Exit Eden – Rhapsodies in Black

Vandaag komt Exit Eden met hun debuut album Rhapsodies in Black uit via Napalm Records. Als je vier power vrouwen als Amanda Somerville (Trillium, Avantasia), Anna Brunner, Marina La Torraca (Phantom Elite) en Clémentine Delauney (Visions of Atlantis) de handen in elkaar laat slaan dan weet je dat je een erg gaaf staaltje werk gaat horen.  Alle vier de dames hebben verschillende achtergronden, die toch erg bij elkaar passen. Op het album vind je een fijne selectie aan hits uit de pop en rock muziek, maar dan met een stevigere bite en een aardig metal sausje er overheen. Het is een cover album maar wel eentje met een interessant rafelig randje.
Het album steekt van wal met de Depeche Mode cover Question of Time. Hier laten de dames gelijk horen uit welk hout ze gesneden zijn en wat ze in petto hebben. Het nummer heeft duidelijk meer bombast gekregen en een flink stel ballen. Het originele nummer is zeker nog te herkennen wat erg fijn werkt. In diezelfde stijl beukt Unfaithful van Rihanna verder door de speakers. Met dit nummer kwamen de dames als eerste naar buiten in vorm van een mooie clip. Deze track bleef instant in mijn hoofd spoken. Het verbaast mij nog steeds dat Exit Eden niet schroomt om van een ballad een stevig rock nummer te maken. Opeens worden top veertig nummers een stuk leuker om naar te luisteren. We hebben hierbij mijn eerste favoriet in de pocket!

Met Incomplete van de Backstreet Boys wordt een bijna mierzoete ballad toch omgetoverd tot een betere versie van zichzelf. Het blijft een ballad, maar op één of andere manier blijft deze beter plakken dan de originele versie. Meer bombast doet het nummer goed en geeft er een flinke dosis meer diepgang in. Ook van dit nummer is gisteren een gave video clip verschenen.

Gedaan met de rust en verder met de Shontelle cover Impossible. Ook dit nummer krijgt flink wat meer pit. Dat ook de verdere muzikanten flink mogen shinen blijkt uit de super strakke gitaarsolo die het een mooie touch geeft. Ik val misschien in herhaling maar ook van dit nummer verscheen een videoclip.

Ook de Frozen cover van Madonna mag er wezen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik toentertijd, en nog steeds, al erg weg was van de originele versie. Het is echt knap dat de mystiek van het originele nummer goed bewaard is gebleven . Deze vernieuwde versie is echter ook getransformeerd in een typische oorworm. Ik betrap mijzelf er dan ook met regelmaat op dat het nummer door mijn hoofd spookt en ik het dan ook in dusdanige vorm meezing, in mijn hoofd. In dit nummer hebben we ook gelijk onze eerste gast te pakken. Bij aanvang hoor ik een stem die ik niet in de eerdere tracks heb gehoord. Na wat graven in mijn brein kom ik er achter dat niemand minder dan Simone Simons (Epica) hier haar steentje bij mag dragen. Dat doet ze dan ook met verve en wordt niet ondergesneeuwd door de andere dames.
We zijn alweer halverwege het album als Heaven verschijnt. Deze mooie rustige ballad van Bryan Adams wordt flink onder handen genomen en krijgt ook hier wederom een erg mooi volle sound.  Bij aanvang lijkt het ook een mooi ingenomen ballad te blijven maar niks is minder waar. Gaandeweg zit er een flinke opbouw in die niet veel tijd nodig heeft om te ontwikkelen. Niks mierzoets maar met vlagen een flink stevige power ballad. Wat meer luchtigheid krijgen we met de cover van Katy Perry’s Fireworks. Ook het origineel nummer is hier wederom nog goed herkenbaar alleen heeft deze versie een hoog rock gehalte gekregen wat erg fijn werkt. Een typisch nummer waarbij je denkt, yes pop meets rock en het werkt ontzettend goed ook nog! De track schreeuwt naar mij om zelfs een dansje in de regen te gaan plaatsen.
Het volgende nummer wat we ten gehore krijgen is Skyfall van Adele. Ook hier mag Simone weer haar opwachting maken. De stemmen van alle vier de dames vullen elkaar erg mooi aan waarbij Amanda vooral in het hogere bereik mag shinen. Het nummer bezit een flinke opbouw wat het een gaaf en boeiend nummer maakt. De track blijft gelukkig geen kabbelend beekje maar mond uit in een full force rivier. Total Eclipse van Bonnie Tyler, hoe kan het ook anders, mag in dit strakke lijstje zeker niet ontbreken. Hier komt de tweede gast tevoorschijn en die vinden we in Rick Altzi (Masterplan, At Vance). Ook deze samenwerking smaakt naar meer. De stemmen van Rick en Amanda passen bijzonder goed bij elkaar en complimenteren elkaar. Wederom een erg knap staaltje werk! Wat mij betreft ook weer een hoogtepuntje van het album.
Time flies als je plezier hebt. We zijn alweer bijna op het einde van de tracklist gekomen. Hier vinden we Lady Gaga’s Paparazzi. Deze track trekt al redelijk snel flink van leer. Deze track is een heerlijke meezinger geworden. De klassieke zanglijnen zijn een erg leuke aanvullen net als dat Anna haar rauwe randje flink van katoen mag laten geven. Ook dit nummer is een persoonlijke favoriet. We sluiten Rhapsodies in Black af met nog een laatste klassieker Fade To Grey van Visage. Deze steekt van wal op een industriële manier  wat zeker geen verkeerde keuze is. Hierdoor voelt deze track wel iets anders aan dan al zijn voorgangers. Ik snap de keuze wel daar het originele nummer een jaren tachtig techno feel heeft waar deze versie perfect op aansluit. Clémentine mag hier haar Franse roots laten horen wat erg fijn werkt. Een mooie afsluiter van een erg variërend album!
Het album om kort te gaan:
Het moge duidelijk zijn dat de dames van Exit Eden flink hun best hebben gedaan om zich te onderscheiden van alle andere female metal bands. Dit album toont aan dat als je maar genoeg lef hebt je elk nummer om kan transformeren tot een gaaf rock of metal nummer. Eerlijk is eerlijk, de kritieken zullen wellicht niet allemaal positief zijn. Vooral de discussie waait flink op of een cover album met deze succesvolle nummers van weleer een makkelijke lift is naar succes. Ook ik had eerst mijn twijfels of dit in de smaak zou vallen. Ik heb het album een aantal luistersessies gegeven en ben steeds meer van het album gaan houden. De nummers zijn stuk voor stuk op respectvolle manier onder handen genomen. Alle zangeressen krijgen allemaal mooi de gelegenheid om hun kunsten te laten horen zonder elkaar daarbij te overschaduwen. Echte tegenvallers heb ik niet kunnen ontdekken. De tracks zijn zorgvuldig uitgekozen en rete strak neergezet. Voor wie van symfonische en bombastische metal houd met vrouwelijke zang zal dit een album zijn die erg gaat aanspreken. Al denk ik dat Exit Eden ook wel een paar nieuwe zieltjes in het genre zal mogen verwelkomen. Top album wat zeer zeker in de smaak zal vallen bij een breed publiek.
Tracklist:
Question of time (Depeche mode)
Unfaithfull (Rihanna)
Incomplete (Backstreet boys)
Impossible (Shontelle)
Frozen (Madonna)
Heaven (Bryan Adams)
Fireworks (Katy Perry)
Skyfall (Adele)
Total Eclipse (Bonnie Tyler)
Paparazzi (Lady Gaga)
Fade To Grey (Visage)
Line up:
Amanda Somerville – zang
Anna Brunner – zang
Marina La Torraca – zang
Clémentine Delauney – zang

Related posts

Prophets Of Addiction – Face The Music

Changing Tides – Amidst The Gray

Living Gate – Suffer As One