Bij Limb Music kwam afgelopen maand de debuutcd uit van Lucid Dreaming, een project van Elvanpathgitarist Till Oberboßel. De cd zou makkelijk in het hoekje geplaatst kunnen worden bij cd’s van Avantasia, Ayreon of Epysode, maar of dat klopt? Ik wissel wat gedachten over The Chronicles part I met de componist Till zelf.
Wie is Till Oberboßel eigenlijk?
Till: Nu, dat is al een flinke filosofische vraag om het interview mee te beginnen (Till lacht). Maar ik kan het wel heel simpel houden hoor. Ik ben gewoon een jongen die in Frankfurt, Duitsland, woon die van muziek houdt en zichzelf ook met muziek wil tonen. Mijn belangrijkste muzikale focus ligt bij mijn band Elvenpath. Een band waar we al elf jaar mee bezig zijn. We spelen traditionele powermetal. In deze vorm van metal ligt eigenlijk ook wel mijn voorkeur, hoewel ik heel veel verschillende soorten muziek erg kan waarderen. Een aantal jaar geleden besloot ik echter om een project in het leven te roepen waar ik kon werken met verschillende zangers om te komen tot een conceptcd. (ik houd simpelweg niet van, en vermijd ook de term ‘metalopera’). Het resultaat is Lucid Dreaming en eindelijk na een aantal jaren werk, is de debuutcd dan ook klaar om uitgebracht te worden. Naast de muziek die ik speel ben ik ook fan van metal in het algemeen en ik houd van verschillende bands. Overdag heb ik echter een gewone baan als sociaal werker en doe daarnaast graag aan sport, lees veel en ben graag op reis.
Lucid Dreaming is een wetenschappelijke term. Waarom koos je juist deze naam voor je project?
Till: Een Lucid droom is een droom waarbij de slaper zich bewust is van het feit dat hij droomt en hij kan de droom zelfs controleren. Ik vond het idee van een Lucid droom erg fascinerend en ik werd me bewust van het feit dat hetzelfde gold voor mij wat betreft muziek of literatuur, vooral fantasy. We gebruiken dit om een wereld te betreden die niet op de onze lijkt. We raken betrokken in deze fantasiewereld, maar tegelijkertijd weten we dat het gewoon verzonnen is en dat het niet de echte wereld is waarin we leven. Literatuur en muziek (en iedere andere vorm van kunst) kan ons even onttrekken aan onze eigen wereld, net als in een droom die we kunnen controleren en terug kunnen keren naar de realiteit wanneer we dat maar willen. Daarom vond ik de naam Lucid Dreaming heel goed passen bij dit fantasievolle conceptproject. Ik wilde ook voorkomen dat de naam direct zou wijzen naar het tekstuele gedeelte, omdat ik niet vast wilde pinnen aan dit idee en mezelf de vrijheid geven in de toekomst om met Lucid Dreaming muziek te schrijven over allerhande onderwerpen.
The Chronicles part I is gebaseerd op een verhaal met motieven/elementen uit de mythology van Wales. Hoe ben je op het idee gekomen om dit als basis te nemen voor The Chronicles?
Dat is een makkelijk antwoord. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik van deze boeken houd vanaf het moment dat ik deze boeken als kind voor de eerste keer las. Ik heb ze in de loop van de jaren keer op keer gelezen en toen ik had besloten om dit project op te starten en mezelf afvroeg waar het tekstueel over zou moeten gaan, kwam ik heel snel op de Chronicles of Prydain. De boeken zijn onderdeel van een zeer interessante, maar niet heel bekende fantasy-serie. De hoofdpersoon is Taran, een jongen die uitgroeit tot een man. Hij ondergaat heel wat ervaringen, ontmoet ontzettend veel mensen en zijn karakter verandert een beetje in de loop van de serie. Dit alle maakt van The Chronicles of Prydain een prachtige basis voor een cd.
De boeken zijn min of meer gebaseerd op de mythologie van Wales, maar om eerlijk te zijn ken ik niet heel veel details over deze mythologie. Een aantal karakters zijn daarnaast wel gehaald uit het Mabinogion, een collectie van oude Keltische legendes. Dus er is wel ergens een connectie.
Op welke manier word je nog meer geïnspireerd door de Keltische cultuur?
Till: Ik vind het allemaal heel interessant, maar mijn kennis ervan is nogal beperkt. Persoonlijk voel ik meer aangetrokken tot de Duitse cultuur en de culturele nalatenschap aldaar. Dat is een belangrijk gedeelte in mij en ik lees er nogal veel over en ben vaak in contact met anderen die dezelfde interesse delen. Ik beschouw mezelf als een ‘pagan’ en dat geloof heeft een directe invloed op mijn leven. Voor mij betekent dit onder andere dat ik respect heb voor de natuur en voor het leven in het algemeen. Daarbij probeer ik zo milieubewust te leven en op deze manier te proberen om onze planeet te redden van de mensheid die juist deze planeet zo slecht behandelt.
Even terug naar de muziek op de cd. Ik zou de muziek op The Chronicles willen omschrijven als (old school) heavy metal; de muziek waarmee ik ben opgegroeid. Zou je nog andere metalgenres willen gebruiken in de toekomst?
Till: Heavy metal, powermetal, melodische metal…het maakt mij eigenlijk helemaal niets uit hoe je het wilt noemen, uiteindelijk is het gewoon een omschrijving. Wat belangrijk is, is de muziek zelf. Het publiek moet daarom niet afgaan op hetgeen verteld wordt, maar moet zelf luisteren naar de muziek op een cd om daarna te besluiten of ze het leuk vinden of niet. Maar hoe je het ook wendt of keert, het is wel degelijk traditionele metal, mijn voorkeursstijl in metal, zoals ik al eerder vermeldde. Ik houd van verschillende soorten muziek maar juist deze old-schoolmetal kan nog altijd niet verslagen worden (lacht)
Ik heb ontzettend genoten van het nummer The Quest Of The White Pig. Kun je me iets vertellen over dit nummer?
Till: Het is voor mij niet makkelijk om over één of een paar nummers in het bijzonder te praten, omdat voor mij de complete cd gewoon één product is dat je eigenlijk niet kan splitsen in afzonderlijke delen. Ik kan dan ook niet luisteren naar één apart nummer en luister daarom altijd de complete cd in zijn geheel van het begin tot het eind. Maar als het over de tekst gaat, kan ik je vertellen dat het nummer erover gaat dat Taran en Gwydion Gurgi ontmoeten. Gurgi is een half man-half beest figuur. Zij ontmoeten hem in het bos terwijl ze op zoek zijn naar het varken Hen Wen die voorbestemd is om een belangrijke voorspelling te onthullen. Zij worden gevangen door de ondode krijgers en worden overrompeld en gevangen genomen. Wanneer je er meer over wilt weten wil ik graag refereren naar de serie zelf, die echt de moeite van het lezen waard zijn.
Er doen nogal wat gastmuzikanten mee op de cd. Waarom heb je juist voor deze muzikanten gekozen?
Till: Zelf bespeel ik de meeste instrumenten – gitaar, basgitaar en keyboards. Ik kan echter niet zo goed drummen, dus had ik een drummer van buitenaf nodig en Philipp Koch is een oude vriend van me en tevens een uitstekende drummer. Ooit speelden we samen in een band voordat ik Elvenpath oprichtte en hij heeft ons enorm geholpen toen we wel concerten zouden spelen, maar zonder drummer zaten. Dus hij was meteen mijn eerste keus toen ik iemand nodig had om de drumpartijen in te spelen op de cd. Wat de gitaren betreft wat het al vrij snel duidelijk dat ik een aantal partijen zelf zou spelen, maar niet alles omdat ik mezelf niet beschouw als een fantastische sologitarist. Ik houd ervan om ze live te spelen, improviserend, maar een solo opnemen vind ik een meer vervelende klus dan een leuke klus. Dus ook hiervoor koos ik voor iemand anders. Oliver Rossow speelt gitaar in Elvenpath en Michael Petrick heeft jaren geleden in Elvenpath gespeeld en speelt nu weer in een band samen met…Philipp Koch (ja, we houden het lekker in de familie haha). Het zijn beide goede gitaristen en daarom heb ik hen gevraagd om de belangrijkste solo’s op te nemen.
Heb je nog wensen voor muzikanten om op een part II te spelen?
Till: Wat betreft de instrumenten wil ik gewoon dezelfde jongens vragen. Ze hebben geweldig werk geleverd en ik zie absoluut geen reden waarom ik hen niet ook zou vragen voor de tweede cd. Wat betreft de zangers/zangeressen. Ja, ik heb wel wat ideeën en wensen, maar die verklap ik nog niet. Laat ik wel zeggen dat sommige karakters op part I ook zullen verschijnen in part II. En wanneer het mogelijk is, wil ik voor deze karakters dezelfde mensen hebben. Ik ben heel tevreden over het resultaat, dus ik zou het fantastisch vinden wanneer ze zich weer zouden lenen voor Lucid Dreaming. En dan zijn er nog een paar karakters die op de eerste cd nog niet voor zijn gekomen, maar zeker wel op de tweede cd zullen voorkomen. Ik heb wel al wat ideeën wie ik zo willen vragen om deze karakters neer te zetten, maar eerst moet ik het schrijven van de nieuwe nummers even afmaken en een voorproductie maken voordat ik ga praten over deze zaken.
Is The Chronicles een project dat ook geschreven zou kunnen worden voor Elvenpath?
Till: Nee, niet echt. Elvenpath is een band met een stevige line-up en maar één zanger en het was meteen duidelijk voor me dat ik meerdere zangers wilde hebben op The Chronicles. Daarnaast wilde ik graag een project starten onder een andere naam. Misschien maken we met Elvenpaht nog wel een keer een conceptcd, maar dan zal het wel anders zijn, met maar één zanger en niet een compleet voetbalelftal.
De cd is uitgekomen bij Limb Music, een kleine platenmaatschappij. Hoe zou je de relatie willen omschrijven met hen?
Till: Ik mag absoluut niet klagen. Ze hebben veel interesse in Lucid Dreaming en hebben me een goede deal geboden. De meeste andere aanbiedingen die ik mocht ontvangen, waren niet interessant op zijn best tot ware dwangbuizen op zijn slechtst. Tot dusver is de samenwerking met Limb heel fijn en vruchtbaar. Ze doen erg hun best om de cd uit te brengen en ik hoop van harte dat onze samenwerking stand houdt voor verdere cd’s. Limb Music bestaat al lang en ze weten heel goed wat metal is. Daarom was dit echt de goede maatschappij voor Lucid Dreaming.
Het viel me op dat de gitaarstukken op The Chronicles in dienst staan van het gehele project en absoluut niet vooraan als sologitaar. Is dat een belangrijk aspect voor je?
Till: Dat is helemaal waar. Ik beschouw mezelf als een componist op de eerste plaats en als gitarist op de tweede. Zoals ik al eerder zei, vind ik mezelf niet eens zo’n goede sologitarist en dat was en is mijn doel ook niet. Ik wil me meer richten op het schrijfproces. Ik houd van een lekker gitaargeluid en ik bewonder een aantal (solo)gitaristen, maar een solo moet niet belangrijker worden dan het nummer op zich, omdat het geheel dan uit elkaar valt als los zand. Wanneer ik componeer spendeer ik een hoop tijd aan de goede gitaararrangementen omdat ik zo van melodie en harmonie houd. Je kunt echter een cd helemaal overproduceren met veel te veel gitaar. Daarom focus ik slechts op een aantal gitaarharmonieën. De solo’s zijn belangrijk, maar mogen zeker niet teveel op de voorgrond treden. Dit laat wel over aan Yngwie (van wie ik wel een groot fan ben, maar dat terzijde)
Wat kunnen we van part II verwachten?
Till: Muzikaal gezien zal het dicht in de buurt zitten van part I en het is mijn doel om de tweede cd beter te maken dan de eerste. Sommige nummers zijn al klaar en zijn heel sterk. Maar ik kan het nog niet bekend maken voordat de cd is uitgekomen. De teksten zullen eveneens over Prydain gaan, maar de tweede cd zal meer gericht zijn op het vierde boek in de serie, Taran Wanderer,. Het is mijn favoriete boek in de hele serie en ik kan bijna niet wachten tot de karakters tot leven komen. Ik hoop in de zomer van 2014 klaar te zijn met het schrijfproces om daarna de nummers op te gaan nemen. Ik heb werkelijk nog geen idee wanneer de tweede cd uitgebracht zal worden, maar heb geduld, want er komt een tweede cd vroeg of laat.
Wil ik je bedanken voor je tijd en je antwoorden.
Till: Ik wil jou ook bedanken voor de ruimte die ik krijg om mijn muziek aan de lezers te introduceren, Daarbij ben ik heel blij dat je buiten de standaardvragen omgaat en tijd en moeite hebt gestoken om met echt interessante en andere vragen te komen. Ik wil iedereen die dit leest van boven naar beneden hallo zeggen en wil hen allemaal vragen om eens een kijkje te komen nemen op de website van Lucid Dreaming. Luister naar de nummers en wees dan zo vriendelijk om de cd te kopen in plaats van de cd te downloaden. Support ook de kleinere bands en blijf vooral heel erg Metal!
Lucid Dreaming (Till) – Ik luister de cd van begin tot eind
261
vorig bericht