Het debuut album van de Nederlandse zangeres, sngwriter, multi-instrumentalist en regiseuse met Franse en Zweedse roots.
Net negentwintig jaar jong en hier is haar eerste muzikale kennismaking met Nederland. Ze groeit op in Hoorn maar omdat haar moeder half Frans half Zweeds is, brengen ze een groot deel van hun tijd door in Frankrijk en Zweden. Muzikale invloeden komen in haar vroege jeugd van Mozart, Debussy en Satie, maar ook Ierse folk en new age en elektronische muziek zoals Jean Michel Jarre en Kraftwerk. En dan zijn er nog Edith Piaf, Jacques Brel, Kate Bush en Supertramp. Genoeg variëteit dus.
Als op elf jarige leeftijd haar ouders scheiden wordt de muziek een ontsnapping. Het geeft haar een manier om haar emoties vorm te geven. Into Stone wordt haar eerste compositie, een nummer waarvan ze later beseft dat het over de scheiding van haar ouders gaat waardoor de wereld in koude, harde steen veranderde.
Met de soulband The Tibbs tourt ze een aantal jaren en haalt ze airpla op BBC2 en BBC6, net als op Radio 2 en Sublime FM. Ondanks alles laten de nummers die ze in haar jeugd geschreven heeft niet los. En dat is de reden voor het solo album. De nummers zijn in een tjidsbestek van twaalf jaar geschreven. Het oudste nummer is Cross That Line dat ze schreef toen ze vijftien jaar jong was. De nummers zijn momentopnames uit haar ontwikkeling van tiener tot volwassene.
Het is een veelzijdig album geworden, het begint rustig en intiem met Waiting For You maar in (You’re Not My) Favourite Sandwich komt er een aanstekelijke melodie die de luisteraar dwingt om mee te bewegen. Het is het meest aanstekelijke nummer op het album. We Were Made For Rainy Days is een breekbaar en intiem nummer met een grote rol voor de piano en strijkerbegeleiding. Daarna gaat het in Desire Line meteen weer een stuk opgewekter door.
Bekman weet goed de sfeer in de nummers te brengen, het nummer The Kill is daar een goed voorbeeld van. Het wordt geen moment vrolijk en opgewekt, ook haar vocalen brengen daar geen verandering in. All About Love is een tranentrekkende ballade waarna het album in stijl wordt afgesloten met het Franstalige nummer Quoi C’est Ca. Het album is met twaalf verschillende nummers een mooi en afwisselend album geworden waarin we als luisteraar een inkijkje krijgen in de hersenspinsels van een jonge vrouw.
Elsa Birgitta Bekman – Once In My Life
427
vorig bericht