Trent Reznor is natuurlijk bekend van Nine Inch Nails. De band die inmiddels weer herbegonnen is (en bevestigd voor Pukkelpop). Het typische geluid van de Amerikaanse industrial (rock) formatie heeft zich ook gemanifesteerd in het geluid van How To Destroy Angels. Zonder echt te overtuigen overigens, want dat is met “Welcome Oblivion” niet anders dan met de EP die een tijd geleden uitgebracht is. How To Destroy Angels is op haar best wanneer Mariqueen Maandig (vrouw van Trent) de ruimte krijgt om onderkoeld over de rustige, regelmatig experimentele, elektronische stukken te zingen. Voorbeelden zijn ‘Ice Age’ (die vooral ukelele-achtig ondersteund wordt door elektrisch gitaar), het poppy single materiaal van ‘How Long?’, het bevreemdende ‘Keep It Together’, ‘And The Sky Began To Scream’, het tegendraadse ‘On The Wing’ en zweverige ‘String And Attractors’. Het ietwat schreeuwerig beginnende ‘Welcome Oblivion’ kan ook bekoren. Opvallend is dat Trent Reznor zelf meer (achtergrond) zang op zich neemt. Daardoor wordt de vergelijking met NIN versterkt (en op ‘The Loop Closes‘ en het rustige ‘Hallowed Ground’ bevestigd). How To Destroy Angels is echter triphop/ ambient gericht. Minder explosief en soms (te) experimenteel zonder richting (zoals op ‘Too Late, All Gone‘ of het instrumentale ‘Recursive Self-Improvement‘). Trent Reznor heeft dezelfde stap gezet als zijn industrial collega’s van Frontline Assembly, maar hun projecten Delerium en Conjure One overtuigen meer. “Welcome Oblivion” groeit wel bij meerdere luisterbeurten, maar er heerst ook een constant gevoel als luisteraar dat er meer ingezeten had.