Het duo Marijn en Jorrit, beter bekend als Haevn staan vanavond in een vol en uitverkocht theater De Maaspoort. Gewapend met een arsenaal aan gitaren, een cello, piano, keyboard, synthesizer, xylofoon en een drumstel doet Haevn 25 theaters aan, verspreidt over heel Nederland. Vanavond mogen zij hun muziek in Venlo ten gehore brengen en worden ze door 4 gastmuzikanten bijgestaan. Met hun mix van softrock, pop, lounge en klassieke passages betoverd Haevn vanavond het aanwezige Nederlandse en Duitse publiek.
Haevn verdeelt zijn set op in 2 delen en op deze vrijdagavond laten wij ons de komende 100 minuten meenemen door een muzikale reis. Het eerste wat opvalt is de uitstekende akoestiek in dit theater. De heldere sound en de warme klanken van zowel de gitaar, als de cello komen perfect tot zijn recht. Jorrit neemt plaats achter zijn piano, terwijl Marijn zijn stance achter de microfoon inneemt. Er is genoeg tijd voor iedere muzikant om “a moment to shine” op zich te nemen. Na mooie uitvoeringen van onder andere Trade It For The Night en No Man’s Land, gooit Haevn het over een andere boeg. Het enige niet orginele nummer staat al vroeg op de set. Een eigenzinnige en ingetogen versie van Bruce Springsteen’s I Am On Fire bereikt het publiek. Als leke muziekkenner zou je zweren dat het een orgineel was. Tijdens We Are komt tourmanager Evelien een deel van de vocalen voor haar rekening nemen. Dit duet zorgt niet alleen voor kippenvel, maar laat ook de nodige tranen vloeien. De soothing voice van Marijn gecombineerd met de zoete stem van Evelien zorgt voor louter genot. Het is aan gitarist Bram om dit spektakel af te sluiten met een solo. Naast de nummers vertellen Marijn en Jorrit afwisselend verhalen. Zo luisteren we mee naar de betekenissen van nummers en krijgen we een kijkje in het persoonlijke leven van deze heren. Jorrit vertelt over zijn Tinder avontuur, terwijl Marijn aankondigt dat hij vaak wordt aangezien voor Duncan Laurence. Zo belde zijn oma hem op om hem te feliciteren met het winnen van het Eurovisiesongfestival en werd Duncan Laurence in de Albert Heijn gecomplimenteerd met een nummer van Haevn. Deze interacties en anekdotes creĆ«ren een band met het publiek. De eerste set wordt afgesloten met het emotionele en akoestische nummer Welcome The Wind. Dit nummer wordt in intieme setting uitgevoerd, waarin Marijn de gitaar zelf in de hand neemt. Het nummer gaat over het verbreken van slechte gewoontes, om zo iedere morgen een beter mens te worden. De wisselwerking tussen akoestische gitaar, cello en viool werkt uitmuntend. De 3-mans vocale begeleiding brengen dit nummer tot een extase. Marijn is al dansend door het eerste deel van de set gevlogen. Het charisma en de bescheidenheid straalt van de heren af.
Een kleine adempauze geeft het publiek de tijd om zichzelf te voorzien van een goed verzorgde versnapering. Na 20 minuten rust vervolgt Haevn hun set en openen ze met mijn persoonlijke favoriet, genaamd Throw Me A Line, waarin hoofdrollen zijn weggelegd voor de lage cellopartijen en de snelle drums. Opvolger The Other Side Of Sea is een vertolking van Marijn’s pijnlijke trip op een lang ziekbed. Dit wordt onder begeleiding van cello en piano emotioneel overgebracht op de aanwezigen. Tevens is er voor ieder nummer een uitgewerkte lichtshow voorbereid. De ene keer wordt er gespeeld met de schaduwen van de bandleden, terwijl de andere keer een heel kleurenpalet tentoon wordt gesteld. Het is een toevoeging van de muziek zonder dat het afleidt of de overhand neemt. De reguliere set wordt afgesloten met Bright Lands. Voor het eerst wordt de xylofoon bespeeld en met een flamenco-klinkende intro vindt het nummer zijn vervolg met de hoge stem van Marijn. Deze heeft lichtelijke overeenkomsten met Einar Solberg van Leprous. Het nummer wordt uitgebreid doch rustig gespeeld, maar weet de gehele zaal te raken. Zonder pardon verlaat de band het podium, maar omdat publieksfavoriet Back In The Water niet op de setlist prijkt, weet de hele zaal dat ons nog een encore te wachten staat. Bij terugkomst vullen de klanken van bovengenoemd nummer het theater. De set wordt definitief afgesloten met het upbeat nummer Kite In A Hurricane.
Haevn laat een professionele indruk achter en weet indruk te maken met de charismatische en humoristische ingenomen houding. 10 jaar vriendschap wordt vanavond uitmuntend ten gehore gebracht. Imposante songwriting wordt tot in de puntjes uitgewerkt en wordt live 1-op-1 uitgevoerd. De combinatie van instrumenten weet te overtuigen en de balans was vanavond perfect. Getuige de rij bij de merch tafel wist Haevn vanavond de nodige zieltjes te winnen. Een laatste hulde voor de goed spelende en goedgezinde begeleidingsband. Dit is een verrijking voor de Nederlandse muziek scene en een must-see liveband voor iedere muziekliefhebber.