Ten opzichte van het vorige album Blood Of Saints vinden we Oscar Nilsson achter de drumkit en verwelkomen we zanger Mikael Sehlin die zich uitstekend aan zijn taak wijdt. Zijn stem is veelzijdig en vooral bijzonder krachtig enerzijds en strak en zuiver anderzijds. De clean vocals zijn in alle nummers zo geproduceerd dat ze onderdeel zijn van het geheel wat het geluid ten gunste komt. Een geluid dat stabiel en powervol is, mede door het pompende drumwerk van Nilsson en het gitaarduo Engelin en Sunesson, terwijl Steve Drennan met zijn basgitaar de snelheid blijft voortstuwen. Raven Kings is in de elf nummers grofweg in twee delen te verdelen met als scheiding/breekpunt het rustige I Am The Answer dat wat retroinvloeden in zich heeft. Hoewel de overige composities een uiterst stevig karakter kennen, ligt het zwaartepunt hiervan in de eerste vijf nummers. De single Salvation bijt de spits af. Een pompend ritme gecombineerd met een stevige melodie kenmerkt dit nummer. Fans van Lamb Of God kunnen hier hun ei ook wel kwijt. Your Shadow Haunts You is van eenzelfde kwaliteit. Sterker nog; er zijn duidelijke overeenkomsten met het nummer Salvation. Eerst dacht ik met een kopie te maken te hebben. Denial is een stuk steviger en behalve L.O.G., Avatar zijn hier kenmerken met Children Of Bodom hoorbaar. De mix van al deze bands maken van Raven Kings tot nog toe een uitstekend album. In Fading Light en My Dark Path komen melodie en een uitstekend tempo wederom goed tot hun recht. Het grooved en de veelzijdigheid van zanger Sehlin komt fraai naar voren. De tweede helft van het album is minstens zo krachtig, maar kent nummers die een breder publiek zullen aanspreken. In het nummer End Of Days begint de band met een industrieel geluid dat je niet stil laat staan. When The Earth Burns is gezegend met een uitstekende riff en heeft eveneens een hoog publieksgehalte waarin een herkenbaar refrein leidend lijkt te zijn voor het nummer. Naar het einde toe ontwaakt het sluimerende oerinstinct en beukt het nog even naar een explosief muzikaal einde. Via het leuke Sanctuary belanden we bij Broken Pieces dat halverwege verrijkt wordt door een pompende groove die we binnen de metalcore zo gewoon zijn. En alsof er nog niet genoeg complementerende elementen aan het geluid van Engel zijn toegevoegd krijgen we in slotnummer Hollow Soul zelfs wat paganinvloeden te verwerken. Detail erbij is het gitaarloopje dat door het nummer heen ;’loopt’.
Engel heeft met Raven Kings een album opgenomen dat het beste uit de metal combineert in melodieuze krachttermen. Een album dat vele luisteraars aan de grenzen van de melodic-deathmetal zal behagen. Zo in de donkere dagen voor kerstmis is Raven Kings de eerst engel die mijn boom zal sieren (tot minstens de volgende kerst).