Logischerwijs is Gleb Kolyadin niet op dit album te vinden. De bulk van de bijdragen is van gitarist Vlad Avy en toetsenist/bassist Grigoriy Losenkov, die Semkina ook bijstonden bij het schrijven van het materiaal. Daarnaast is het strijkersensemble St. Petersburg Orchestra “1703” uit haar thuisstad veelvuldig te horen. Zowel Vlad Avy als het strijkersensemble waren ook al op releases van iamthemorning te horen. Bekende gasten zijn er ook: Dream Theaters Jordan Rudess (op Still Life) en uit de band van Steven Wilson drummer Craig Blundell en bassist Nick Beggs op Turn Back Time en Skin.
Het is logisch dat Semkina niet plots heel anders gaat zingen. Semkina is bovendien even belangrijk voor het geluid van iamthemorning als Kolyadin en dus hoor je hier ook veel elementen terug die we al van iamthemorning kennen. Niks mis mee. Maar iets meer pogingen om eens andere wegen in te slaan had ik wel prettig gevonden. In heel veel tracks is de piano nog steeds het leidende instrument. Luister maar eens naar Am I Sleeping Or Am I Dead of Mermaid Song: de basis is een herhalend pianoriedeltje, waar de rest van de instrumentatie omheen gebouwd wordt.
Turn Back Time is de eerste track waar ze een wat andere benadering kiest, iets meer popgeoriënteerd. Invisible is afwijkend door een stevig elektronisch fundament. Ik vind het daardoor een van de lekkerste nummers. Het begin van Lost At Sea drijft voor een groot deel op de akoestische gitaar en gaat wel een beetje richting Heather Nova.
Sleepwalking is een uitstekend album en je zult er geen miskoop mee doen, maar juist bij een soloalbum hoop je dat er een duidelijk ander geluid uitrolt. Hier blijft dat vaak beperkt tot de afwezigheid van het herkenbare geluid van Kolyadin en dat is toch wat minder dan ik gehoopt had. Daarmee blijft de doelgroep beperkt tot de mensen die ook iamthemorning ook al in de kast hebben staan. Ik zal het echter nog even herhalen: bovenal blijft het een uitstekend album.
Mariana Semkina Bandcamppagina