K’s Choice is terug van weggeweest en laat dat weten met een flinke clubtour door de Benelux om hun nieuwe album ‘The Phantom Coyboy’ te promoten. Voor het voorprogramma hebben ze de tevens Belgische band Helsinki meegenomen, die in het vaderland al flink gedraaid worden op de radio. Helsinki laat een energieke, rockshow zien waarbij de gitaren op de voorgrond staan. De zanger heeft een prettige charismatische uitstraling en bovendien energie voor tien. De muziek laat zich lastig in een hokje stoppen – gelukkig hoeft dat ook niet altijd- maar klinkt als een soort lossere Triggerfinger. Het losse muzikaliteit van de band lijkt hun kracht en originaliteit maar is tevens een valkuil; te veel improvisatie en gezwaai met de gitaar maakt het hier en daar wat rommelig. Maar Helsinki moet verder vooral doorgaan zoals ze bezig zijn, dan zullen ze Nederland langzaam ook veroveren met hun frisse rocksound.
Dan K’s Choice. De zaal is gevuld met fans van het eerste uur en verwachtsvol tuurt iedereen naar het podium als de lichten weer uitgaan. Ze beginnen met ‘Private Revolution’, een van de nummers van het nieuwe album en direct valt op dat de prachtige hese stem van Sarah Bettens in de jaren niets veranderd is. Haar stemklank lijkt de hele zaal te vullen. De eerste paar nummers zijn allemaal afkomstig van het nieuwe album. Bezoekers die nog niet in de gelegenheid zijn geweest om ‘Phantom Cowboy’ te luisteren, zullen voor een avond vol verrassingen staan want slecht een vijftal oude nummers als ‘Hide’, ‘Cocoon Crash’, ‘Everything for Free’, ‘Believe’ en natuurlijk ‘Not an Addict’ klinken tussen de stevige rock en roll nummers van Phantom Cowboy door. En dat is ook de bedoeling, aldus Sarah Bettens. Zij en haar broer Gert zijn samengekomen om een stevig album te schrijven en het is ook duidelijk te zien aan het stel (en de rest van hun band) dat ze komen voor een avondje rocken en geen focus leggen op de bekende tweestemmigheid.
Toppers uit het nieuwe repertoire zijn wat ons betreft ‘I was wrong about everything’, ‘Perfect scar’ en de opener ‘Private Revolution’. Het maakt overigens weinig uit want of het nu de up-tempo rocknummers zijn of de ballads, de stem van Sarah Bettens is altijd tekenend voor de nummers van K’s Choice en blijft de kers op de taart, ook bij dit optreden.
De band komt nog tweemaal terug voor een toegift waarbij ze de laatste maal een verrassende afsluiter ten gehore brengen; een geheel instrumentaal nummer met een langzame opbouw van subtiel toetsenwerk naar stevige gitaren. Wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze om een optreden mee af te sluiten, maar dat de bandleden ervan genieten, dáár is geen twijfel over mogelijk. En dat geven ze door aan het publiek die een daverend applaus geven.
K’s Choice is terug, rockt meer dan ooit en heeft nog energie voor een nieuw hoofdstuk van hun carrière.
Fotografie: Harm Lourenssen