Home » Paaspop 2024: Vrijdag (Schijndel) 29/03/2024

Paaspop 2024: Vrijdag (Schijndel) 29/03/2024

door Maurice Tonies
786 views 12 minuten leestijd

Het schitterende Paaspopterrein in Schijndel was er klaar voor, de grote tenten waren weer van stal gehaald en ook was er een programma om de vingers bij af te likken. De traditionele opener van het festivalseizoen beloofde dan ook een heel mooi weekend te worden en Rockportaal was wederom van de partij om drie dagen lang van tent naar tent te hoppen om de vele optredens te gaan bezoeken. Een weekend met oude bekenden en nieuwe talenten lonkte, wat zou het ons allemaal brengen?

Je hebt aankleding en aankleding, maar zelden zou je een festivalterrein aantreffen wat zo mooi was aangekleed als het terrein van Paaspop. Niet voor niets werd het terrein wel eens vergeleken met The Strip van Las Vegas. Terwijl we ons verwonderden over al dit moois wierpen we ook meteen een blik op ons blokkenschema en dat leerde ons dat we vandaag zouden beginnen in The Jack Daniels waar de eerste band op ons wachtte.

Aan keuzes geen gebrek op Paaspop, er stonden ontzettend veel acts geprogrammeerd, er was dan ook voor elk wat wils. Net zoals de festivals van afgelopen jaar die ook een brede programmering aanboden was de rockmuziek soms ietwat ondergeschoven, maar ook nu in Schijndel waren er voldoende mooie namen om te aanschouwen. Zo zagen we in de Jack Daniels dat er nieuw talent aan zat te komen. Het Amsterdamse Hiqpy gooide afgelopen jaar al hoge ogen tijdens de Popronde en nu was het festivalcircuit aan de beurt. Wie niet beter zou weten zou zeggen dat Hiqpy al langer meedraaide, de band was op geen zenuwen te betrappen, speelde foutloos en vertelde trots dat ze nu voor het eerst op een festival speelden. Het was tijd voor indie-rock met een vleugje shoegaze en dat werd allemaal prima uitgevoerd onder toeziend oog van zangeres Abir, die strak in het pak haar bandleden in toom hield. Ondanks dat de band nog geen muziek had uitgebracht en ook niet op de streamingdiensten stond wisten ze toch een goedgevulde Jack Daniels voor elkaar te krijgen. Een uitzinnig publiek liet dan ook van zich horen, vooral toen de band de favoriet Red Flag Magician inzette. Het zal dan ook niet de laatste keer zien dat we deze Amsterdammers op een festival zullen zien.

Het was onmogelijk om alle optredens compleet te kunnen zien op Paaspop. Er was een gigantisch aanbod en ook waren er best wat afstanden om te overbruggen van het ene podium naar het andere. Zo hadden we op deze vrijdag wel de mogelijkheid om het tweede gedeelte van de show van Sophie Straat mee te pakken.  De Amsterdamse bewees afgelopen jaar al op de vele festivals dat de smartlap nog niet dood was, zette de boel op zijn kop en deed dit vandaag nog eens dunnetjes over. Zo stuiterde de menigte op en neer bij de hit Tweede Kamer en probeerde ze via haar muziek diverse boodschappen over te brengen. Opkomen tegen onrecht, tegen ongewenst gedrag, maar ook een stukje opkomen voor onze dienders. Tussen het publiek stonden al de nodige fans, want overal werden  de teksten woord voor woord meegezongen.

Paaspop was van oudsher een festival wat puur voor Schijndel en omgeving werd georganiseerd. Anno 2024 waren er nog steeds veel lokale bedrijven bij het festival betrokken en het Brabantse karakter van Paaspop was merkbaar. Ook waren er behoorlijk wat Brabantse artiesten terug te vinden op de lineup. Voor het kleinste theater van Paaspop, The Little Theatre stond zelfs een rij van ongeveer 400 bezoekers te wachten om de show van Bjorn van der Doelen bij te wonen. De Brabantse verhalenverteller/zanger mocht in de kleine theatertent dit weekend een paar keer zijn kunsten komen vertonen en tijdens zijn eerste optreden op vrijdag gunde hij de bezoekers een kijkje in zijn leven. Over op vakantie gaan in de jaren ’80, over zijn voorliefde voor bier, over zijn liefde voor zijn moeder, maar ook over het leven als vader met opgroeiende kinderen. Met mooie liedjes en gedichten wist hij dan ook de bezoekers een half uur compleet in zijn greep te houden. De harde bassen die soms van buiten een weg door de tent naar binnen hadden gevonden namen we dan maar voor lief.

Afgelopen jaar stond in het teken van  de reünie van Acda en De Munnik. Het olijke duo besloot om weer samen het podium te beklimmen en verkocht sindsdien al een aantal keer Ziggo Dome uit. Ook dit jaar stond er in Ahoy een aantal grote shows gepland, maar ook waren de heren samen met band op diverse festivals te vinden, waaronder Paaspop, het festival waar ze ook in 2010 al eens stonden. Het was vandaag alsof de tijd alle jaren had stilgestaan, vanaf de allereerste tonen in de Apollo, de grootste tent op Paaspop gingen de keeltjes wijd open. De Kapitein (deel II), Niet Of Nooit Geweest, Ren Lenny Ren, alle bekende hits van weleer stonden op de setlist en klinken alsof er nooit een pauze was geweest. We zagen de heren zoals we ze vooraf zouden kunnen aftekenen, Paul achter zijn toetsen en Thomas met gitaar en mondharmonica vrij bewegend over het podium. De heren hadden ook hun oude bandmaten van weleer opgetrommeld, maar ook waren er extra muzikanten ingeschakeld. Met zoveel hits op hun naam zouden ze hier een hele avond kunnen staan en dat wisten de heren ook. Ze hadden dan ook besloten om niet te veel tijd te verdoen en zoveel mogelijk nummers in een uur te kunnen proppen. Naast de vele nummers van weleer mocht de single die de heren opnamen met Typhoon en Maan niet ontbreken evenals Morgen Wordt Fantastisch, een single van het album wat afgelopen jaar verscheen. Het draaide dan ook vandaag om de pure nostalgie, de grote hits van weleer en die waren er voldoende. Paaspop was dan ook Acda en De Munnik niet vergeten.

Het gehele weekend staan er diverse dance-acts op het programma van Paaspop. Een naam die ervoor zorgde dat de Phoenix zou uitpuilen was absoluut Die Antwoord. Terwijl buiten de tent beveiliging de tent moest afsluiten omdat het echt te vol is steeg binnen de tent de temperatuur naar grote hoogte. Paaspop mocht zich dan ook opmaken voor een explosieve show vol met lompe beats, flitsende lampen en flink wat rook. Al deze effecten werden voor de dag getoverd om de show van het Zuid-Afrikaanse Die Antwoord nog extra glans te geven. Natuurlijk draaide het tijdens dit optreden om de kunsten van het duo Ninja en ¥o-Landi Vi$$er die keer op keer de menigte deden opveren. Die Antwoord is zo’n act die graag de grenzen opzoekt, het geluid moest telkens harder, het moest lomper, het moest bruter. Soms duurde het dan ook even voordat er weer een nieuw nummer werd ingestart, maar vervolgens was de reactie van het publiek alleen maar grootser. Die Antwoord speelde dan ook een verwoestende set, waarbij een set oordoppen geen overbodige luxe was. Het was oorverdovend en ook het typische scherpe hoge stemgeluid van ¥o-Landi Vi$$er zou wel iets zachter mogen. Het publiek in de Phoenix ging compleet uit zijn dak, danste volop en zong uiteraard keihard mee op de hit I Fink U Freeky. De energie die van het podium spatte kreeg Die Antwoord van het publiek in veelvoud weer terug, band en publiek waren samen èèn en dat dan ook op het einde Ninja tijdens Enter The Ninja in het publiek zou duiken was dan ook te verwachten,

Het Belgische Amenra zou wel als een buitenbeentje op het programma van Paaspop beschouwd mogen worden. Na vrolijke klanken van Acda en De Munnik en de dance van Die Antwoord  was het in de Jack Daniels-tent tijd voor hel, verdoemenis, licht, donker, leven en dood. Het experimentele Amenra liet al deze thema’s de revue passeren en had daar heerlijk lompe gitaren bij nodig. Tergend langzaam een nummer opbouwen om het volgens te laten exploderen was een vaak terugkerend trucje waarin de band van onze Zuiderburen grossierden. De haardossen waaiden rijkelijk in de tent, wat was Amenra in vorm. De zanger brulde, maar wist ook juist op kleine momenten te overtuigen. Dat  hij grotendeels met zijn rug naar het publiek stond tijdens deze show mocht wel apart genoemd worden, hij was dan ook slechts onderdeel van het grote geheel. Amenra greep de bezoekers bij de strot en iedereen raakte in trance. Dat op de langzame rustige momenten de dreunende beats buiten de tent soms de overhand namen was helaas wel irritant. Soms zou je wensen dat er iets minder programmering was of simpelweg iets meer afstand tussen de podia zodat men muzikaal minder last van elkaar zou hebben. Amenra kreeg vandaag gelukkig alle aandacht van het publiek op Paaspop. Keer op keer verbazen onze Zuiderburen ons met een explosieve liveband en hopelijk had de band vandaag weer een aantal nieuwe zieltjes weten te verwerven.

Ze beginnen zichzelf al als een soort van huisband te gaan noemen en stiekem beginnen ze daar al aardig gelijk in te krijgen. Het Haagse Di-Rect mocht vandaag wederom het licht komen uitdoen in Schijndel en maakte de verwachtingen meer dan waar. Het verhaal van Di-Rect is bekend en sinds de zangerwissel is het de heren behoorlijk voor de wind gegaan. Hiervoor is overigens ook echt hard gewerkt en Di-Rect heeft dan ook meer dan recht op deze headlinerpositie in de Apollo. Afsluiters in de Apollo mochten zich gelukkig prijzen, want deze acts mochten maar liefst anderhalf uur spelen. Je zou dan ook mogen stellen dat het nagenoeg volstaat aan een compleet eigen show. Ook vanavond draaide het bij Di-Rect om de twee grote showmannen van de band. De soms zo mysterieus geklede frontman Marcel en rock ’n roller Spike die met allerlei dansjes over het podium stuiterde. Daarnaast bestaat de band uit nog een aantal rasechte muzikanten, waardoor we naar een hecht collectief stonden te kijken. Onlangs verscheen hun nieuwste album Sphinx en uiteraard prijkten daar de nodige nummers van op de setlist, die voor een dansende menigte zorgde in Schijndel Het publiek van Paaspop kon al op flink wat nummers meezingen en maakte op dit late uur nog graag een dansje. Tussen al die nummers door pakte de band soms even een oudje uit de kast, maar nummers uit de beginperiode zijn echt passé. Ze hadden deze tracks ook niet meer nodig en zou ook niet meer bij de tijd van nu passen. Terwijl Marcel en Spike samen de boel ophitsten gaven ze ook andere bandleden de kans om een momentje te pakken. Zo hoordn we ineens een saxofoonsolo voorbijkomen en ook kregen andere muzikanten een kans om te shinen. Het draaide dan ook om het collectief. Uiteraard mocht vandaag op Paaspop de grote hit Soldier On niet vervelen, waarbij de lichtjes op de telefoons door heel de Apollo te zien waren. De grootste hit van Di-Rect wist velen nog steeds te ontroeren en dat is wat muziek doet, of dat nu door lompe beats is, door een liedje over “ons moeder” of we Niet Of Nooit op Paaspop zijn gweest… Al de acts op Paaspop doen het op een andere manier en daarom kijken we al uit naar wat er op zaterdag allemaal staat te gebeuren.

Foto’s door Stefanie Portegies – Rockportaal.nl

[

Kijk ook eens naar

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00