melodieën. Het bijna minimalistische Divine laat wel het thema duidelijk terugkomen wanneer hij zingt: Loving you is divine. Maar ook het nummer Lessons is zeer fragiel en Devin lijkt hierin bijna beïnvloed te zijn door het werk van Robert Fripp, Andreas Vollenweider of Kitaro. Een prachtig stukje gitaarwerk en sfeervol muziekbeeld. Door in slotnummer Angel het gospelkoor de cd af te sluiten, is de cirkel wel helemaal rond en kan ik alleen maar concluderen dat Devin Townsend een prachtige product heeft weten op te nemen waarin vele invloeden en stijlen terug te vinden zijn en waar hij door het volle en herkenbare geluid meer mensen kan gaan bereiken dan hij wellicht eerder deed.