KÖRGULL THE EXTERMINATOR – Built To Kill

Je hebt van die atmosferische black metal platen die rustig opbouwen, licht psychedelisch zijn of de pagan religie bezingen. Dit is alles behalve dat. Dit is rauwe, ongepolijste blackened thrash/speed metal met een punk attitude en war metal vibe. Een mix van Motörhead, Bathory en Venom die als een opgevoerde stoomwals over je trommelvliezen rolt.

Het is allemaal razendsnel en enorm venijnig. Dat moet energieke live shows opleveren, puur op een album is het echter wat veel van hetzelfde. Soms wordt even met het tempo gespeeld zoals op Built To Kill en Night Of The Devil waar de zweep een paar seconden wordt losgelaten voor een tragere zwaardere riff. Count Eustruch opent met een heavy metal riffje die ook wat minder tekenend is voor de rest van het album, wat het nummer ten goede komt. Verder klinkt het allemaal alsof de duivel het gezelschap op de hielen zit. Gezegd moet worden, respect voor hoe agressief drummer Joe Bastard er op rost gedurende In The Darkest Of Times. Het zou Muppet Animal zijn drumstokjes aan de wilgen doen hangen. Het gitaarwerk van Mark Bastard en Gorth is werkelijk ook vingervlug. Bij tijd en wijle doen de krassende vocalen van Lilith Necrobitch me wat denken aan die van Fernanda Lira van Crypta. De ‘’oehs’’ die ze laat horen op nummers als Night Of The Devil, Death Of The Human Race en het rock ‘n’ rollende Exterminator breekt even met die stijl en is wel heel lekker. Ik ben dol op een goede ‘’oeh” die het rock ‘n’ roll gehalte lekker weet op te krikken.

Als het doel was een compromisloze extreme metal plaat op te nemen die je overweldigt met snelheid en agressie is de missie geslaagd. Persoonlijk hoop ik wel dat het volgende album net iets avontuurlijk durft te zijn.

Perfecte plaat voor mensen die Hellripper, Knife en Midnight progbands vinden.

Related posts

A La Carte – Born To Entertain

Objector – Slave New World

Grendel’s Sÿster – Katabasis into the Abaton/Abstieg in die Traumkammer