Emil Bulls kan niet echt als een zeer productieve band gezien worden. Na het album Kill Your Demons kwam de band met een ‘coveralbum’, maar dit schijfje kon me toen niet echt boeien. Gelukkig is er dan toch het nieuwe album Love Will Fix It met daarop weer echt lekkere nieuwe composities.
De band opereert ergens vanuit het metalcoregenre, maar weet aantrekkelijke en mainstreamelementen naadloos toe te voegen aan het totale geluid. Dat maakt van Love Will Fix It een album dat een breed publiek zou moeten en kunnen aanspreken. Je zou daarmee het album ook in drie delen kunnen splitsen.
Het meer krachtige geluid komt sterk naar voren in de eerste helft van het album. Backstabbers bijvoorbeeld heeft een dijk van een opzwepende groove en Emil Bulls weet kracht en melodie prachtig te combineren. Zanger Christoph von Freydorf heeft een bijzonder stemgeluid en in Backstabbers laat hij horen dat hij van vele markten thuis is ten aanzien van zijn zang. Neemt niet weg dat het gitaarduo Stephan Karl en Andy Bock zeker niet onverdienstelijk voor de ondersteuning zorgen en ook zij weten naadloos strakke riffs en melodieus spel met elkaar af te wisselen. De kracht van de composities ligt zeker in het feit dat Emil Bulls als geen ander sterke refreinen weet in te voegen in het geheel.
In The Devil Made Me Do It gaat dit stevig verder. Een uitstekend en heerlijke compositie die vanaf de eerst riffs aanspreekt. Ook hier een mooi contrast in het karakter van couplet en refrein. Tekstueel daarbij een mooi stuk afschuiven van problemen en gedrag. Tekstueel weet Emil Bulls met sowieso te pakken. Ook het bijzondere Happy Birthday You Are Dead To Me is dat zo. Daar is de boodschap in Flowers van Miley Cyrus een kinderverhaaltje bij. De tekst is scherp en de elektronische elementen zorgen ervoor dat de spanning goed opgebouwd wordt en Stephan en Andy een bijzondere sfeer creëren.
De metalcoreinvloeden vind je verder in Whirlwind Of Doom. Christoph brult de longen uit zijn lijf, terwijl het refrein, dat overigens in de coupletten terug komt, een luchtig karakter heeft.
Bij de overige composities verlegt Emil Bulls het karakter meer naar de stevige rock. Levitate start daarmee. In alles een goede compositie die stadions op en neer kan laten gaan en radiostations mag uitdagen om dit alle dagen te draaien. Dan kunnen ze daarna meteen doorgaan met The Ghosts That You Have Called. Precies een goed opgebouwde uitgebalanceerde compositie die met ruim drie minuten de potentie heeft om een hit te worden. Sick is wat meer uptempo en iedere keer lijkt het me dat de Gothenburgsound van grote invloed is geweest bij het schrijven van Sick. Er zijn veel overeenkomsten met In Flames te horen en dat is helemaal niet verkeerd.
De laatste composities liggen helemaal meer in het mainstreamgedeelte van het album. Single en titelnummer Love Will Fix It is leuk, een beetje uptempo. En of de een of andere manier moet ik in de tussenstukken steeds denken aan This Is The Life van Amy MacDonald. Dan kun je een beetje voorstellen welke richting de band hier opgaat.
She Ain’t Coming Home balanceert op de grens van stevige rock en mainstreammuziek. Ook hier krijg ik een Gothenburggevoel in de meer stevige stukken. De refreinen daarnaast zijn meer zoet van aard.
Daarna is het met Dreams And Debris, Oceans Of Grief en Together genieten van ongecompliceerde rock dat me niet hét gevoel geeft, maar daarbij ook niet slecht is. Meer een drietal composities dat goed te verteren is en Emil Bulls bij het grotere publiek naar voren kan schuiven.
Love Will Fix It is voor mij het langverwachte album van Emil Bulls en ze stellen me zeker niet teleur. De band weet aantrekkelijke melodieën te verpakken in aanstekelijke composities waarin geregeld krachtige uitspattingen ervoor zorgen dat het algemene gevoel bij het album heel fijn is.