Toen ik in 2021 het debuutalbum Menschenmühle van Kanonenfieber via een maat van mij kreeg doorgestuurd, was ik na 1 keer luisteren metéén om. Niet alleen muzikaal triggerde het mij, maar de teksten raakten mij ook diep. Als Nederlander weten we veel van de 2e Wereldoorlog, maar de 1e wereldoorlog ligt wat ver van ons bed. Een goede reden om in de geschiedenis te duiken van de gruwelijkheden van meer dan 100 jaar geleden, met de 2e Full Length Die Urkatastrophe.
Noise, de geestelijk vader van deze conceptband, stuitte een aantal jaar geleden op dagboeken van zijn overgrootvader, die aan het front had gevochten. Hij was meteen geïnspireerd en schrijft de teksten gebaseerd op ooggetuigenverslagen, brieven, dagboeken en officiële documentatie over de “War that would end all wars”.
Deze multi-instrumentalist neemt alle instrumenten bij de opnames voor eigen rekening. Niet alleen voor deze band trouwens, maar ook voor zijn andere projecten Non Est Deus en Leiþa.
Wie deze Noise werkelijk is, weet niemand. Door altijd in een masker gehuld te zijn, is zijn identiteit een mysterie, en dat is precies wat hij voor ogen heeft. Dit is zijn eerbetoon aan de soldaten die in 1914 – 1918 zijn omgekomen, maar niet konden worden geïdentificeerd of zelfs nooit zijn teruggevonden.
Dit album verschilt wat betreft stijl niets van Menschenmühle. Je kunt inmiddels wel spreken van een échte Kanonenfieber-sound. Deze stijl hoor je ook terug op de vele singles die tussen de 2 albums zijn uitgebracht. Er worden wederom veel oorlogsgeluiden en originele radio berichten gebruikt om de dramatiek van oorlog te onderstrepen. Met de strakke melodieuze rifs, dubbele gitaarpartijen, pompende drums en bass riffs die als granaatinslagen binnen komen, is Noise er wederom goed in geslaagd om de teksten veel kracht bij te zetten. Door zijn agressieve grunt stem voel je de pijn en frustratie van de soldaten in de loopgraven, de zinloosheid, de totale vernietiging. De titel is dan ook goed gekozen: het was een ware oercatastrofe.
Alle teksten zijn in het Duits en zoals we van andere bands wel weten, deze taal leent zich erg goed voor metal. Het klinkt agressief en hard, maar het is nog steeds goed te verstaan. Het Rammstein-Duits dat de meeste Nederlandse metalheads “spreken” komt redelijk goed van pas, al verschilt de thematiek tussen de bands behoorlijk.
In de tijd van het eerste album was het nog niet duidelijk of Kanonenfieber ooit live zou gaan spelen, maar inmiddels is er een band om Noise heen gevormd en spelen ze de zalen letterlijk plat. In de zangpartijen hoor je duidelijk(er) dat er rekening gehouden is met backing vocals en zanglijnen, die goed opgepakt kunnen worden door het publiek.
Noise levert wat mij betreft wederom een juweeltje af, dat voorlopig op repeat blijft staan. Mocht je ze een keer live willen zien, moet je nog even geduld hebben. 24 November spelen ze dan wel in de Helling in Utrecht, maar deze show is al lang geleden volledig uitverkocht! Dat zegt voldoende over de groeiende status van deze band.
Tracklist:
- Grossmachtfantasie
- Menschenmühle
- Sturmtrupp
- Der Maulwurf
- Lviv zu Lemberg
- Waffenbrüder feat. Maik Weichert of Heaven Shall Burn
- Gott mit der Kavallerie
- Panzerhenker
- Ritter der Lüfte
- Verdun
- Ausblutungsschlacht
- Als die Waffen kamen