Het in 1988 uitgebrachte album Operation Mindcrime van de Amerikaanse progressive metal band Queensrÿche mag als een klassieker in het metal genre beschouwd worden. Het is een iconisch concept album, en naast de theatrale nummers is het vooral de stem van Geoff Tate die dit album uniek maken. Het is op dat moment het derde studio album van de band, en markeert de grote doorbraak.
In een niet bomvolle zaal zijn mijn verwachtingen hooggespannen: het is de eerste keer dat ik Geoff live meemaak. Er volgt geen bombastische opening, maar de intro I remember now waarin de band plaatsneemt op het podium voor Anarchy-X. In het aansluitende Revolution Calling verschijnt Geoff himself op het podium. Hij kan op een prima ontvangst rekenen van een zeer gemengd publiek: een blik om je heen bevestigt dat het album wat we vanavond gaan horen tijdloos is: een groot gedeelte van het publiek was nog niet eens geboren toen het uitgebracht werd…
Wat er dan volgt, is een fenomenale uitvoering van het album. We zijn inmiddels 27 jaar verder, en hoewel z’n stem in de uithalen wat aan kracht ingeboet heeft, weet Geoff live nog zeer goed te overtuigen met z’n zeer karakteristieke stem. Hij is omringd door Simon Wright (drums, ex AC/DC), John Moyer (Bas, Disturbed), Kelly Gray (gitaar, Queensrÿche), Randy Gane (toetsen, Queensrÿche – ‘Rage for Order’) en Scott Moughton (gitaar, Geoff Tate solo band) en dit vijftal weet een perfecte muzikale vertolking van het album neer te zetten.
Om een lang verhaal kort te maken: een hoop gefluit en een encore. En wat voor een! Vaak komen bands terug voor nog een enkel nummertje, met heel veel geluk twee stuks. De 013 wordt getrakteerd op niet minder dan vier hoogtepunten uit het eerdere Queensrÿche tijdperk: Silent lucidity, The thin line, Jet city woman en als echt allerlaatste nummer Empire.
Ik weet niet of de verdeeldheid van Queensrÿche en Geoff ook voor een verdeeldheid van de fans gezorgd heeft. De laatste twee concerten van eerstgenoemde die ik gezien heb waren druk bezocht, terwijl de opkomst vanavond niet bijster hoog is. Bijkomend voordeel: de mensen die er vanavond zijn, die willen er ook zijn. Geen mensen die komen omdat er toevallig een hip bandje speelt wat op dit moment in de spotlights staat. De sfeer in de zaal is dan ook bijzonder goed te noemen, met een opvallend laag aantal telefoons full-time boven het publiek zichtbaar. Een groots concert voor een klein publiek, mooier kan ik het niet maken…