De connectie met Drive-By Truckers ligt voor de hand. Die connectie leggen ze zelf trouwens ook: de enige cover op dit album is Women Without Whiskey van het album Southern Rock Opera. En inderdaad, opener Drywall heeft direct veel van de Truckers weg. Binnen een paar maten zit je middenin de track, een moddervette basis voor de de zang en zwaar overstuurde gitaarpartijen.
Ik gebruikte trouwens niet voor niets de term studiodebuut. De heren en dame blijken namelijk twee jaar geleden al gedebuteerd te hebben met een livealbum. Nog wat vreemder: dit studioalbum is vóór dat livealbum opgenomen. Zomer 2016 om precies te zijn, in slechts twee weekends. De band bestaat uit gitarist en zanger Adam Gerard, zijn broer Grant Anderson op drums en verder leadgitarist John MacDonald, bassist Steve ‘Sunshine’ Stapleton en zangeres Veronica Davila. De laatste was er op het moment van opname nog niet bij, haar voorgangster heette Dominique Otto.
‘Earnhardt is alt-country for people who like The Verve, heartland rock ‘n’ roll for people who like The Smiths, Americana for people who hate the word “Americana” ‘, zo zeggen ze zelf. Echt waar? Ik vond weinig bands zo irritant als The Smiths en gelukkig hoor ik volstrekt niet waar ze dat op baseren. Nee hoor, het is veel meer Drive-By Truckers, Black Crowes en Tom Petty. Van opener Drywall tot afsluiter KT is het lekker simpel gehouden Americana, met net even wat meer rock dan gebruikelijk, met als bijzonderheid de manier waarop de leadzang van Adam Gerard wordt gecombineerd met de vocale harmonieën van Dominique Otto.
De negen tracks beslaan samen zo’n zevenendertig minuten en dat is precies goed. Met bijna alles mid-tempo en met dezelfde vrij basic gehouden sound zou meer van hetzelfde afbreuk doen aan het album. Nu is Earnhardt precies wat je wilt, een afgeronde collectie typisch Amerikaanse rock and roll met een flinke dot country.
Earnhardt Bandcamppagina