Bij Rockportaal krijgen we meer dan dertig mails per dag van bands en hun marketing mensen, met het verzoek hun band in de spotlight te zetten middels een review of interview. Ons team bestaat louter uit enthousiaste vrijwilligers die dus hun werk als muziekjournalist naast hun vaste baan doen. Dat maakt het onmogelijk om alle verzoeken te beantwoorden of te recenseren. Sterker nog, het aantal dat we kunnen beluisteren is beperkt. De kunst is dus om op te vallen tussen al die mails en onze aandacht te trekken. Hoe doe je dat? Als volgt:
Het onderwerp van je mail.
Het is handig voor ons om, zonder de mail te openen, een indruk te krijgen van de band. Een effectieve manier is het genre waarin je als band opereert te vermelden in het onderwerp. Daarnaast is het prettig als er een vergelijking in staat met een andere band. Dat kun je doen door te vermelden ‘’F.F.O”, dat staat voor For Fans Of. Bijvoorbeeld: ‘’F.F.O. Judas Priest/Iron Maiden/Manowar. Dan weet iemand van de redactie die into old school heavy metal is, dat hij wellicht deze plaat gaat waarderen en er iets zinnigs over kan schrijven. Jaja, natuurlijk, jouw band is uniek en jullie maken gewoon ‘’metal’’ zonder subgenre. Artistiek gezien is dat geweldig. Promotioneel is dat helaas niet handig. Tenzij je de nieuwe band bent van Corey Taylor of Kerry King zullen weinig bladen/zines (of zalen) direct geïnteresseerd zijn. Als ik in de supermarkt macaroni wil kopen is het handig als dat op de verpakking staat, zodat ik alleen maar het merk hoef te zoeken dat ik wil. Het zou lastig zijn als ik op basis van de ingrediënten moest bepalen welk pak in de schappen de macaroni bevat.
The full package
Als je mail interessant genoeg klinkt om hem te openen, komen we naast de muziek graag nog wat andere zaken tegen. Een bandfoto die we mogen gebruiken ter publicatie zonder in problemen te komen met auteursrechten van de fotograaf. Een korte biografie over de band en de bandleden. En natuurlijk een plaatje van de albumhoes. Dit alles draagt namelijk bij aan een mooi ogend artikel waarin we ook nog wat achtergrond kunnen geven aan de lezer, los van alleen informatie over de muziek. Als de muziek voor zich spreekt, prachtig! Maar ook hier weer het eerder genoemde probleem, we ontvangen zoveel dat er soms iets extra’s nodig is om de aandacht te trekken. Die achtergrondinformatie helpt daarbij.
Het formaat van de muziek
Grotere bands hebben contracten met platenmaatschappijen en marketing bureaus die abonnementen hebben bij digitale verspreiders van muziek zoals PromoJukeBox en Haulix. De muziek is via die streaming-achtige sites beschikbaar voor de media waar de bands hun muziek mee willen delen. Erg handig en het voorkomt illegaal kopiëren en lekken van je album voor het uitkomt. Heb je gewoon een lekker D.I.Y. project en regel je het allemaal zelf? Geen probleem! Een Dropbox linkje kan ook, maar zorg dan wel dat alles makkelijk downloadbaar is via een zip-bestand of een dergelijk verzamelbestand. Bij Rockportaal staan we zeer open voor alleen digitaal ontvangen muziek, omdat we graag de kleinere bands ondersteunen die wellicht geen fysiek product kunnen betalen. Echter voor ons, maar ik heb begrepen nog meer voor heel veel andere zines, geldt dat het sturen van een fysiek product als CD de kans op een recensie sterk verhoogd.
Persoonlijk contact
Ik kan je over het algemeen afraden om via social media een zine of schrijver te benaderen. Vaak worden die berichtjes vergeten of niet gezien. Toch zijn er uitzonderingen. Het nut van netwerken is hierin niet te onderschatten. Heb je vaker positief gereageerd op een Facebook post van een zine, heb je een biertje gedronken bij een show met een schrijver… Dan ben je geen onbekende meer en kom je met een dergelijk berichtje best een eind.
Ik hoop dat dit artikel een beetje verhelderend heeft kunnen werken. Al moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat een recensie ook negatief kan zijn. Daar moet je wel tegen kunnen. Laat me dan wel zeggen, dat ook hier geldt ‘’negatieve aandacht is ook aandacht’’. Ik heb menig album geluisterd dat door een magazine de grond in werd geboord, juist daardoor maakte het me nieuwsgierig. Ik vorm dan graag mijn eigen mening. Het beoordelen van muziek is immers vaak toch wat subjectief en ook een kwestie van smaak. Een positieve recensie in Aardschok hoeft niet per se een positieve recensie op Rockportaal te betekenen.
Enfin, doe hier je voordeel mee. Rond die plaat af en stuur hem naar ons. En mocht je liever alleen bezig zijn met je muziek, geen nood. Er zijn diverse promotie maatschappijen die je kunnen helpen zoals een Hard Life Promotions, Dead Mill Media en vele anderen.