(tekst: Dietmar Terpstra)
Recent verscheen van de Amersfoortse band Nachtwaker de debuut-EP 1374. De titel is ontleend aan het middeleeuwse verhaal van de Sintjansziekte, een aandoening die in de Duitse stad Aken in de middeleeuwen leidde tot oncontroleerbare danswoede. De EP omvat vijf tracks, met titels als Donar’s Oak en Tilkesjacht. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Nachtwaker zich beweegt in het donkere, doomy muzikale segment. ,,Ik hou er van als nummers miniem beginnen, en ga ze dan uitbouwen tot een gigantische wall of sound.’’
Jorrit de Boer (30) is samen met zijn levensgezellin Freya Weijkamp (30) het brein achter Nachtwaker. Jorrit is niet nieuw in de muziek, speelde bij de psychedelische garageband Karmic Seeds en maakte met Twins dreampop. Freya is een enthousiaste nieuwkomer op het podium, maar doet snel ervaring op en begint zich na een paar shows al behoorlijk senang te voelen voor een geïnteresseerd publiek.
,,De invloeden van mijn beide vroegere bands kun je goed horen in de muziek van Nachtwaker’’, vertelt De Boer. ,,Het is een combi van bombast en dromerigheid. Ik wil dat het live overweldigend en hard is, maar niet met de snelheid van metal. Ook bands als Sisters Of Mercy, Siouixie & The Banshees en Bauhaus reken ik tot mijn invloeden’’, verklaart hij het diversiteit in het Nachtwaker-geluid.
Muzikanten die nieuwe muziek willen uitbrengen, doen dat doorgaans op een cd. Als je een beetje hip bent breng je vinyl uit en snel en gemakkelijk gaat dat via een streamingsdienst als Spotify. De Amersfoortse rockband Nachtwaker doet het anders: hun eerste EP onder de titel 1374 komt uit op het etiket van een flesje bier, waarop een download-code prijkt.
,,Dat leek ons een leuk, origineel idee’’, zegt Jorrit ,,We hebben er jaren lang mee rond gelopen: hoe leuk zou het zijn om ons eerste album uit te brengen op een biertje? Het bier is speciaal voor ons gebrouwen door Eembier, een Centennial Black Lager. Het donkere bier past perfect bij de tonen van onze muziek. Op het etiket staat een code, waarmee je de muziek in de beste kwaliteit kunt downloaden. ‘’
De kiem van Nachtwaker is drie jaar geleden gelegd, met het overlijden van een goede vriend van Jorrit. ,,Een tijd lang ben ik niet actief geweest in de muziek, ik ben militair, had een drukke baan en had er even helemaal geen ruimte voor. Nu heb ik een iets rustiger functie, en ineens begon het te kriebelen. Nachtwaker kun je zien als rouwverwerking, als eerbetoon aan mijn overleden vriend.’’
,,Na zijn begrafenis ben ik dezelfde dag de studio in gegaan, ben ik muziek gaan opnemen. Na afloop was ik kapot, maar het ging goed. Het zijn emotioneel geladen opnames geworden, je hoort in de zang de pijn en het verdriet. Ik vond het belangrijk om het zo te doen, op dan moment voelde het alsof ik niets te verliezen had.’’
De muziek van Nachtwaker is donker en romantisch, en vooral dromerig. ,,Ik loop de hele dag met motiefjes in mijn hoofd. Die fluit ik vervolgens in op mijn telefoon, anders vergeet ik ze. Rondom die motiefjes bouw ik vervolgens een nummer. Dat stuur ik naar de producer, Menno Ansems, hij was ooit drummer maar werkt nu alleen nog in de studio als sound engineer, en samen maken we de track af.’’
,,Sommige songs , zoals Löge of Tilkesjacht zijn meerdere keren herschreven, soms verandert het tempo, soms beginnen we helemaal opnieuw. We zitten dan als een soort kluizenaar drie dagen onafgebroken in de studio in Utrecht, alleen maar muziek te maken. En soms droom ik de nummers af. Zo heb ik Donar’s Oak ’s nachts in een droom afgemaakt. Als de passie maar groot genoeg is, vindt de muziek zijn weg.’’
Live is het hard, voorspelt Jorrit. ,,De nachtwaker was degene die in de Middeleeuwen in de stad de lantaarns doofde. Daarom is onze muziek duister en ‘gloomy’. Maar het past ook bij deze tijd. De thema’s zijn verlies, liefde, zingeving en troost, en zijn nog steeds van toepassing.’’ Op het podium worden Freya en Jorrit bijgestaan door een kwartet semiprofessionele muzikanten, om het geluid zijn gewenste volheid te verschaffen. ,,Waar ik op uit ben, is een wall of sound creëren. In de studio heb ik sommige nummers tot wel tien keer opnieuw opgenomen, zodat het geluid steeds gelaagder werd.’’
De titel 1374 is ontleend aan het middeleeuwse verhaal van de Sintjansziekte, een aandoening die in de stad Aken destijds leidde tot oncontroleerbare danswoede. Jorrit: ,,Dat vond ik wel een passende geschiedenis, een bizar fenomeen. Ik hoop dat de mensen bij onze muziek ook blijven dansen. Zelf heb ik dat in elk geval wel!’’
Nachtwaker is niet een project dat met alle geweld tot succes moet leiden. Vriendschap en onderlinge verbinding staan centraal. ,,We doen het met zijn allen, en gaan elkaar niet pushen. WE zeggen ook wel eens ‘nee’ tegen shows, iedereen moet er helemaal achter staan.’’ Dat wil overigens niet zeggen dat de bandleden geen ambitie koesteren. ,,We zijn al weer songs aan het schrijven voor een volgend album. Aan deze EP hebben we drie jaar gewerkt, het was zoeken naar de juiste sound, en we zijn niet snel tevreden.’’
,,Deze EP vormde vooral een eerste presentatie, van wie en wat Nachtwaker is. De tracks lopen inhoudelijk nog behoorlijk uiteen. De verwachting is dat een nieuw album, dat hopelijk voor het einde van het jaar klaar is, qua stijl meer gestroomlijnd is. Tijdens het schrijven merk ik dat de songs alle een behoorlijk spirituele lading hebben. Muzikaal is het ook spiritueler, het gaat op dit moment richting de wat duisterder prog, een beetje in de richting van Opeth. Het concept blijft historisch, maar dan gekoppeld aan hedendaagse emotie. Ik neem de luisteraar mee naar acht seizoenen, die zich vooral in de pre-christentijd afspelen.’’
De hoop is dat het nieuwe album op vinyl kan worden uitgebracht, voor Jorrit’s partner Freya, die grafisch vormgever is, zou dat een mooie uitdaging zijn. ,,Een lp-hoes, dat is natuurlijk een gigantisch mooi canvas!’’
De plaat wordt gemaakt in de Soundbird Studio in Utrecht, waar de band het album in zijn geheel opneemt. ,,We willen alle tracks in een keer opnemen, op die manier komen de emoties het best tot hun recht. Zo langzamerhand zijn we, ook door dit materiaal live te spelen, naar elkaar toe gegroeid en dichter bij elkaar gekomen. We hebben geleerd hoe we elkaar kunnen motiveren, hoe we kritiek kunnen ontvangen en met complimenten omgaan. Bij deze studio hebben wij een heel goed gevoel. We geloven in wat we doen, stoppen ons gevoel in deze muziek, en willen daarmee het publiek proberen te raken.’’