Meurtrières is een Franse band. Deze ‘moordenaars’ brengen heel klassieke heavy metal met lyrics in het Frans. De albumtitel van hun debuut (Ronde de Nuit) verwijst naar de Nachtwacht van Rembrandt en dat was genoeg om dit album een paar luisterbeurten te gunnen.
Ronde de Nuit heeft in de lyrics enkel het gegeven van een nachtwacht als vertrekpunt voor een voorts gefantaseerd verhaal. Dat valt dan een beetje tegen. Dat alle teksten in het Frans zijn, zal de populariteit in Nederland ook niet vooruit helpen. Zowat alle lyrics zijn fantasy verhalen in een middeleeuwse setting die tragisch aflopen voor de hoofdpersonages. De enige uitzondering is Aucun Homme, Aucun Dogme, Aucun Croix, een track over de legende van Jeanne D’Arc.
Voor Meurtrières is dit het eerste full album. Sinds hun EP in 2020 werd de zangeres vervangen door Fiona. Zij heeft een hoog like it or hate it-gehalte. Ze zingt relatief hoog en helder, met niet veel variatie in toonhoogte en volume. De band zorgt voor heel degelijke heavy metal met vaak een pittig tempo en wel veel variatie en complexiteit in de gitaarpartijen. Als je de vocalen wegdenkt, doet dit mij denken aan Tailgunner, Witchlords en Hunter. Niet vernieuwend, wel bijzonder catchy en met de juiste vibe gebracht.
De productionele toevoegingen zijn minimaal, zodat je een heel ‘eerlijk’ geluid krijgt. Een producer met nog meer ervaring had deze opnames misschien nog meer glans kunnen geven, maar dan zou de release ook verder af staan van het live-geluid van deze Fransen. Het artwork is degelijk, maar geen topniveau.
De beste tracks zijn Rubicon (ondanks de warrige intro), Ronde de Nuit en La Revenante. Voor een full album is Ronde de Nuit met nauwelijks meer dan een half uur muziek misschien wat karig. Een achtste track had welkom geweest.
In hun genre wordt Meurtrières aangekondigd als het beste wat Frankrijk vandaag te bieden heeft, maar ongeveer hetzelfde staat in elk promotekstje bij elke release. Toch is dit een best intrigerend album en is Meurtrières een band die we graag eens live aan het werk zouden zien.