De Nederlandse Keltische folkband World Of Stone bewijst dat een band in zeer korte tijd naam kan maken. Niet alleen door zichzelf veel te promoten en te spelen, maar in dit geval ook door het organiseren van een eigen festival. Bovendien “World Of Stone”, kennen we dat ook niet in een andere context?
Is de naam gekozen uit adoratie voor Blackmore’s Night of heeft het een bredere betekenis? In het begin speelden we heel veel covers van Blackmore’s Night. World of Stone was één van onze favoriete nummers. En we vonden het wel leuk klinken 🙂
Kun je mij en onze lezers (als overwegende leken) uitleggen wat het verschil is tussen middeleeuwse folk en Keltische folk? Vooral muzikaal gezien dan. Folk muziek is een heel breed. Middeleeuwse folk zijn traditionele melodieën -eigenlijk altijd alleen muziek- die al ontstaan zijn in de middeleeuwen -gespeeld op harp, draailier, whistles etc-. terwijl de muziek die wij spelen daarop gebaseerd is, maar meer een moderne uitwerking heeft (zang, basgitaar, toetsen) en misschien ook wel met een knipoog naar de middeleeuwen, denk alleen maar aan onze tekst over ‘The Last Wild Haggis’.
Zie dat er een nieuwe CD op komst is, wat kunnen we verwachten en wanneer komt die uit? Zaterdag 14 januari hebben we een live cd opgenomen tijdens Winterfolkfest in Jongerencentrum Solution (Hillegom). De cd bevat naast een paar bekende nummers ook wat nieuwe dingen waaronder ons nieuwe nummer ‘The Last Wild Haggis’ die we nog maar een paar keer live ten gehore hebben gebracht! Dankzij de hulp van een paar geweldige gastmuzikanten klinkt alles mooier dan ooit tevoren, het word World of Stone zoals je ze nog nooit gehoord hebt.
We hopen hem dit voorjaar uit te kunnen brengen.
Las dat Michael de band verliet, maar jullie hebben hem niet vervangen (als ik het goed lees). Hoe gaan jullie het verlies opvangen met z’n drieën? Omdat Michael vlak voor de opnames van onze nieuwe cd besloot de band te verlaten hebben we ons eerst op de opnames geconcentreerd. De komende tijd zullen we actief op zoek gaan naar nieuwe bandleden. Tot die tijd zullen we met z’n drieën spelen, regelmatig bijgestaan door onze (bijna vaste) gastmuzikant Rowan Schuddeboom (Rhovanion). We zijn echt erg blij dat hij zo vaak mee wil spelen, het is een geweldige violist, pakt alles verdomd snel op en je kan nog met hem lachen ook! Mocht je toevallig thin whistle, viool, bouzouki, accordeon o.i.d spelen en tijd en vooral zin hebben om lekker veel te spelen kun je altijd contact opnemen.
Gezien jullie agenda spelen jullie best vaak voor een , relatief, jonge band. Wat is jullie geheim? *lacht* Ons geheim vertellen we natuurlijk niet! Nee, afgelopen zomer was inderdaad lekker druk. Ik denk dat het vooral een kwestie is van ‘op het juiste moment, op de juiste plaats’ We hebben op grote festivals als de Elf Fantasy Fair en Castlefest mogen spelen wat kleinere festivals en natuurlijk ons eigen Teylingerfest. We zijn altijd actief op zoek naar plaatsen om te spelen en krijgen tegenwoordig ook steeds meer aanvragen binnen voor optredens.
Jullie zijn niet alleen actief met muziek maken, maar organiseren ook zelf een festival. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen en waarom was het belangrijk om het te doen? De Kastelenstichting Holland Zeeland heeft ons gevraagd om met Pinksteren 2011 een feestje te organiseren met een paar bandjes… Dat is een beetje uit de hand gelopen denk ik!
Het is een schitterende locatie, de oude Ruine van Teylingen en het is natuurlijk heerlijk om een festival te organiseren waar je zelf ook heel graag heen zou gaan. De eerste editie -en aanverwante feesten zoals WinterfolkFest en de Folkmuziek competitie- zijn geweldig geslaagd! En we zijn al weer hard bezig met de voorbereidingen voor Teylingerfest 2012.
Zie je bands nu anders als organisator? Je hoort vaak dat de onhebbelijkheden dan pas aan het licht komen van (collega) muzikanten 😉 De meeste bands en bandleden die we uitnodigen kennen we persoonlijk uit de muziekwereld. Dan gaat het contact band/organisatie ook al meteen een stuk makkelijker. We hebben gelukkig nog maar een paar kleine aanvaringen gehad, maar dat zijn vaak kleine dingen die snel vergeten zijn.
Als je met World Of Stone 2012 kan bepalen, wat zou er dan zeker in voor komen? Noem je vijf grootste wensen. Een paar nieuwe bandleden, veel (grote) optredens, succesvol Teylingerfest, geslaagde live cd, beginnen met schrijven van een nieuwe cd.
We hebben het idee dat er in Nederland een gezonde middeleeuwse/ folk muziekscene aan het ontstaan is. Herkennen jullie dit? Hebben jullie een idee waarom dit nu zo opkomt? Er zijn denk ik gewoon steeds meer mensen die het leren kennen. Veel mensen kijken je raar aan als je zegt dat je folk speelt maar als ze het dan horen vinden ze het vaak meteen leuk. Ook de populariteit van folk in genres als punk en metal zal wel meehelpen. We spelen een paar covers van Flogging Molly en Alestorm en dat zijn standaard succes nummertjes.
Is er voor jullie gevoel eigenlijk een link met de oorspronkelijke folk scene die zich traditioneel meer in clubs en bars afspeelt (vooral door de Iers/ Keltische invloeden) of met wereldmuziek die weer haar eigen festivals/ theatershows kent? De folk scene komt momenteel de pubs juist een beetje uit. Uiteraard zijn er nog plaatsen te vinden waar er gewoon nog gezellig met z’n allen muziek wordt gemaakt op de manier die volgens ons bedoeld wordt in deze vraag, maar daarbuiten begint het ook steeds meer te komen. Het zijn aanstekelijke deuntjes, fijne ritmes en vaak mooie zangpartijen die de mensen aanspreken, en de Keltische folk bevat al deze elementen.
Wereldmuziek is zo’n dusdanig brede omschrijving van zoveel verschillende soorten muziek dat het lastig is om daar iets over te beantwoorden. Maar er is wel degelijk een link tussen de twee, wereldmuziek is eigenlijk een generalisering van volksmuziek uit de hele wereld. Waardoor Ierse en Keltische muziek hier ook onder vallen.
Graag jullie reactie op de volgende stellingen:
1. Deze middeleeuwse folk scene is groot geworden tijdens fairs en specifieke festivals en komt minder tot haar recht in clubs en concertzalen. Niet helemaal waar. de fairs hebben een heel bijzondere sfeer maar een club vol dansende mensen is ook erg leuk!
2. De huidige middeleeuwse/ folk scene is een hype! Straks is het weer (grotendeels) weg, net als al die andere hypes. Er zitten altijd pieken en dalen in dat soort dingen. Omdat deze hele scene waarschijnlijk nooit echt mainstream wordt zullen die iets minder extreem zijn maar er zal denk ik altijd wel een markt voor blijven.
Heeft deze scene eigenlijk wel iets met de natuur of is dit maar een vooroordeel? Je ziet inderdaad relatief veel mensen die meer met de natuur hebben dan de gemiddelde Nederlander. Natuurgeloven, kruidengeneeskunde, dat soort dingen.
Als het gaat om Nederlandse middeleeuwse/ folk bands, welke zouden we (als Rockportaal en als lezers) dan de komende periode moeten volgen/ interviewen? Sowieso natuurlijk Rhovanion, de Folkmetal band van onze gastviolist Rowan. Maar vergeet bands als Amma, Dutch lemmings, Finvarra, Faerydae en Bats in the Belfry niet!
Welke bands zouden jullie noemen als inspiratiebron en waarom? dat is voor ons alle drie heel verschillend. De ene band is een inspiratie qua muziek, de ander meer qua uitstraling e.d. Great Big Sea, Iron Maiden, Megadeth, Children of Bodom, Korpiklaani, Alestorm, Flogging Molly, Kelten Zonder Grenzen, Rapalje maar ook nog steeds Blackmore’s Night.
Iets wat je altijd al wilde zeggen, maar wat niemand je ooit gevraagd heeft… Maarten wacht nog steeds tot hij kan optreden met een blauwe microfoon… Dat staat al vanaf het begin op zijn verlanglijst!
Folkspecial: World Of Stone
384
vorig bericht