Covid-19 gaat de geschiedenisboeken in. Dat is iets dat zeker is. Met de totale ontwrichting van het leven in Nederland halverwege maart 2020 kwam er een (voorlopig) einde aan alle evenementen. Alle festivals en optredens werden afgelast en het zou een bittere zomer worden. Op dat moment konden we bij de pakken neer gaan zitten of vanuit een ‘boost’ het idee krijgen om een streamfestival te organiseren. Zo bedacht, zo begonnen. Na maanden van voorbereiding was het zaterdag 25 juli 2020 dan zover. Die dag vond hét metalevent van 2020 plaats met tien bands die speciaal voor het METAL-AID festival een echt live-optreden zouden verzorgen. Vijf hadden hun set vooraf opgenomen en vijf bands gaven acte de presence in Baroeg Rotterdam die voor de gelegenheid gastheer was voor het festival.
Na de aankondiging was het voor Demonhead uit Australië om 13.00 uur tijd om het festival af te trappen met een sterke show met aanstekelijke rock. In thuisland Australië was het ondertussen 21.00 uur en het concert werd niet alleen vanuit Nederland gestreamd maar op hetzelfde ogenblik in Australië.
Om 14.00 uur opende het progressieve collectief Day Six de reeks van optredens op het podium van Baroeg. Met het album Solitary League liet de band horen dat zij zich tot de top van de internationale progscene mogen rekenen en dat maken ze zeker waar op het podium met een heus progconcert van een uiterst gedreven band. Alles lijkt te kloppen bij het optreden van Day Six en in alles blijkt dat zanger/gitarist Robbie van Stiphout zich helemaal thuis voelt op het podium, zelfs met slechts een publiek van organisatie en technici. Ze zijn zich allen goed bewust van het feit dat velen thuis meekijken.
Om 15.00 uur is het tijd voor het tweede opgenomen
concert. Nu vanuit Tilburg waar de vijf geroutineerde muzikanten van
Jahat hun groovemetal de ether in smijten. Jahat mag dan als band nog aan het begin staan van hun carrière. De vijf muzikanten hebben hun sporen reeds verdiend in onder meer My Favourite Scare, Maiden UniteD en Red Vultures en hebben onlangs hun nieuwe video online gezet. De set gaat voorbij voordat je er erg in hebt en in iedere compositie grooved Jahat het dak eraf.
Een andere relatief jonge band is het viertal
7Tools. De broers Coen en Sjoerd Peters timmeren al een tijd aan de weg met 7Tools en hadden kleine successen tot zij als duo overbleven. Toen Lars Deelman (en later Wouter Merks) de band versterkte(n) kreeg 7Tools een nieuwe impuls en zijn de weg van de modern metal ingeslagen. Heerlijk om deze vier jonge honden om 16.00 uur gretig het podium van Baroeg zien te verkennen. De singles, die vorig jaar regelmatig online kwamen, worden feilloos neergezet en van enige zenuwen vooraf is tijdens de show niets terug te zien. Strak en stevig bouwen ze verder aan het fundament. Het optreden is meteen een gelegenheid om nieuw werk te laten horen/promoten. Het wordt tijd dat 7Tools zich gaat wagen aan een volledig album.
Het is dan een stap om van de modern metal naar de melancholische akoestische set van
Kristoffer Gildenlöw te gaan. Het bewijst in de line-up dat metal een breed spectrum biedt en de set van Kristoffer is er één om in te lijsten. De opgenomen set, waarbij zeker ook werk van zijn onlangs uitgebrachte album Homebound, is een lust voor het oog en oor en ik durf zelfs te concluderen dat er vergelijkingen bestaan met Jonathan Livingston Seagull van Neil Diamond qua impact en schoonheid.
Ann My Dice speelt een thuiswedstrijd in Baroeg Rotterdam. Het viertal is gedreven en is gedreven om de avond om 18.00 uur lekker in te luiden. Ze omschrijven hun muziek zelf als metalcore, maar dat is zeker doorspekt met vele andere invloeden. Alsof de zaal afgeladen is met publiek wordt er een stevige pot muziek neergezet waarbij de composities van de laatste EP Thorn zeker niet mogen ontbreken. In september komt de band met een nieuw album en laat dat een voorproefje zijn voor hun tiende verjaardag in 2021.
Vanuit Lörrach, Duitsland komt de female frontedband
Inner Core die speciaal voor de gelegenheid
een optreden hebben opgenomen. Sinds het debuut Soultaker in 2018 gaat het de band voor de wind. In de line-up mocht de band die symfonische melodicmetal speelt zeker niet ontbreken. Zangeres Anna Rogg voorziet de melodieën van Inner Core van prettige zangpartijen en de samenzang met Artur Schall past goed. Het is voor de organisatie een voorrecht dat deze Duitse band hun bijdrage levert aan het festival.
Na de symfonische melodicmetal van Inner Core is het even schakelen naar de thrashmetal van
Shoot The Messiah die een dijk van een optreden neerzetten. Alsof zanger Leroy de Raad persoonlijk in ieders huiskamer staat, speelt Shoot The Messiah voornamelijk werk van hun album Kill All Gods met een energie waar alle devices in Baroeg hun stroom vandaan zouden kunnen halen. De nieuwbakken drummer van de band heeft in slechts drie weken de gehele set in zijn vingers gekregen en steelt zeker de show bij de start van het heerlijke Arise. Gelukkig komen ook Oblivion Walker en de bandanthem Shoot The Messiah voor in de set. Het is van begin tot eind adrenaline. De thrashmetal met deathmetalinvloeden gaat er in Baroeg in als koek.
Shoot The Messiah
Het adrenalinepeil daalt slecht even tot normale waarden in
de pauze tussen Shoot The Messiah en de metalcore van
Undawn maar daarna stijgt het peil naar ‘ongezonde’ hoogtes.Vanuit hun eigen oefenruimte speelt Undawn het dak er zelfs in Rotterdam vanaf. Het viertal wist bij Rockportaal met het album Justice is…. en de EP Solidarity hoge ogen te gooien en de organisatie was dan ook heel blij dat Undawn mee wilde doen met het festival. De aanstekelijke metalcore met aandacht voor melodie en strakke grooves doet het uitstekend. De band weet als geen ander hoe ze het evenwicht in de composities moeten bewaren en zodoende een geluid neerzetten die internationaal gezien tot het beste van de metalcore mag worden gerekend. Wanneer de band met de single Implode de set afsluit moeten we even bijkomen. Mede door Undawn is het festival nu al het beste festival van het jaar geworden in Nederland. Maar we zijn nog niet klaar.
Want aan het slot hakt de thrashmetalformatie
Degenerate nog eens even alle spaanders tot gruis met een enerverende set. De muziek van de band is een mooi vervolg op de thrashmetal van Shoot The Messiah maar heeft dan toch weer een eigen twist. In de set ruim aandacht voor het album Devastation Ahead dat de band vorig jaar uitbracht. De thrashmetal met internationale allure is ideaal voor dit metalfestival met de diverse genres. De compositie X-ray Annihilation mag zeker niet ontbreken tijdens de set van Degenerate. En als de laatste noten zijn gespeeld, komen we tot de conclusie dat deze festivaldag alweer aan zijn einde is.
Degenerate
Tien uur lang is Nederland (en het buitenland) getuige geweest van wat metal nu eigenlijk betekent en wat voor moois en divers metal te bieden heeft. Het waren tien mooie uren met tien ontzettend goede optredens. En met trots kijken we terug op dit unieke festivalalternatief dat alleen maar mogelijk was door de tomeloze inzet van de band- en crewleden van
Demonhead, Day Six, Jahat, 7Tools, Kristoffer Gildenlöw, Ann My Dice, Inner Core, Shoot The Messiah, Undawn en Degenerate. Geheel belangeloos hebben zij gezorgd voor tien uur fantastische (metal)optredens. Daarbij was het zeker ook niet mogelijk zonder Eveliene, Diana, Ralf, Leon, Francis, Louis, Rogier en Niels van Baroeg Rotterdam en Ramona en Colinda voor de ondersteuning en fotografie/film.
Alle streams zijn terug te kijken op
YouTube en
facebook
Donatie Pagina
Voor meer info over de bands kun je altijd een kijkje nemen op www.metal-aid.jouwweb.nl