Met de EP In Harmonie Met De Dood maakt de Nederlandse black metal band Grafhond dit jaar hun debuut. Uitgekomen op het groeiende label Void Wanderer in samenwerking met WAR Productions, verdiende de plaat een positieve review op onze en menig andere site. Ik sprak met de twee bandleden, bekend als Graaf Graf en Nachtvorst, onder het genot van een speciaal biertje.
De basis van het album ligt in 2017 toen Nachtvorst begon met schrijven. Na een jaar of anderhalf stond de constructie van het album wel zo’n beetje vast. Hoe het uitgebracht zou gaan worden was echter nog sterk de vraag. Nachtvorst: “We wisten niet of we echt een band wilden beginnen of het gewoon samen wilden doen.” Toen het zoeken van een drummer en zanger een lange weg bleek te zijn, viel de beslissing om het album gewoon met zijn tweeën verder op te nemen. Volgens Nachtvorst hadden ze samen gewoon een goede vibe en moesten ze dat zo doorzetten. De opnames van de muziek waren snel gedaan in de mancave van Nachtvorst. De zang werd elders opgenomen, namelijk in de oefenruimte van de andere band van Graaf Graf, Bullhammers. Bij deze oefenruimte is Ward Theunissen, labelbaas van Void Wanderer en zanger van Asgrauw ook vrijwilliger. Zo is hij met zijn stem ook op de plaat terechtgekomen.
Alles behalve de zang is digitaal opgenomen, maar wel relatief lo-fi zoals het echte black metal betaamt. Nachtvorst legt uit, “Het was zo krakkemikkig als maar kan. In eerste instantie was dat geboren uit noodzaak omdat we het moesten doen met de middelen die we hadden, zoals een plastic gitaar poortje van onder de veertig euro.”
De band heeft respect voor Andrew van der Schaft die verantwoordelijk was voor het mixen van de vocalen. Vooral omdat hij niet echt een fan is van black metal. Nachtvorst: ‘’Het was heel rauw opgenomen, dus het is knap wat hij er van heeft gemaakt. Bij black metal is de juiste ruis, dat juiste sfeertje heel belangrijk. Het mix proces duurde dan uiteindelijk ook langer dan het daadwerkelijke opnemen.”
De hele band is geboren uit een behoefte van Graaf Graf om iets van extreme muziek te maken. Hij stuurde de riff van Ontreddering naar Nachtvorst die het herkende als black metal en er wel voor open stond er meer mee te doen. De beide heren kennen elkaar al heel lang, als vrienden en als collega muzikant. Graaf Graf vertelt: “We hebben altijd samen tof muziek geschreven. Terwijl de andere leden van onze vorige band vroeg naar huis gingen, bleven wij altijd tot een uur of vier doorgaan met muziek schrijven. Ik had er wel weer zin in om dat samen te doen. We vullen elkaar gewoon heel goed aan. Ik had de bandnaam, twee riffs en een idee en zo is het begonnen.’’
Dat idee maakte Nachtvorst zonder meer enthousiast, ‘’Ik vond het tof om me volledig op die muziek te storten, zonder dat het per se heel origineel moest zijn. We hadden een kader van wat we wilden binnen black metal. We wilden gewoon de essentie daarvan neerzetten. Dus geen nummers van twintig minuten met vioolpartijen. Daarom zijn de nummers relatief kort en intens gebleven. We vonden het belangrijk om die focus te houden op intens, hard en zwart. Het gaat er daarbij niet om hoe complex, of strak het allemaal is.”
Die essentie komt voort uit wat de heren vroeger zo gaaf vonden aan de tweede golf van black metal met bands als Mayhem, Darkthrone en Gorgoroth. Die dreiging en intimidatie die daar in zat konden ze maar deels kwijt in hun eerdere muziek. Met Grafhond kunnen ze dat volledig omarmen. Dat idee dat black metal als antwoord kwam op death metal, op zoek zijnde naar een nog extremere vorm van metal sprak ze aan. Zoals Graaf Graf toevoegt, “Ik vond die middelvinger van black metal toen wel tof.”
Er ging een wereld open voor de band toen ze zich meer gingen verdiepen in de Nederlandse black metal scene van dit moment. Ze kenden wel bands als Wiegedood, Asgrauw en Fluisterwoud, maar verbaasden zich over de daadwerkelijke omvang van de scene. Even twijfelden ze zelfs of ze daar wel mee door moesten gaan, maar uiteindelijk besloten ze er gewoon voor te gaan. De warmte in die scene, bijvoorbeeld vormgegeven door het collectief De Zwotte Kring, verbaasde de heren wel. Nachtvorst verduidelijkt, “Vroeger was er niet echt een scene hier, meer een aantal losse vage figuren. Voor mij is black metal iets wat je heel sterk in isolement maakt. Ik vind het dan ook heel apart dat die scene nu juist zo warm en hecht is.”
De intensiteit van de nummers is groot. Daar helpen Nachtvorst en Graaf Graf elkaar ook bij. Soms had die intensiteit ook het gevolg dat er bij Nachtvorst er soms twijfels ontstonden over zijn zang, terwijl Graaf Graf hem verzekerde dat die erg goed was en hem zelfs kippenvel bezorgde. Later viel het kwartje pas bij Nachtvorst, “De reden dat ik het toen afkeurde was omdat het te kwetsbaar voelde, niet omdat het niet goed of vals was. De zangers die wij in black metal geniaal vinden zijn die zangers die geen traditionele schreeuw of grunt laten horen, maar gewoon volledig door het lint gaan. Ik ben gewoon in de auto, al rijdende, gaan kijken wat ik kon wat dat betreft.”
Die intensiteit zit overigens niet alleen in de zang. De snelle gitaarpartijen liegen er ook niet om. De maar liefst 220 BPM van Verslagen deden Nachtvorst’s vingers bloeden bij het spelen op zijn gitaar.
Met het succes, nu al, van de EP rijst natuurlijk de vraag of er ook een behoefte is om dit live te brengen. “Ideeën zijn er wel, maar we zijn ook afhankelijk van de mensen die we kunnen vinden. We hebben wel een gitarist en bassist, niet de minste ook, die geïnteresseerd zijn. We willen best optreden, maar moeten dan ook wel meer shows hebben staan als we verlangen dat deze mensen de moeilijke partijen leren. We weten dat we altijd met zijn tweeën Grafhond zullen blijven, maar het zou tof zijn iets live te doen. Dat moet echter wel een beetje vanzelf gaan en niet te gedwongen. Maar ja, als er een drummer op ons pad komt die zou willen en kunnen spelen met ons staan we daar zeker voor open.”
Dat brengt wel een uitdaging met zich mee, vooral voor Graaf Graf. ‘’We hebben besloten dat ik live de zang voor mijn rekening zou nemen zonder gitaarpartijen. Dat heb ik nooit eerder gedaan, dus dat is een volledig nieuwe rol. Dat zou wel spannend worden.”
Nachtvorst mist het live spelen wel. “Ik mis de knop die dan omgaat en dat gevoel alsof je in een rush zit.”
Het voelt natuurlijk geweldig om je eerste vinyl uit te brengen. Graaf Graf: “We wilden gewoon pleurisherrie maken en iets van ons afschrijven. Maar toen het aanbod kwam van Void Wanderer om het uit te brengen wilden we dat graag op een formaat waar we zelf iets mee hebben, dus vinyl.”
Het Do It Yourself karakter van Grafhond is evident als je kijkt naar hoe de muziek tot stand gekomen is. Dat blijkt echter ook uit het artwork en logo. Dat is namelijk afkomstig van Graaf Graf zelf. “Mijn uitgangspunt was het Slayer logo. Dat is een briljant logo dat iedereen ook kan tekenen. Een logo als dat van Darkthrone is natuurlijk ook iconisch, maar dat teken je niet zomaar na. Ik heb ons logo eens een keer getekend en in de computer gezet en wat bewerkt. Toen heb ik met Nachtvorst een avondje samen gezeten om het op microniveau uit te werken.”
En zo ontstond dus het hele album waar, door hun nachtmerries te vertalen naar muziek, dromen voor Grafhond zijn uitgekomen.