Met het aanbreken van de laatste festivaldag van Paaspop is ook de zomertijd ingegaan. Even snel de tijd op je horloge aanpassen en gaan! Er lonkt nog een mooi programma op deze zondag en het is al bijtijds een drukte op de camping. Iedereen lijkt haast te hebben om op tijd voet te zetten op het festivalterrein en ook Rockportaal is op tijd uit de veren, want ook wij willen natuurlijk niets missen!
In de Phoenix mag Danny Vera de zondag komen openen. De zanger is allang niet meer die zanger van dat voetbalprogramma. Zijn populariteit is behoorlijk gegroeid en in de theaters heeft hij zich met The New Black & White Theatertour al lang bewezen. Velen zagen hem vorig jaar in de Resto Lounge en nu mag hij zich gelukkig op een groter podium laten zien. Hij laat het publiek swingen op rock ān roll-nummers en vertelt daar tussendoor korte anekdotes bij. De band speelt vol vuur en bevlogen en dat mag ook voor de frontman worden gezegd. Hij voert het tempo graag wat op. Naast wat covers staan ook The Devilās Son en Jesus & The Outlaw op zijn setlist. Als het optreden er bijna opzit sluit hij de setlist af zoals hij altijd en overal doet. Folsom Prison Blues klinkt door de Phoenix en Paaspop ontwaakt op een voortreffelijke wijze!
Met het veranderen van hun bandnaam is ook hun muziek wat veranderd. Bombay Showpig is niet meer en heeft zijn naam omgedoopt in simpelweg Bombay. In de Jack Daniels-tent mag iedereen komen luisteren hoe de vernieuwde formatie klinkt. Bombay speelt indierock en hebben in de tent van het whiskeymerk heel wat in hun mars. Het vernieuwde Bombay kent strakke drums en gierende gitaren. Het duurt echter even voordat zanger Mathias het achterste van zijn tong laat zien en misschien is het dan al te laat. Op een festival moet je vanaf het begin het publiek proberen in te pakken, want je hebt maar een beperkte speeltijd. Een aantal bezoekers is ondertussen dan al weggelopen om bij een andere act te gaan kijken.
Typhoon zette vorig jaar de Apollo compleet op zijn kop en vandaag mag hij dit dunnetjes komen overdoen. De formatie is bekend bij het grote publiek en de Apollo de zaal staat helemaal vol. Rapper Glenn de Randamie geeft een geweldige show weg. Lekkere ritmes, goeie rap techniek en teksten. Iedereen springt en danst mee op de muziek. De zaal staat op zijn kop bij ieder nummer en na ieder nummer volgt een groot applaus en geroep. De interactie met het publiek is ook geweldig, hij weet iedereen mee te krijgen. De stevige ritmes en rustige nummers wisselen elkaar af en dat geeft een lekkere variatie in de set. Van Zandloper tot een uitgeklede versie van Brand los, het is top. De tijd is vannacht verzet naar zomertijd en de zomerse sferen worden mede mogelijk gemaakt door Typhoon en zijn titanenband!
De coverbands die in de Thunderbolt spelen zijn ontzettend populair. Thunderbolt is de rockkroeg van Paaspop en vele malen staan er gigantische rijen om Ć¼berhaupt naar een band te kunnen komen kijken. Zo ook bij Slash ān Roses waar een wachtrij staat tot op het midden van het terrein. Door recht voor de tent te gaan staan krijgen we nog een klein beetje mee, maar een review van zoān afstand schrijven is niet te doen. Het is erg jammer want ze klinken als een erg goede Guns ān Roses coverband.
In de Theatertent is het op Paaspop op menig moment lachen geblazen. Vele cabaretiers zetten al voet op Paaspop en vandaag meldt Rockportaal zich voor een show van de Ashton Brothers, De mannen voeren ludieke sketches op waarbij er weinig met gesproken teksten gewerkt wordt. Trucs met balletjes, capriolen met rolstoelen en een zingend skelet is waar het vandaag om gaat. Ook is er iemand uit het publiek gehaald om met de Ashton Brothers mee te doen en doet dit zeer verdienstelijk. Het wordt sommige bezoekers net even te veel, Een vermoeiend festival, een warme festivaltent en een zitplek zorgt ervoor het Paaspoppubliek de show aan de binnenkant van de ogen bekijktā¦.
Hollywood Undead speelt vandaag in de Phoenix en mag op een grote schare fans rekenen De band maakt een heerlijke mix van hiphop, punk, rock en metal. Met nummers zoals Been to Hell en Bullet weten ze de zaal plat te krijgen. Frontman Danny wordt ondersteun door zijn band en medevocalisten: Jorel Decker (J-Dog), George Ragan (Johnny 3 Tears), Jordon Terrell (Charlie Scene), Dylan Alvarez (Funny Man) en Matthew Busek (Da Kurlzz) die allemaal verschillende stukken van de muziek en vocalen voor hun rekening nemen. Het is echt een geweldige band. En Danny kan echt extreem goed zingen. Wat gaaf om hier te kunnen zijn! Top band met een top set!
Ze zijn nog maar amper terug uit de Verenigde Staten en staan alweer op Paaspop. Het Haarlemse ChefāSpecial brengt de zomerse klanken naar de Apollo. Hun doorbraak is alweer een tijdje geleden en de mannen zijn een vaste waarde op de festivals. Op de achtergrond siert op een groot doek het logo van de band, maar zoān grootheidswaanzin hebben de heren niet. Aan het begin van de set wordt er door het publiek al snel meegezongen op Julie, Wash Away en Still Donāt Know. ChefāSpecial heeft niet stilgezeten en trakteert Paaspop op de primeur van het nieuwe nummer Money. Even vraagt de zanger of het nummer is goedgekeurd en daar kan het publiek alleen maar met gejuich op antwoorden. De band betrekt het publiek graag bij hun optreden en dit zorgt voor een goede wisselwerking. Het is feest in de Apollo met On Shoulders en het zeer vrolijke Biggest Monkey. En wie nog niet heeft meegezongen tijdens dit optreden doet dit alsnog tijdens de afsluiter In Your Arms.
De volgende grote naam die een bezoek brengt aan de Phoenix is Monster Magnet. Met het nummer Crop Circle trappen de Amerikaanse stonerrockers de set af.Ā En met nummers zoals Melt, Twin Earth, Look to Your Orb for the Warning, Dopes to Infinity en afsluiter Space Lord weten ze echt een erg strakke setlist neer te zetten. Zanger Dave Wyndorf heeft een geweldige stem en ook al reageert soms het publiek wat tam, men geniet met volle teugen. De derde dag van het festival begint zijn tol te eisen.
Terwijl Monster Magnet bezig is in de Phoenix speelt op het Jack Daniels-podium de band Birth Of Joy. Onlangs brachten ze het nieuwe album Get Well uit en sindsdien is de formatie bezig met een mooie zegetocht. Birth Of Joy speelt bluesrock en maakt gebruikt van een hammondorgel. Het is niet de eerste keer dat een hammondorgel op Paaspop klinkt, maar deze keer is het vele malen harder dan bij DeWolff. DeWolff neemt de toeschouwer mee op een psychedelische trip en Birth of Joy verkiest een andere weg. En dat is een verdomd heerlijke weg. Gierende gitaren klinken en soloās op hammond en gitaar wisselen elkaar in een rap tempo af. Het publiek juicht, springt en danst er op los en geniet van de verrichtingen van deze groep in topvorm. Birth Of Joy geeft het publiek net de energie die het nodig heeft en de gretige toeschouwers zetten deze energie direct om in een dansje. Het optreden in de Jack Daniels-tent is dan ook binnen no time afgelopen en eigenlijk snakt het publiek nog naar meer. Gelukkig heeft de band nog heel wat shows op het programma staan, dus wie het vandaag heeft gemist heeft nog voldoende kansen om alsnog te grijpen!
De Jeugd Van Tegenwoordig neerzetten in de Apollo is bijna al een garantie voor een memorabele show. Ā De drie rapper/zangers Willie Wartaal (Olivier Mitshel Locadia), Vieze Fur (Alfred Tratlehner) en Faberyayo (Pepijn Lanen) maken er een gigantische party van. De songs gaan er in als zoete koek en het is dan ook meezingen en springen geblazen op Datvindjeleukhe, Hollereer, Sexy Beesten en de bekendste Watskeburt?! Ā En daartussen nog veel meer andere nummers komen ze bij de laatste aan en dat is De Formule. Daarbij nodigen het publiek uit om ook op het podium te komen en dat is niet tegen dovemans oren gezegd, Nog nooit stonden er zoveel personen op het podium van de Apollo. De Jeugd Van Tegenwoordig flikt āt weer. Ze zingen zuiver, spelen met het publiek en rappen er lekker op los. Wat een feest!
Liefhebbers van gitaren kunnen op zondagavond nog eenmaal genieten van een grote band. Refused mag de Phoenix komen afsluiten. De Zweedse formatie loopt het podium op en neemt plaats voor drie grote witte schermen, waardoor het lijkt of we slechts wat silhouetten zien. Dan klinken de gitaren en gaat de groep helemaal los en dat mag vooral worden gezegd voor de frontman die in de leer is geweest bij Nick Cave. Dezelfde bewegingen en motoriek, maar dan met totaal andere muziek. Refused doet niet aan concessies en speelt een harde, maar ook melodieuze set. Her en der ontstaat een moshpit, maar de energie is ook soms ver te zoeken. Drie dagen festival begint hun tol te eisen en met regelmaat probeert Refused het publiek op te peppen. Tussen de nummers door roept de band nog wat politieke boodschappen, maar die maken weinig indruk. Men komt voor de harde gitaren en die krijgt men ook. Vooral als de band aan het einde van het optreden New Noise laat horen in de Phoenix mag er nog een grote moshpit gebouwd worden. De energie is op, maar uiteraard krijgt de band nog het applaus wat men verdiend!
En dan gaat het toch echt gebeuren.., De allerlaatste show van Paaspop! Underworld in de Apollo mag met recht de afsluiter van de mainstage van Paaspop 2016 genoemd worden.. Wat een show zetten de heren hier weg. De heerlijke techno house die de heren maken is zeer dansbaar en de overvolle zaal danst er dan ook heerlijk op los. Het nieuwe album Barbara Barbara, We Face A Shining Future is nog maar net uit en vandaag prijken er al heel wat nieuwe songs op de setlist. Ook Low Burn, Rez, Cowgirl ontbreken niet, maar de ultieme afsluiter van Underword is het weergaloze Born Slippy, de grootste knaller van een afsluitende act.Ā Zanger/producer Karl Hyde en producer Rick Smit zetten een geweldige show neer en hitsen het publiek op om mee te doen en mee te dansen. Steeds sneller werden de nummers in de set en de kwaliteit die de heren neerzetten is echt ongeĆ«venaard op dit festival. Wat een afsluiter voor Paaspop 2016.
Drie dagen Paaspop gaan in een sneltreinvaart voorbij. Schijndel is getrakteerd op vele goede shows van internationaal en nationaal niveau. Veel nieuwkomers maakten hun belofte waar en voor sommigen is er nog werk aan de winkel. Het publiek was met velen aanwezig en dit resulteert in volle tenten, die misschien voor de komende editie wat vergroot mogen worden. Ook is het niet geheel onverstandig om te zien of er niet geschoven moet worden met bepaalde namen om de verwachte drukte aan te kunnen en dat geldt ook voor de parkeerplekken bij Boer Anton. Het festival groeit uit zijn jas en hopelijk heeft de organisatie daar komend jaar een oplossing voor. Rockportaal heeft in ieder geval genoten van het driedaagse spektakel en heeft Paaspop 2017 alweer in de agenda staan!
Tekst door Maurice Tonies & Tasmara Reuling
Fotocredits:
Sfeerfoto: Bart Heemskerk
Typhoon: Mike Breeuwer – Flickfeeder
Chef’Special: Renata Szostek – Flickfeeder
Underworld: Mike Breeuwer – Flickfeeder