Dit jaar wee
Inmiddels zijn we aardig gewend aan de met pallets gevulde opstelling en vinden we redelijk snel ons plekje. Nét op tijd voor de laatste nummers van Bail!. Bail! heeft een erg prettig geluid wat muzikaal gezien doet denken aan oude gitaarhelden van weleer. Bluesrock met een vleugje extra gitaren. Er lijkt een onzichtbare scheidingslijn in de zaal te zijn want ondanks dat het voorin leeg is, staat het achterin al behoorlijk vol. Veel bezoekers lijken zich nog rond de bar op te stellen om er langzaam in te komen. Bail! levert daar een duidelijk aandeel in met een flinke dosis gitaarspel en zang die vaag doet denken aan Eddie Vedder van Pearl Jam.
De Red Vultures spelen op het main stage. De band heeft een veelbelovende samenstelling met bandleden uit My favorite scar en Vals Licht (kent u die nog?). Red Vultures zijn vastberaden het te gaan maken in de rockscene van Nederland en timmeren hard aan de weg. Een albumrelease in 013 staat op de planning, de festivalagenda staat vol en ze zijn al op de radio te beluisteren geweest. De mannen laten een stevige rocksound horen, die – ook al- doet denken aan Pearl Jam. Helaas stond het geluid wat minder goed afgesteld, vooral bij de eerste nummers. De zang klonk dof en de drums waren juist enorm op de voorgrond. Later in het optreden herstelt zich dit en zie ik in het publiek veel goedkeurende hoofdknikken op het ritme van de muziek. De voorspelling is dat Red Vultures een graag geziene gast op festivals gaat worden komend seizoen.
Bij Wolfskop wordt al direct duidelijk dat er een tandje bij wordt gezet. Strakke, stevige gitaar en een heldere zang. Deze ‘nieuwe’ band uit Eindhoven maakt direct indruk en stijgt direct naar de top 3 van grote verrassingen van MOMfest. Stevige metalnummers en een energieke show maken het een interessant schouwspel Leuk detail; bekijk ook eens de clip van ‘Man behind the gun’. Om maar een beetje in dezelfde stijl te blijven, nemen we ook snel nog een kijkje bij Wolfspack. Met een deel van de organisatie in de band kunnen ze natuurlijk niet gemist worden. Wolfspack staat in het zeeziekstage; het inmiddels bekende kleine extra zaaltje dat MOMfest sinds drie jaar rijk is. Wat mij verrast bij Wolfspack – ik zag ze nog niet eerder- is het stemgeluid van de zanger wat doet denken aan de jaren-90-punk-stijl. Een leuke verassing binnen een band die lekker en muzikaal loopt.
Het is daarna dan ook even wennen om het geluid van Jacco Gardner voorgeschoteld te krijgen. Wat een overgang! Jacco Gardner zorgt voor een psychedelische jaren 60-sound en wordt bestempeld als het talent van het moment in zijn genre. Dit jaar speelde hij al op enkele festivals en tourde door Europa. Muzikaal gezien wordt al snel duidelijk dat we hier te maken hebben met een multitalent en is Jacco Gardner zeker een artiest om de komende tijd in de gaten te houden, maar gezien het tijdstip en de voorafgaande bands is het wel een inkakker eerste klas.
En dan is het tijd voor de tweede binnenkomer in de top 3 van verrassingen van Monsters of Mariaheide; Gasmac Gilmore. Vorig jaar werden ze al verwacht, maar moesten ze helaas cancellen. Dit jaar zijn de verwachtingen des te hoger. Deze Zwitserse mannen, netjes in gilet en blouse gekleed, hebben een bijzondere mix gecreëerd van verschillende stijlen, uiteenlopend van folk naar metal. Opzwepend, funky en het is onmogelijk om stil te blijven staan of te voorkomen dat je wordt meegesleurd in deze aanstekelijk, vrolijke muziekstijl. Trouwens wel jammer dat soms de soundtrack van het andere podium door de muziek van Gasmac Gilmore heen te horen was. Maar we hopen Gasmac Gilmore nog vaak terug te zien op de Nederlandse festivals!
De afsluiter van de avond wordt verzorgd door Jilted Generation, een coverband van de onovertroffen Prodigy. En onovertroffen blijven ze want Jilted Generation slaagt er helaas niet in om een evenbeeld te laten zien van hun grote voorbeeld. Het geheel komt rommelig over en ze varen eigenlijk vooral op het succes van de bekende nummers van The Prodigy zelf. Op dit tijdstip doen de bezoekers van MOMfest maar twee dingen; of ze dansen alsof hun leven ervanaf hangt of ze druipen langzaam af naar buiten. Een matige afsluiter van een geslaagde, gezellige editie van Monsters of Mariaheide.
Vorig jaar tipten we al de verhouding entreeprijs/kwaliteit aan en wederom blijven daar na de 22e editie nog wat vraagtekens staan. Voor de gevraagde prijs mag je toch wat meer headlines verwachten, die voorheen toch geregeld op MOMfest verschenen. Als de organisatie ervoor kiest een platform te worden voor onbekende bands die de spotlights verdienen is dat natuurlijk alleen maar te prijzen maar zullen ze de entreeprijs toch wat mogen bijstellen. Neemt niet weg dat het weer een verrassende, muzikale maar vooral ouderwets gezellige editie was. Tot volgend jaar!
Met dank aan Jerry Immers voor de foto’s