Eigenlijk heeft Rapalje geen introductie meer nodig. Welk (middeleeuws) festival heeft men niet aangedaan? Een grote schare, zeer trouwe fans volgt de band bij elk optreden, in het theater, een popzaal of een groot festival. Rapalje is gezelligheid, feest, maar ook muziek voor de massa. Een voorloper in het genre die het in Nederland en daarbuiten gemaakt heeft. Het was even ‘vechten’ om het interview rond te krijgen o.a. door het drukke schema van de band en dan ook nog eens internet problemen hier bij mij thuis, maar hier is het dan… eindelijk…
Volgens mij zijn jullie dĂ© (Iers/ Schots, Keltische) folk ‘feestband’ van Nederland – Ă©Ă©n van de weinigen die metal/ rock, folk en (ander) feestpubliek heeft weten te vangen in Ă©Ă©n show. Hoe ervaren jullie dit zelf?
Aangezien we meestal de headliner zijn van veel festivals in Nederland. Ervaren we dat zelf ook zo. We zijn van straatmuzikanten uitgegroeid tot podiumact. En dat doen we nu al 15 jaar. We hebben dan veel ervaring in het omgaan met ons publiek..
Aan de andere kant duiken jullie net zo makkelijk het theater in met Celtic kNights II. Wat kan het publiek dan verwachten?
Meer rust, uitgebalanceerd licht en geluid en danseressen. Het publiek zit wel, maar krijgen een show te zien die strak in elkaar zit.
Hoewel jullie invloeden overwegend aan de andere kant van de Noordzee komen heeft jullie muziek een duidelijke overeenkomst met de Duitse (metal)folkscene. Meer springen, klappen, feesten en humor. Het lijkt zich uit te betalen als ik de agenda zo lees. Hoe hebben jullie de stap naar Duitsland kunnen maken? Veel promo, live optredens of werden jullie gespot?
We zijn de laatste jaren steeds meer in Duitsland gaan spelen. We hebben daar ook veel contacten. William woont in Duitsland. We verstaan en spreken allemaal goed Duits. En het publiek vind in daar ook leuk. Bovendien is het financieel aantrekkelijker door de lagere btw.
Is er internationaal nog winst te boeken? Kan me voorstellen dat Engeland of Oost-Europa lonken? Al is het maar om de folk traditie in die landen.
Optredens in Polen hebben we al gehad. Engeland lonkt, maar daar moet een boeker nog de moed krijgen om ons te boeken. Er zijn al wel contacten, maar nog geen optredens gepland.
Vreemd genoeg is jullie voorbeeld in Nederland nog niet echt gevolgd, althans ik heb niet het idee dat er een Rapalje 2 rondloopt. Zien jullie meer bands die zich in jullie genre begeven?
We hebben al een aantal “Rapalje 2” bandjes zien komen en gaan. Maar het unieke van Rapalje is vooral onze persoonlijkheden en niet de muziek.
Hoe staat het met een nieuwe CD/ nieuw werk, want het is alweer een tijd geleden dat jullie iets hebben uitgebracht?
De nieuwe CD “Klaveren” komt eraan, presentatie op 6 April 2012. (zo oud is het interview dus al – de CD ligt nu natuurlijk al lang in de schappen! – RS)
Ik vind het feit dat jullie de quote van Jaques d’Ancona (‘Geen geschoolde musici, toch een hecht samenspelend ensemble dat een zaal weet mee te slepen in een orgie van klanken’) hebben gebruikt op jullie website wel getuigen van zelfvertrouwen. Waren muzikanten vroeger eigenlijk wel geschoold en is dit eigenlijk nodig?
In dit genre is scholing zoiets als meespelen in de Ierse muziesessies in de Pubs. Zo gaat dat al eeuwen..
Wat is voor jullie de afgelopen periode nu het hoogtepunt geweest, waarom?
Hoogtepunten zijn toch wel de hele grote podia en veel publiek bij de Bevrijdingsfestivals. En het feit dat we nu al jaren zalen vullen in theaters, clubs en bij festivals. We hebben niet een echt hoogtepunt.. Het lijkt elk jaar iets beter te gaan
Volgens mij hebben jullie Ă©Ă©n van de trouwste fangroepen in Nederland, hebben jullie een idee waarom het voor zoveel mensen nooit genoeg is om Rapalje te (blijven) zien? Horen jullie daar wel eens wat op terug?
Onze shows zijn nooit helemaal hetzelfde en we kijken niet neer op onze Fans. We lopen altijd rond voor en na de optredens en praten met iedereen. Ook zoeken veel fans elkaar weer op tijdens onze optredens om het weer leuk en gezellig met elkaar te hebben.
Is er nationaal nog wel voldoende uitdaging voor jullie, want volgens mij hebben jullie wel zo’n beetje alles gedaan wat je in Nederland gedaan kan hebben?
We proberen vast te houden wat we hebben opgebouwd. En blijven optreden bij festivals in clubs en theaters. Maar de optredens in het buitenland nemen steeds meer de overhand.. Europa is nu eenmaal groter dan Nederland alleen..
We hebben het idee dat er in Nederland een gezonde middeleeuwse/ folk muziekscene aan het ontstaan is. Herkennen jullie dit? Hebben jullie een idee waarom dit nu zo opkomt?
We hopen uiteraard dat deze scène is onstaan door de vele succesvolle optredens van Rapalje. Maar of het hier door komt weten we niet. Misschien doen we precies het goede op het juiste moment?
Graag jullie reactie op de volgende stellingen:
1. Castlefest of Keltfest?
Liefst beide: bij castlefest komen ook nog veel potentiële nieuwe Fans omdat ze op andere muziekrichtingen afkomen. Bij keltfest komen veel mensen voor ons omdat we daar al zoveel jaren optreden..
2. De huidige middeleeuwse/ folk scene is een hype! Straks is het weer (grotendeels) weg, net als al die andere hypes.
Hoop ik niet.. Folkmuziek was er altijd al. Komt af en toe op en ebt weer wat weg. Ik hoop dat mensen niet alleen bij optreden van Rapalje komen voor de muziek maar ook voor de gezelligheid en om elkaar op te zoeken..
3. Bleker maakt meer (natuur) kapot dan je lief is. Heeft deze scene eigenlijk wel iets met de natuur of is dit maar een vooroordeel?
Het gaat mij persoonlijk vooral om respect in het algemeen, voor mens en natuur. “live and let live”. Wij hebben niet een duidelijke statement. We zijn geloof- en politiek neutraal. We zouden nooit onze mening willen opdringen aan anderen en mensen bij onze optredens gewoon een goed gevoel geven..
Maar iedereen zou iets met de natuur moeten hebben toch? Dat houd ons in leven. Geldt niet alleen voor deze scene, maar is iets wat heel logisch is..
Als het gaat om Nederlandse middeleeuwse/ folk bands, welke zouden we (als Rockportaal en als lezers) dan de komende periode moeten volgen/interviewen?
Lowland Paddies, Folkaholics, Scrum, Fling, Harmony Glen
Welke bands zouden jullie noemen als inspiratiebron en waarom?
The Dubliners. Misschien wel de grootste inspiratiebron voor iedereen Ierse muziek kent. De eerste Ierse klanken die ikzelf ooit heb gehoord.
The Waterboys. Mooie nummers op album room to roam met op Keltische muziek geĂ¯nspireerde nummers.
De muzikanten die ons hebben geĂ¯nspireerd bij alle muziek-sessies die we hebben meegemaakt de laatste 20 jaar. Veel onbekende maar geniale muzikanten..
Iets wat je altijd al wilde zeggen, maar wat niemand je ooit gevraagd heeft…
Ons is in 15 jaar al zoveel gevraagd. We kijken nergens meer van op. Daag
ons maar uit met een vraag die je zou willen stellen..
Ik vermoed dat de vraag al lang gesteld is wat de heren onder hun kilt hebben. Echt schots of toch een Nederlandse ‘touch’. Zal die vraag dan ook maar achterwege laten đŸ˜‰
Folkspecial: Rapalje
252
vorig bericht