Helvetets Port neemt ons mee terug naar de vroege jaren tachtig. Deze Zweden hebben als hun grote voorbeeld de band Heavy Load, waarmee ze graag vergeleken worden. Met waardering voor deze toch wel baanbrekende Zweedse band, kan ik zeggen dat Helvetets Port zeker raakvlakken heeft met hun voorbeeld.
Het totaalgeluid is echt helemaal eighties, met gelukkig niet al te veel over-geproduceerd bombast en sporadische toevluchten tot strakke-broeken-uithalen. De riffs en arrangementen doen denken aan heel veel tachtigerjaren metal bands, maar het gebrachte wordt met smaak en kunde neergezet. Een puntje van aandacht mag ook gaan naar de vaak zeer effectieve samenwerking van bas, drums en ritmegitaarpartijen en enkele echt geslaagde tempowisselingen binnen in nummers. Dat ritme zit me echter niet bij ieder nummer helemaal lekker; de keuzes qua cadans en daar bijhorende zanglijnen in Mutant March kunnen me soms bijna gaan irriteren.
Enkele nummers zijn in het Zweeds, maar dat mag niet echt een barrière zijn; fonetisch klinkt het best aardig meebrulbaar. Enkele Loudness herinneringen komen even bij me op. Hardfor Overman is ook in het Zweeds echt een lekker deuntje. Soms denk ik iets meer lef in de stem van de zanger te horen, wanneer hij in het Zweeds zingt.
De band heeft duidelijk iets met apocalyptische thematiek en Mad Max films, gezien de albumcover en de meeste teksten. In de meeste gevallen kan dit allemaal met een beetje fantasie best overtuigend binnenkomen.
Het beste materiaal lijkt tot het laatst bewaard; beluister in ieder geval de laatste twee tracks van dit album, voordat je het definitieve oordeel velt. Golden Axe lijkt niet helemaal in het futuristische plaatje te passen, maar is wel gewoon heel erg smakelijk luistervoer, net als hekkensluiter 2049, waar vooral de arrangementen en ook de zang wat mij betreft het meest tot de verbeelding spreken. Helvetets Port zal niet de top tien van mijn jaarlijst bereiken, maar is desalniettemin een heel aardige plaat, die best nog eens gedraaid zal worden.