Het vijfde album van de Amerikaanse singer-songwriter-gitariste Jaime Kyle liet meer dan twintig jaar op zich wachten.
Vergeet Taylor Swift, vergeest Miranda Lambert, de eerste vrouwelijke rockartieste afkomstig uit Nashville die er in slaagde een platendeal bij een grote maatschappij te tekenen, is Jaime Kyle. In 1992 komt haar debuutalbum The Passionate Kind uit op Atco/Atlantic. In 1996 volgt het album Back From Hollywood, in 1999 gevolgd door maar liefst twee albums, de compilatie The Best Of My Heart en Tangled.
Kyle is door schade en schande wijs geworden, er waren weinig of geen vrouwelijke producers en engineers en Kyle was er wel één. Als ze op een een gegeven moment een muzikant mist, struint ze de lokale bars af tot ze een bassist vindt die ze in kan huren voor een middernacht sessie. Nancy Wilson van Heart weet een prachtige cover versie van Stranded op single uit te brengen in 1990. Het woord nee bestaat niet voor Kyle. Als een vertegenwoordiger van een platenmaatschappij haar demo van Wild One door de gang gooit, redt Kyle de tape, repareert deze en gaat er zelf mee aan de slag.
De Amerikaanse zangeres Faith Hill brengt het nummer op 7″ single en cdsingle uit in 1994. De single, mede geschreven door Kyle, is een succes en maakt geschiedenis. Het is de eerste keer dat een nummer van een debuterende artiest vier weken op nummer één blijft staan. Het nummer is geinspireerd door Kyle’s jeugd op het platteland van Kentucky waar ze alleen haar verbeelding en de muziek had. Het nummer is daarna door velen gecoverd, onder ander door Kelly Clarkson, Carrie Underwood, het wordt door Lauren Alaina gezongen tijdens American Idol en meer recent wordt het tijdens The Voice gezongen door Rebecca Howell. De lijst is langer en bewijst dat Kyle geen onbekende is.
Nu is er dan eindelijk weer een eigen album uit, gevuld met lekkere in het gehoor liggende pop-rock. Het album start met Wild One dat ondertussen alom bekend is. Nummers als Driving With The Brakes On, Lie, Dirty Goodbye, het klinkt allemaal even fijn. Misschien af en toe iets te gelikt, maar dat is Kyle vergeven. Kiss Dirt heeft een aanstekelijk basloopje en een catchy refrein. Als het album na Happy Town is afgelopen wil je het eigenlijk direct weer horen. Wat een heerlijke nummers staan er op, er is werkelijk geen moment dat het album verveelt. Ga dit luisteren!