Even geleden werd zangeres Guernica Mancini door Thundermother’s bandleider/gitarist Filippa Nässil uit de band gezet. Bandleden Emlee Johansson (drums) en Mona Lindgren (bas) besloten daarop ook te vertrekken en vormden met haar de nieuwe band The Gems, waarbij Mona naast de bas ook de gitaar voor haar rekening besloot te nemen. We spraken met Guernica en Mona, die iets later aanhaakte, over deze nieuwe band en het nieuwe album, Phoenix.
Het eerste nummer van het album, een soort van introotje, Aurora pakt de essentie van het album met de tekst. Het klinkt wel heel anders dan de rest van het album.
Guernica: Ja het idee was al om verschillende intermezzo’s te hebben op het album. Mona kwam met verschillende ideeën. Dit idee was geïnspireerd door een nummer van Nina Simone. Het was leuk iets helemaal anders te doen dat mensen verwachten. Ik ben normaal geen fan van intermezzo’s, maar ik ben blij dat het gelukt is om intermezzo’s te maken die gewoon als nummer ook overeind blijven.
Het nummer Ease Your Pain is echt heel mooi en troostend.
Guernica: Ja, Mona kwam ook hier met het concept. Ze zag, hoe terneergeslagen ik was, hoe mijn hart was gebroken na mijn ontslag bij Thundermother. Er zal ook nog wel wat tijd nodig zijn voor ik er helemaal overheen ben. Het gaat nu wel goed met me, maar het blijft een open wond. Ze wilde toen zo graag de pijn bij me weghalen. Emlee ging door hetzelfde heen als ik. Mona voelde zich sterker en zou onze pijn van ons overgenomen hebben als dat kon. Het is dus een soort liefdesliedje over vriendschap. Over het helpen van een vriend die het zwaar heeft.
Op Maria’s Song is een violiste te horen, Maria Jern. Heet het nummer zo vanwege haar inbreng?
Guernica: We wilden dat het nummer een sterke vrouwennaam droeg. En Maria is dat natuurlijk, niet voor niets de moeder van Jezus. We vonden dat een coole naam. Maria was er erg blij mee en wist niet dat we dat gingen doen. Maria is een oude vriendin van Emlee en ze groeiden samen op, dus het was niet moeilijk haar te strikken voor dat nummer.
Wat is het grootste muzikale verschil tussen Thundermother en The Gems?
Guernica: We hebben er alle AC/DC stukjes uitgehaald. We mixen graag allerlei soorten classic rock en verpakken dat in een modern jasje. We hebben daar hard aan gewerkt in Thundermother en blijven dat doen. Hoe tof we AC/DC ook vinden, we willen een beetje uit dat keurslijf stappen. Er is tenslotte al een AC/DC en ze zijn goed in wat ze doen.
Heb je, na je ontslag bij Thundermother er nooit over gedacht simpelweg te stoppen met muziek maken?
Guernica: Nee. Als zulke mensen je kwijt willen motiveert het alleen maar meer om voor jezelf en je plek te vechten. Het is belangrijk om door te blijven gaan en die mensen niet te laten winnen. We hebben geweldige feedback gekregen van andere ex-Thundermother leden die ons prezen vanwege onze openheid. Ze vinden het tof dat wij de moed hebben getoond dat te doen. Het geeft ons het gevoel dat we niet alleen voor onszelf strijden, maar ook voor de anderen die slecht behandeld zijn.
Mona: We werden ook gecontacteerd door iemand die in de line-up zat nog voor Tilda en Giorgia en hebben er een biertje mee gedronken. Ze is nu freelance muzikante. We hebben verschillende mensen leren kennen door het delen van ons verhaal.
Guernica: We hebben hard samengewerkt in onze twee jaar in Thundermother en hebben veel respect voor elkaar. Op basis daarvan vonden we dat we samen door moesten gaan, we weten nu beter dan ooit hoe belangrijk een goede werksfeer te hebben en ook vriendinnen in een band te zijn. Dus je moet hard werken dat door te zetten.
Mona: We stelden elkaar de vraag of we samen verder wilden. Ik wist niet zeker wat de rest vond, maar wel dat ik graag met ze verder wilde werken. We kwamen snel tot de conclusie dat we gewoon samen verder wilden. We houden van dat classic rock geluid. In eerste instantie was Thundermother een AC/DC-achtige band. Toen Guernica bij de band kwam, introduceerde ze een blues geluid. Emlee is dan weer een groovy drummer. Zo ontwikkelden ze het geluid dat we tof vinden.
Het artwork van het nieuwe album werd gemaakt door een ander voormalige Thundermother lid, Giorgia Carteri (Soilwork, The Night Flight Orchestra). Hoe kwam dat tot stand?
Guernica: Ja, ze maakte ons cover artwork en ons logo. Niet veel mensen weten dat zij ook het Thundermother logo heeft gemaakt. Meer mensen moeten weten hoe getalenteerd ze is en wat voor gave dingen ze heeft gedaan. In de zomer van 2022 had ik de moed gevonden met haar contact te zoeken. We mochten eigenlijk niet praten met ex-Thundermother leden, maar ik ging door wat mentale problemen binnen de band toen. Ik moest met mensen praten die in mijn schoenen hadden gestaan, want ik begon te denken dat ik gek was. We hadden een fijn gesprek en ontmoetten elkaar even later weer waar een mooie vriendschap uit ontstond. Het is belangrijk om mensen om je heen te hebben die de waarheid kennen en weten wat er zich achter de schermen afspeelt. Ze is heel getalenteerd en toen we een bandnaam hadden contacteerde we haar meteen voor het maken van het logo.
Op dat artwork lijken jullie wel superhelden. Als jullie daadwerkelijk superhelden zouden zijn, welke superkrachten zouden jullie hebben?
Mona: De kracht om mensen te dwingen aardig te zijn.
Guernica: Ik ben misschien wat inhalig maar zou wel in de tijd willen reizen, of anders heel snel op en neer kunnen bewegen. Dan hoef je niet te vliegen maar boem, dan ben je daar bam, dan weer daar. Het zou ook fijn zijn om in de toekomst te kunnen kijken of gedachten te kunnen lezen zodat je van tevoren weet wat de intenties van een persoon zijn. Ik denk dat ik best een goede intuïtie heb, maar ik kan duidelijk geen gedachten lezen.
Foto’s (beschikbaar gesteld door Napalm Records): Gustaf Sandholm Andersson